مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان خبر داد:

کاهش حجم آب ورودی سدهای استان / مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب

زنجان_ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: با توجه به بارش های سال جاری و کاهش حجم آب ورودی در بسیاری از سدهای استان لزم مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب لازم و ضروری است.
کد خبر: ۹۵۷۵۹۰۸
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

کاهش حجم آب ورودی سدهای استان / مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، اکبر باقری با گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به میزان بارندگی‌های استان در سالجاری اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها در این استان طی سال آبی جاری حدود ۷۳ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه قبل با حدود ۷۸ میلیمتر، ۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و نسبت به متوسط دوره آماری حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

باقری با اشاره به اینکه ۴ سد در استان در حال بهره برداری داریم، افزود: امسال تاکنون سد تهم ۱۰۰ هزارمترمکعب ورودی مخزن داشت که با توجه به تامین آب بخشی از شهر زنجان از این سد، می‌طلبد که همشهریان در استفاده از آب موجود سدتهم نهایت دقت و صرفه جویی را داشته باشند.

وی ادامه داد: میزان آب حجم کل سد گلابر ۱۱۶ میلیون مترمکعب است و آب ورودی امسال برای این سد حدود ۴۷ میلیون متر مکعب است و با توجه به کشت‌های پاییزه و بهاره در پایین دست این سد، کشاورزان و بهره برداران می‌بایست نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

باقری با اشاره به اینکه امسال سد کینه ورس ۴ میلیون مترمکعب آب دارد، ابراز کرد: حجم کل مخزن سد کینه ورس ۱۶ میلیون مترمکعب و این سد تامین کننده حدود ۶ میلیون مترمکعبی آب شرب شهر‌های ابهر و خرمدره است و با این وجود کسری مخزن نسبت به مصرف آن وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه حجم مخزن سد تالوار حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: این سد هم اکنون حدود ۱۱۲ میلیون مترمکعب آب دارد و امیدواریم با بارش‌های پیش رو افزایش مطلوبی در آورد رودخانه این سد داشته باشیم.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید براین موضوع که سد مشمپا دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و با دستور مستقیم ریاست محترم جمهور مقرر شده است که هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود، اظهارداشت:عملیات اجرایی سد مشمپا که از مهمترین طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای زنجان است با اتمام مرحله ارزیابی زیست محیطی آن که طی جلسات متعدد و برگزاری پنل‌های تخصصی صورت گرفت، در کوتاهترین زمان ممکن از سر گرفته می‌شود و امیدواریم پس از مرحله آبگیری با بهره برداری از آن دغدغه کمبود آب شرب در استان رفع شود.

باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سد در حال احداث داریم، یادآور شد: سد مراش با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در شهر دندی احداث می‌شود که ۴۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن آن بوده و ۲۶ میلیون مترمکعب آب تنظیمی خواهد داشت و حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب از آن به مصارف صنعتی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: از آب پشت این سد حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب به محیط زیست و حدود ۲ میلیون مترمکعب به حق‌آبه‌های پایین‌دست تعلق می‌گیرد و بهره برداری از آن شهر‌های ماهنشان و دندی و ۱۲۲ روستای حوزه ماهنشان را پوشش خواهد داد.

باقری با اشاره به اینکه احداث سد بلوبین نیز حدود ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: حجم آب تنظیمی آن حدود ۱۷.۵ میلیون مترمکعب است و ۳.۵ میلیون مترمکعب برای آب شرب، حدود ۶ میلیون مترمکعب برای محیط زیست، ۶ میلیون مترمکعب برای صنعت و حدود یک میلیون متر مکعب برای حق‌آبه‌های پایین دست پیش‌بینی شده است و بنا بود در سفر رییس جمهور محترم به زنجان آبگیری آن انجام شود که بدلیل کوتاه شدن زمان سفر، مراسم آبگیری به برنامه‌های آتی موکول شد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر بود سد بلوبین تا پایان سالجاری به مرحله آبگیری برسد که با سعی و تلاش همکاران و پیمانکار پروژه این طرح از آذرماه امسال به مرحله آبگیری رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان عنوان کرد:با توجه به کسری آبخوان‌ها و دشت‌های استان بدلیل کاهش بارندگی از یک سو و برداشت بی رویه از این مخازن، می‌بایست مدیریت مصرف بهینه آب را از طریق فرهنگ سازی و قانون مداری در برنامه‌های شرکت داشته باشیم، ضمن اینکه با متخلفین منابع آبی در سطح استان بدون هیچ اغماضی برخورد قضایی خواهد شد.

باقری یادآورشد:طبق مصوبه‌ای که با حضور استاندار زنجان به تصویب رسیده، صنایعی که پر آب طلب باشند مثل صنایع فولاد در شرق استان بخصوص دشت ابهر که با افت شدید ذخایر آب زیرزمینی مواجه شده است، به هیچ وجه مجوز فعالیت دریافت نخواهند کرد و باید به غرب زنجان منتقل شوند.

وی در خصوص آب نامتعارف یا همان پساب نیز توضیحات مبسوطی ارائه نمود وخاطرنشان کرد: اغلب صنایع استان به این آب مجهز شده اند و در مصارف خوداز آن استفاده می‌کنند، چون از لحاظ صرفه اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در پایان با اشاره به انعقاد قرارداد یک شرکت دانش بنیان با آب وفاضلاب استان زنجان در راستای تامین آب از محل پساب به میزان حدود ۶ و نیم میلیون مترمکعب، اظهارداشت:حدود ۱۷ میلیون مترمکعب پساب داریم که ۹ میلیون مترمکعب آن برای شرکت‌های راشا کاسپین، شهرک صنعتی شهید شهریاری و نوآوران اشراق بارگذاری شده و ۸ میلیون مترمکعب آن نیز برای شرق زنجان در نظر گرفته شده است.

 

فاطمه عسگری

ارسال نظرات