دادستان اردبیل: بازپروری بزهکاران نیازمند نگاه علت‌شناسانه به جرایم است

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل بهترین راه برای بازپروری بزهکاران را نگاه علت‌شناسانه به جرایم و بررسی خاستگاه‌ها و عامل‌های دخیل در بروز ناهنجاری‌ها عنوان کرد.
کد خبر: ۹۵۷۶۴۰۷
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

دادستان اردبیل: بازپروری بزهکاران نیازمند نگاه علت‌شناسانه به جرایم است

به گزارش بسیج از مرکز رسانه دادستانی اردبیل، جلال آفاقی روز دوشنبه در نشست تخصصی مشاوران و مددکاران فرماندهی انتظامی اردبیل به اهمیت مداخله‌های مشاوره‌ای و مددکاری در بحران‌های خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد و نقش آنها را در تحقق عدالت ترمیمی مهم دانست.

وی با تشریح پیامدهای اعمال مجازاتی مانند کیفر حبس، بر تلاش برای اصلاح واقعی مجرمان در راستای باز اجتماعی کردن آنها تاکید کرد و افزود: عدالت کیفری و تاکید بر مجازات، جز در موارد خاص تاثیر مناسب در جلوگیری از تکرار جرم و بازگرداندن مجرمان به آغوش جامعه ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با بیان الزام‌های انجام مشاوره و مددکاری، لزوم ترویج فرهنگ پذیرش اشتباه و عذرخواهی در جامعه و جبران خسارت‌های مادی و معنوی اشخاص را به عنوان نیازهای اولویت‌دار دانست.

وی همچنین تلاش برای اصلاح ذات‌ البین و جلوگیری از متلاشی شدن کانون خانواده‌ها را به مانند عبادت ثقلین تعبیر کرد و توسعه صلح و سازش در پرونده‌های قضایی و اختلاف‌ها را مورد تاکید قرار داد.

آفاقی با قدردانی از اقدام‌های کلانتری‌ها در کنار واحدهای مشاوره و مددکاری فرماندهی انتظامی استان اردبیل در راستای افزایش صلح و سازش بین طرف‌های شکایت، آن را نشانی از ارتقای اعتماد عمومی مردم نسبت به نیروی انتظامی برشمرد.

آمارهای انتشار یافته از میزان خشونت در اردبیل دقیق نیست

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در ادامه به اخباری که چند هفته پیش در مورد میزان خشونت در کشور و رتبه اول استان در این زمینه انتشار یافت، اشاره کرد و گفت: با وجود استناد به آمار پزشکی قانونی، تفسیرها و تحلیل‌هایی نادرست، غیراصولی و مردود از میزان خشونت در استان انجام و منتشر شده است.

وی اضافه کرد: برای بررسی دقیق آمار گواهی‌های پزشکی قانونی باید به مولفه‌ها و مساله‌های فنی و تخصصی فراوانی که وجود دارد، توجه داشت و این آمار به تنهایی نمی‌تواند ملاک رتبه‌بندی و تحلیل میزان وقوع خشونت در کشور یا استان باشد.

آفاقی تصریح کرد: اردبیل در بحث جرایم خشن رتبه ۱۵ کشور است که در این حد نیز پذیرفتنی نبوده و با توجه به پیشینه فرهنگی و اجتماعی استان و مشخصه‌ها و مولفه‌های گوناگون، انتظار و تاکید بر کاهش همین پرونده‌ها و جرایم موجود مرتبط با خشونت در راستای تحقق به‌حق شعار «اردبیل، شهر مهربانی‌ها» است.

ارسال نظرات