خبرهای داغ:
مدیر بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع) قم گفت: در تاریخ ایران، کرامت انسانی زنان بعد از انقلاب اسلامی با هیچ کدام از کشورهای مدعی حقوق بشر غربی قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۹۵۷۶۶۹۴
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

در این گفت‌وگو خواهیم کوشید داشته‌های بانوان ایران پس از گذشت چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر مثبت انقلاب در دستاوردهای انقلاب اسلامی در موضوع زن و خانواده در جامعه را تبیین کنیم، مریم سادات میرقیصری مدیر بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، گفت: برای درک بهتر دستاوردهای کشور در ابعاد مختلف حوزه زن و خانواده، لازم است مروری گذرا داشته باشیم به شرایط کشور در آن روزگار، شرایطی که می‌تواند برای ارائه قضاوت بهتر و دقیق‌تر در مورد عظمت دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه وضعیت فعلی کشور با وضعیت قبل از انقلاب و نیز سایر کشورهای همسطح، موثر واقع شود.

وی با اشاره به لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی یادآور شد: در طول تاریخ حکومت‌های مختلفی ادعاهایی در مورد زنان داشتند، محمدرضا شاه پهلوی در مصاحبه ای با خانم اوریانا فالاچی خبرنگار ایتالیایی در سال ۱۳۵۲، زن را اینگونه تعریف کرد: در زندگی یک مرد زن به حساب نمی‌آید مگر وقتی که زیبا و دلربا باشد، و خصوصیات زنانه خودش را حفظ کرده باشد.

مدیر بسیج جامعه زنان ناحیه امام حسن مجتبی(ع) اضافه کرد: شاه و درباریان نهایت احترام و شان زن ایرانی را در کسب لذت و کام جویی از آنها می دیدند؛ همچنین در صحبت های تاج الملوک مادر محمد رضاشاه آمده است که محمدرضا عاشق سینه چاک زن است، میخواهد شوهردار باشد یا خیر، میخواهد ایرانی باشد یا خیر، یعنی خصوصیاتی که لذت بخشی جنسی داشته باشد را در همین حد میداند و جایگاه زن را تنزل داده بود.

میرقیصری تأکید کرد: امام خمینی(ره) مقام و منزلت زن را به معنای حقیقی معرفی میکند و میفرمایند: قرآن کریم انسان‌ساز است، و زن‌ها نیز انسان‌ساز، وظیفهٔ زن‌ها انسان‌سازی است اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) نقش زن در تاریخ اسلام را بسیار پر رنگ دانسته و از سیره حضرت رسول(ص) نقل میکنند؛ که رسول خدا به زنان و دختران بسیار احترام می‌گذاشتند، و اگر به گذشته نگاه کنیم حضرت رسول(ص) جلوی کشته شدن دختران را گرفتند؛ یعنی آن کرامت و عزتی که اسلام به زن داد از زمان پیامبراکرم(ص) شروع شد.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) زن را به لحاظ بعد انسانی آن را انسان ساز میداند افزود: بر اساس تعالیم انسان ساز اسلام، حضرت امام(ره) معتقد است زنان باید در عرصه های مختلف «علمی، فرهنگی، سیاسی» با قدرت و تلاش مضاعف، در اعتلای اجتماعی اهتمام داشته باشند.

مریم سادات میرقیصری، خاطر نشان کرد: دیدگاه مقام معظم رهبری نیز درباره‌ شخصیت زن و مقام بانوان اینگونه است: نقش زن به عنوان انسانی در راه تکامل معنوی و نفسانی است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند چه در حقوق اجتماعی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست، و چه در حقوق شخصی و فردی نیز بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد، اما در چند مسأله اختصاصی امتیازاتی به زن و در تقابل نیز امتیازاتی به مرد داده شده است که آن هم بر اساس اقتضاء طبیعت زن و مرد است.

وی افزود: طبق مطالعه ای که در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه زن و خانواده داشتم، جهش شگفت انگیزی را در این بخش نسبت به قبل ازانقلاب شاهد هستیم

میرقیصری اضافه کرد: این دستاوردها در ۷حوزه شکل گرفته است؛ طبق آخرین آمار به دست آمده در سال ۱۴۰۰ در بخش های«آموزش»، «بهداشت»، «اشتغال و کارآفرینی»، «رسانه»، «ورزش»، حضور در عرصه «قدرت و تصمیم گیری» و حتی در حوزه «محیط زیست»، پیشرفت های چشمگیری توسط زنان ایرانی بدست آمده که این ارزش گذاری و ترقی مرهون حاکمیت انقلاب اسلامی است.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۵۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه ها ۳۳/۳ درصد و در دانشگاه های علوم پزشکی ۳۴ درصد افزایش داشته است همچنین تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه های کشور ۵۶ درصد رشد داشته است.

مدیر بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیسوادی زنان و دختران با نسبت ۹۹/۳ درصد ریشه کن شده و نسبت دانش آموزان دختر به پسر ۲۸ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت ها و دستاوردهای عدیده زنان پس از انقلاب، مریم سادات میرقیصری اذعان کرد: پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۵۰۰ مؤلف زن و ۸۴۰ ناشر زن در کشور فعالیت داشته اند که این آمار متعلق به بحث آموزش بوده است.

میرقیصری با اشاره به آمارهای موجود در حوزه بهداشت، پس از انقلاب اسلامی افزود: بیش از ۹۵ درصد زایمان ها توسط متخصصان زنان و زایمان انجام شده است، یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار زن در کشور ۶۰ ماما و ۲/۸ متخصص زنان زایمان در کشور فعالیت داشته است، اگر با قبل از انقلاب این آمار مقایسه کنیم پزشکان زن خیلی محدود بودند و پزشکان متخصص یا عمومی از کشورهای بنگلادش و هندوستان وارد ایران میشدند و برای کوچکترین درمان ها نیاز به پزشک مرد داشتیم.

میرقیصری بیان کرد: اجرای شبکه پوشش همگانی سلامت برای ۱۰۰ درصد شهر نشینان و ۹۹درصد روستاییان و عشایر و کسب رتبه دهم در جهان از نظر کمترین میزان مرگ از دهانه رحم، کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به ۱۴/۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد و کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان به ۸/۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد در حوزه زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

وی همچنین با اشاره به آمارهای موجود در حوزه اشتغال و کارآفرینی گفت: ۴۲۰۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کارآفرین با تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی در حال فعالیت است. همچنین ۲۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند.

میرقیصری اظهار داشت: پوشش بیمه تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ بیکاری زنان به ۱۳/۷ درصد، کارفرمایان زن ۱/۲ درصد زنان شاغل، توسعه کسب و کار پایدار، افزایش دسترسی زنان به منابع طبیعی و اجرای طرح ملی توان افزایی اشتغال با محوریت ساماندهی مشاغل زنان روستایی و عشایر سایر دستاوردهای زنان پس از انقلاب در حوزه اشتغال و کارآفرینی است.

وی ادامه داد: جالب است که بدانید در حوزه ورزش ۱۶۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان در کشور فعالیت دارد همچنین ۳۳۰۲ مدال در رویدادهای اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن کسب شده است.

وی تأکید کرد: پس از انقلاب اسلامی ۷۰ زن رییس هیات ورزشی در سطح استانها و ۵۱ زن رییس و نایب رییس فدراسیون های ورزشی بوده اند. همچنین ۸۸۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین المللی فعالیت داشته اند و زنان ایرانی در ۹۷ کرسی بین المللی در فدراسیون های ورزشی جهان فعالیت داشته اند.

میرقیصری گفت: در حوزه رسانه نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات به ۳۱/۵ درصد رسیده است و ۹۰۳ زن فیلم ساز در حوزه سینما و ۲۰۰۰ زن متخصص در پشت صحنه سینما فعالیت داشته اند.

وی یادآور شد: در ادامه ۱۱۴ جایزه ملی و ۱۲۸ جایزه بین المللی توسط فیلمسازان زن در جشنواره های مطرح کسب شده و زنان در ۴۵ جشنواره بین المللی به عنوان رییس هیات داوران حضور داشته اند.

وی ادامه داد: در عرصه قدرت و تصمیم گیری نیز ۲۵/۲ درصد از مدیران دولتی کشور در همه سطوح عالی، میانی و پایه مدیریت اجرایی، از بانوان هستند و فعالیت ۱۱۲۱ زن قاضی در کشور، از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده است.

مدیر بسیج جامعه زنان ناحیه امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به حضور بانوان بعنوان داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: کسب ۱۱۱ کرسی مجلس شورای اسلامی توسط زنان در ۱۱ دوره، ارتقا میزان مشارکت زنان در مجلس به ۵/۵۹ درصد و حضور ۱۶/۵ برابری زنان نماینده مجلس شورای اسلامی از دور اول از دستاوردهای زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

وی با اشاره به تولیدات صنایع دستی کشورمان گفت: یک اتفاق خوبی که در مناطق افتاده است، اینکه بسیاری از زنان روستایی و عشایر تولیدات صنایع دستی را احیاء کردند که باعث شده است؛ زن سرپرست خانوار که هیچ منبع درآمدی ندارد روی بیاورد به هنرهای اصیل منطقه خود و بعنوان صادر کننده به کشورهای مختلف ارسال کند.

میرقیصری ادامه داد: در خصوص رسیدگی به مردم در حوادث طبیعی مثل؛ آتش سوزی، زلزله، سیل اگر کشور خودمان را با سایر کشورها و در هنگام وقوع این حوادث مقایسه کنیم، در برخی از کشورها در زمان وقوع چنین بحران هایی به مردم خود توجه چندانی ندارند و سال ها میگذرد و آنها هنوز در شرایط بحرانی باقی میمانند.
اما به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی در کشور ما و در زمان وقوع بحران ها با همدلی، وفاق ملی و مشارکت بخش های دولتی و مردمی و همچنین گروه های جهادی داوطلب، نیازهای اولیه به سرعت تامین شده و آن بحران در کمترین زمان مرتفع می شود.

وی با اشاره به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده ابراز داشت: پس از انقلاب اسلامی کرامتی را که برای زن ایرانی، مادر ایرانی و دختر ایرانی قائل شدند به نسبت سایر جوامع بین المللی کم نظیر است.

مدیر بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع)  خاطرنشان کرد: امیدوارم که این گفت‌وگو بتواند در راستای جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه زن و خانواده توانسته باشد گوشه ای از دستاوردهای انقلاب در حوزه زن و خانواده برای مخاطبین بیان شده باشد و لازم میدانم که بگویم خدماتی که گفته شد؛ مرهون خون شهداء، بنیانگذار امام خمینی(ره) و رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری است، که الحمدالله در حوزه زن و خانواده بعد از انقلاب اسلامی بسیار کارهای بزرگ و خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/ عاطفه حردانی

ارسال نظرات