معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح آزمایشگاه "کشت بافت" در اراک اعلام کرد؛
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال در گندم نان به خودکفایی رسیدیم.
کد خبر: ۹۵۷۶۹۰۶
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ آزمایشگاه "کشت بافت" مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با حضور رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور، استاندار مرکزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین در اراک به بهره‌برداری رسید.
ساخت این مرکز از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ بود که سال گذشته کلنگ‌زنی شد و کمتر از یک سال، احداث ساختمان و تجهیز آزمایشگاه به پایان رسید.

خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح این مرکز با اشاره به میزان تولیدات کشاورزی در سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت ما ۳۶ میلیون نفر و تولیدات کشاورزی در مجموع ۲۵ میلیون تن بود اما امروز تولید ۱۰۶ میلیون یعنی بیش از ۵ برابر افزایش یافته و به ۱۳۱ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: ۴۰ درصد این افزایش، ناشی از سطح زیر کشت بوده و ۶۰ درصد ناشی از رسوخ دانش و فناوری که متولی آن سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است؛ این مجموعه بزرگترین سازمان تحقیقاتی غرب آسیا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میانگین برداشت گندم آبی در واحد سطح ۱۷۰۰ کیلو بود و الان ۴۴۰۰ تن است درحالیکه رکورد تولید گندم در کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است.
نکویی ادامه داد: در سال پایانی دولت دوازدهم ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و حدود ۷ میلیون تن تولید گندم کشور در سال ۱۴۰۰ بود؛ در سال اول دولت سیزدهم اما ۳ میلیون تن افزایش تولید گندم داشتیم و امسال به ۶ میلیون تن افزایش عملکرد در این محصول رسیده‌ایم.
وی افزود: امسال در گندم نان به خودکفایی رسیدیم اما مهم استمرار خودکفایی است و این استمرار نیازمند امر بهره‌وری است که مکرر مورد تأکید رئیس جمهور قرار دارد.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: ارزش ۱۳۱ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی کشور، سالیانه ۷۰ میلیارد دلار است که اگر این تولید را نداشتیم حتی در شرایط مطلوب فروش نفت باید درآمد یک‌سال و نیم فروش نفت را می‌دادیم و این غذا را وارد می‌کردیم.

نکویی با اشار به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره امنیت غذایی غذایی گفت: اگر به این توصیه عمل می‌شد امروز کاملا خودکفا و قطعا صادر کننده بودیم؛ کلید دانش بنیان شدن کشاورزی و افزایش بهره‌وری، سازمان تحقیقات است و اتفاقات بزرگی در این مجموعه رخ داده است.
وی افزود: مطالبه رهبر معظم انقلاب فقط امنیت غذایی پایدار نیست بلکه ایشان اقتدار و حاکمیت غذایی را می‌خواهند و این یعنی علاوه بر نیاز مردم خودمان بتوانیم برای مردم منطقه که به ما تکیه می‌کنند، هم صادرات غذا داشته باشیم و این فقط از راه دانش بنیان شدن میسر است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در بخش کشاورزی، افزود: در استان مرکزی واحد کشت بافت نداشتیم که سال گذشته تصمیم گرفته شد یک واحد کشت بافت برای تولید دانش فنی محصولات مختلف کشاورزی به ویژه در حوزه باغبانی و میوه‌های هسته‌دار ایجاد کنیم.
معاون وزیر کشاورزی تصریح کرد: آزمایشگاهی که امروز به بهره‌برداری رسید اولین آزمایشگاهی است که در استان مرکزی ایجاد شده و قابلیت فعال کردن حداقل ۱۰ شرکت دانش بنیان در استان مرکزی را دارد؛ ۶ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این آزمایشگاه هزینه شده است که نیمی توسط منابع استانی و نیمی توسط سازمان تات تامین شد و ظرف یک سال به بهره‌برداری رسید.
اهمیت امنیت غذایی معادل امنیت ملی است

حجت‌الاسلام درویشیان رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور نیز در این مراسم گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی یک مرکز علمی و راهبردی در جهت تأمین امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی و غذایی است.
وی افزود: کشور ما رو به توسعه است و امیدواریم بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز کشور، حتی بخشی از نیاز کشورهای منطقه را هم تامین کنیم.
رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: متأسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از کشاورزان ما آشنایی کافی با روش‌های جدید ندارند لذا باید اهتمام ویژه‌ای در بحث آموزش و ترویج داشته باشیم؛ لذا آموزش در بهره وری و سلامت محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری آب و خاک، افزود: اگر از روش‌های درست و صحیح استفاده نشود فرسایش خاک افزایش پیدا می‌کند و از طرفی باید در راستای افزایش بهره‌وری آب حرکت کنیم.
حجت‌الاسلام درویشیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر روی بحث امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی کشاورزی تأکید دارند و حوزه امنیت غذایی از حوزه‌هایی است که دشمن تلاش دارد آن را دچار چالش کند.
رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اهمیت امنیت غذایی امروز از امنیت فیزیکی و حتی امنیت مرزها بیشتر است آن چنان که حضرت امام هم تاکید دارند کشاورزی باید در رأس امور کشور باشد که نکته‌ای حکیمانه و علمی است و رهبر معظم انقلاب هم مکرر فرمایشاتی در این زمینه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات