شیخ حسین انصاریان عنوان کرد؛

اگر قلب انسان بیدار نباشد اموال دنیا باعث غرور و حرص می‌شود

این کارشناس مذهبی گفت: اصحاب قلوب دارای قلبی سلیم هستند چنین افرادی هرگز اسیر ظواهر دنیا، هوای نفس و انسان های شیطان صفت نمی شوند.
کد خبر: ۹۵۷۸۸۷۲
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

به گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان کارشناس مذهبی در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اصحاب قلوب که برای همه مردم سرمشق هستند دو طایفه بوده طایفه اول انبیای الهی و دیگری پیروان واقعی اولیای الهی و کتاب آسمانی هستند.

وی افزود: درباره قلب آنان قرآن کریم می‌فرماید قلبشان قلب سلیم است؛ سلیم غیر از سالم بودن بوده و به معنای سلامت ثابت و کامل است. در بازار قیامت این قلب خریدار دارد. انسان باید خودش این قلب را به قیامت منتقل کند یعنی اینکه انسان باید در عالم دنیا این قلب را سلامت نگاه دارد تا بتواند به عالم قیامت ببرد.

انصاریان با بیان اینکه قلب سلیم چه نوع قلبی است گفت: انسان باید ابتدا دشمنان قلب سلیم را بشناسد تا بتواند بفهمد قلب سلیم به کدام قلب گفته می‌شود؛ اهل بیت می‌گویند همه انسان‌ها سه دشمن خطرناک دارند که باعث تخریب عقل و قلب می‌شود. عقل زمانی که فاسد شود آدمی بی عقل می‌شود و دست به هر کاری می‌زند. اگر هم قلب فاسد باشد خریدار چنین قلبی تنها ابلیس است. عقل مرکز دریافت حقایق و قلب مرکز باور کردن حقایق به شمار می‌رود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر قلب انسان بیدار نباشد اموال دنیا باعث مغرور و حریص شدن او می‌شود. اگر مال انسان مال الله باشد هرگز این اموال سبب نمی‌شود که در جهت غیر صحیح استفاده شود. آدمی زمانی که خود را مالک نبیند خواهد دانست که خود مملوک دیگری است برای همین مال را بر مبنای دستور مملوک مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی افزود: امام علی می‌فرماید برخی از انسان‌ها صورتی انسانی دارند اما قلبشان قلب حیوانی است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید قلب چنین انسان‌هایی از قلب حیوانات نیز پست تر است؛ قلب انسان می‌تواند او را به جنت الله یا دوزخ برساند. اصحاب قلوب هرگز اجازه ندادند متاع دنیا دشمن قلب و عقلشان باشد.

انصاریان خاطرنشان کرد: دنیا اگر دوست انسان باشد او را به بهشت می‌رساند در غیر این صورت آدمی را به سوی جهنم سوق می‌دهد. اگر دنیا در راه رضای خدا و انجام دستورات الهی هزینه شود دنیا انسان را دوست خواهد داشت. امام علی هیچ چشم داشتی به دنیا نداشت و زمانی که حاکم جامعه اسلامی بود حتی یک دینار هم دست درازی به بیت‌المال نکرد دنیا عاشق چنین انسانی است و هرگز سعی نمی‌کند او را به سوی جهنم سوق دهد. دنیا زمانی دشمن آدمی می‌شود که از آن حق الله پرداخت نشود.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان به جای پروردگار هوای نفس را پرستش کند در قیامت از دوزخیان خواهد بود. خواسته‌های نامشروع از دشمن‌ترین دشمنان انسان است. اصحاب قلوب هرگز هوای نفس ندارند. دشمن سوم آن کسانی هستند که برای بی دین کردن انسان مدام تلاش می‌کنند چنین افرادی باعث مرگ قلب می‌شوند.

ارسال نظرات