خبرهای داغ:
شهر شادگان در جنوب استان خوزستان واقع شده است. این شهرستان نفت خیز کشور غیر از نفت طلای سیاه دیگری نیز تولید میکند که آن هم خرمای معروف شادگان است.
کد خبر: ۹۵۷۹۰۴۵
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، شهر شادگان در جنوب استان خوزستان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان اهواز از شرق به شهرستان بندر ماهشهر، از غرب به شهرستان خرمشهر و از جنوب به شهرستان آبادان محدود میشود.

این شهرستان نفت خیز کشور غیر از نفت طلای سیاه دیگری نیز تولید میکند که آن هم خرمای معروف شادگان است. شادگان یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما با بیش از ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که غالب مردم این شهرستان به کشت خرما مشغول هستند و از این راه درآمدزایی دارند.

شیره خرما طلایی تر از نفت

استان خوزستان جزو سه استان اول در تولید خرمای کشور است که بیشترین سهم تولید خرمای استعمران را به خود اختصاص داده است که ارزش صادراتی بالایی دارد و همین باعث شده تا شادگان تبدیل به قطب شیره خرما شود. شیره‌ها جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد بهترین غذا محسوب می‌شود.

آقای بهروزیان از اساتید دانشگاه در خصوص تولید شیره خرما در این منطقه می‌گوید: استان‌های جنوبی کشور مخصوصاً خوزستان خوزستان به تولید نفت و فرآورده‌های نفتی مشهور هستند و مردم این منطقه همواره به دنبال این هستند تا بتوانند در بخش‌هایی از صنعت نفت مشغول به کار شوند در صورتی که این استان ظرفیت‌های دیگری نیز برای اشتغال دارد.

وی ادامه داد: یکی از همین ظرفیت‌ها پرورش خرما و تولید فرآورده‌های خرما در این استان است که خوشبختانه جمعیت قابل توجهی نیز در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

بهروزیان اظهار کرد: مسئله‌ای که در تمام کشور وجود دارد و این استان نیز با آن مواجه است مسئله فرآوری محصول است به طوری که ایران را به عنوان یک کشور خام فروش در محصول میشناسند که باید این رویه اصلاح شود به طوری که با کمک بخش خصوصی و بخش دولتی می‌توانیم به درآمدزایی بیشتر در بخش‌های مختلف دست پیدا کنیم اگر بتوانیم در تولید فرآورده

نیز ورود کنیم قطعاً درآمدزایی در بخش‌های مختلف چندین برابر خواهد شد. آقای لفته از افراد موفق در حوزه تولید شیره خرما در این منطقه از کشور است. او کارش را به شکل سنتی آغاز کرد است، اما سعی دارد تا تولید خود را بالا برده و به دنبال تبدیل کارگاه سنتی به یک کارگاه صنعتی است.

شیره خرما طلایی تر از نفت

وی گفت: مهمترین مسئله در این منطقه نبود نام و نشان تجاری است به طوری که اگر دولت واقعا در این بخش از تولید کنندگان حمایت کند می‌توان تولیدات را افزایش داد و برای جوانان اشتغال آفرینی کرد.

آقای دورقی نیز یکی دیگر از فعالین در این حوزه است او می‌گوید: فعالیت خود را به شکل سنتی و با خانواده خود انجام میدهند و در حال حاضر ۱۰ کارگر دارند و بیشتر محصولات خود را به شهر‌های اطراف خود می‌فروشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها