خبرهای داغ:

نقش زن مسلمان در انقلاب اسلامی ایران

یک کارشناس حوزه زنان و خانواده گفت: زن انقلاب اسلامی به تمام دنیا نشان داد می‌توان کنشگر بود، اما ابزار تبلیغاتی نبود، می‌توان در خانه بود، اما در خانه محدود نبود و نقش‌آفرینی اجتماعی کرد.
کد خبر: ۹۵۷۹۰۷۱
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-محدثه اخوان قدس، کارشناس حوزه زنان و خانواده، دراز قزوین در مورد تأثیر زن مسلمان بر انقلاب اسلامی ایران گفت: زن مسلمان در طول تاریخ همواره هویت ثابتی داشته و در واقع این زن از زمان پیامبر اکرم(ص) تا عصر حاضر همیشه منشأ اثر و مبدأ حرکت بوده است. اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم نقش‌آفرینی ویژه یک زن را می‌بینیم، از بعد رحلت پیامبر(ص) و نقش‌آفرینی حضرت زهرا(س) تا واقعه عاشورا و نقش جدی حضرت زینب(س) یا حتی نقش مادر امام عصر(عج)، اما با پیروزی انقلاب زن مسلمان هویت دیگری به خود گرفته و به نوعی در نقش جدیدی ظاهر شده که آن هم زن انقلاب اسلامی است.

اسلام هیچ‌گاه نگاه سنتی به زن را تأیید نمی‌کند و اتفاقاً در بخش‌هایی به حضور اجتماعی زنان امر می‌کند تا وظیفه خود را در جامعه ایفا کنند، چنانچه گفته شد در سیره حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) این موارد مشهود است. اما نکته اینجاست که اسلام می‌خواهد وقتی زنی در جامعه حضور پیدا می‌کند به انسانیت او توجه شود نه به جنسیت و جاذبه او و بر همین اساس است که یک سری قواعدی مثل حجاب را از وی می‌خواهد.

انقلاب اسلامی نیز مسئله جنسیت را در خدمت تعالی زنان می‌داند نه اینکه نگاهی جنسیت‌زده به زن داشته باشد. زن انقلاب اسلامی که از آن صحبت می‌کنیم، زنی است که به تمام دنیا نشان داد می‌توان کنشگر بود اما ابزار تبلیغاتی نبود، می‌توان در خانه بود اما در خانه محدود نبود و نقش‌آفرینی اجتماعی کرد. به نوعی همان پشت پا زدن به دو نگاه شرقی و غربی به زن را پدید آورد. زن انقلاب اسلامی چه در خانه چه در بطن جامعه دارد نقش‌آفرینی می‌کند و در این نقش‌آفرینی‌ها خلق حماسه دارد، ما نمونه‌های متکثری از کنش اجتماعی بانوان را در ابتدای انقلاب در زمان جنگ تحمیلی و در حال حاضر داریم که به تمامی الگو هستند.

مکتب امام (ره) هویت جدیدی برای زن مسلمان به‌وجود آورد، این سخن را که «بانوان رهبران این نهضتند، ما بانوان را به رهبری قبول داریم»، از لسان رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) آمده، این جملات تعارف و تملق نیست ضمن اینکه این سخن از سوی حضرت امام(ره) فقط یک بار گفته نشده بلکه بارها و بارها از سوی رهبران انقلاب تکرار شده است. پس ما هویت جدید زن انقلاب اسلامی را مرهون نگاه ویژه امامین انقلاب به زن هستیم.

امروز برای ما مهم است که جایگاه‌هایی را برای زنان در نظر بگیریم ولی تعداد و کمیت آن موجب مباهات ما نیست و در نگاه پس از انقلاب زن دو نقش مهم را به عهده دارد، یک نقش اصیل در خانواده و دوم نقش اجتماعی، نقش اجتماعی در نقطه‌ای است که نقش مهم خانوادگی آسیب نبیند مانند حضرات معصومین که به‌عنوان الگو برای ما مطرح هستند.

در طی صد سال گذشته در هیچ دوره‌ای مانند انقلاب اسلامی زنان نقش اجتماعی درست ایفا نکردند و به ولایت اجتماعی آنها پرداخته نشده است که البته این فرآیند با کنار زدن اصالت‌های ارزشی نبوده بلکه با ارزش نهادن آنها در جریان عاملیت انجام شده است. در این میان حاکمیت باید نسبت به بهبود شرایط زن مسلمان در جامعه اسلامی تلاش کند، حاکمیت وظیفه دارد بستر کنش مطلوب اجتماعی را برای بانوان فراهم کند که امروز تا حدی هم فراهم شده است اما کافی و مطلوب نیست.

انتهای پیام
ارسال نظرات