به گزاری خبرگزاری بسیج خوزستان مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک کشور در سیوچهارمین اجلاس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرها به میزبانی شهرداری اهواز، اظهار کرد: باید بازار، درآمد و متقاضی استفاده از موتورسیکلت برقی بیشتر باشد، با حمایت از این کار، خرید موتور برقی برای راننده توجیه اقتصادی ایجاد میکند، در نتیجه رانندهها به سمت تأمین موتور برقی میروند.
وی افزود: تقریباً هیچکس به سمت ظرفیت قانون درآمد پایدار برای جا به جایی بار نرفتهاست در حالی که آماده عقد قرارداد با شهرداری هستند، گرفتن عوارض شهرداری از این محل یک قانون است و ما آماده فعال شدن این ظرفیت هستیم.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور با بیان اینکه باید پروژههای بزرگ با مدل اقتصادی جدید پیگیری شود، تصریح کرد: ۲۰ هزار دستگاه اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و موتورسیکلت برقی را به صورت خرید خدمت به مناقصه گذاشتیم و در حال عقد قرارداد هستیم، فعالیت این دستگاهها اینگونه است که به ازای جابهجایی مسافر خرید خدمت انجام میشود، عددی که ما باید هزینه میکردیم نسبت به عددهای خرید اتوبوس و واگن بسیار کم است.
شفیعی گفت: ما نباید از رویکردهای جدید دنیا فاصله بگیریم، در دنیا اتفاقهایی در حال رخ دادن است که باید به آن نزدیک شویم، نحوه فرهنگسازی در حوزه ترافیک تغییر کرده است، بهطور مثال میتوان بازی برای رده سنی نوجوان یا پایینتر با محتوای فرهنگ ترافیک ساخته شود و کسانی که امتیاز کسب میکنند جوایز واقعی بگیرند، نه مجازی.
وی اضافه کرد: اخذ عوارض باید متفاوت و با استفاده از جی آی اس انجام شود، در این راستا علاوه بر مدت و طول پیمایش باید وضعیت آلودگی هوا مد نظر قرار بگیرد و هرچه آلودگی هوا در یک مسیر بیشتر باشد، عوارض هم بیشتر شود، عدد فرمولی که برای کاربر تعیین میشود نباید ثابت باشد، لازم است کسانی که از معابر شهر استفاده تجاری میکنند عوارض بیشتری پرداخت کنند و از عموم مردم که در این محدوده خود را پارک میکنند و عارضه ایجاد نمیکنند، باید عوارض کمتری گرفته شود که با این کار به سمت عدالت، اقتصاد و بهبود محیط زیست حرکت میکنیم.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور تاکید کرد: افزایش نرخ تلفات در حوزه شهری بیشتر از برون شهری شده است، این در حالی است سهم تردد برونشهری ۷۵ درصد و درونشهری ۲۵ درصد است، اما این نرخ رشد تلفات درون شهری در سالهای اخیر بیشتر بوده است که امسال کاملاً پیشی گرفته است، در شهرها نسبت منطقی بین خرابی دوربینهای ثبت سرعت و آمار تصادفات وجود دارد، یعنی هر چه خرابی دوربینها بیشتر میشود، سرعت افزایش مییابد و تلفات بیشتر میشود، یکی از راهکارها در این زمینه تصویب افزایش جرایم بوده است که بازدارندگی خیلی جدی ندارد.