عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: برای تبیین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید از آموزش عمومی به سمت آموزش اقشار خاص باهدف اینکه منکر کنندگان خلع سلاح ایدئولوژی شوند تغییر مسیر داد.
کد خبر: ۹۵۸۰۳۳۸
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد؛ علی غلامی در نشست هم‌اندیشی مدیران عرصه‌های طلایه‌داران که با حضور دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آموزش اقشار خاص باهدف تبیین و احیای فریضتین باعث می‌شود گروه‌های بیشتری به این سمت جذب شوند. به طور مثال اگر یک دانشجو آموزش‌دیده باشد می‌تواند مطالب ارائه شده را در فضای دانشگاه، خوابگاه، سلف و... منتشر کند و افراد بیشتری را جذب کند.

وی افزود: جلسات عمومی خروجی مثبتی ندارد و نمی‌توان یک روش مشترک را برای همه افراد در نظر گرفت. استاد، دانشجو، معلم، پزشک و... هر کدام یک سفیر برای انتقال مطالب ارائه شده هستند.

غلامی به شیوه‌های کاربردی امروزی و چند اصل مهم در انجام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اشاره کرد و توضیح داد: شناخت موقعیت و شرایط مخاطب، هماهنگی و برنامه‌ریزی، شناخت ریشه منکر و قطع آن، ارائه جایگزین و آگاهی بخشیدن از مهم‌ترین شیوه‌های کاربردی در انجام فریضتین است.

وی روش‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: در برخورد با افرادی که عامل اشاعه فحشا و شکست قبح گناه در جامعه هستند، اظهار نفرت و خشم، امرونهی گفتاری، بازداری عملی و نفرت و ناخشنودی قلبی و همچنین ترک معاشرت و رابطه با منکر کننده به‌صورت مستقیم تأثیرگذار است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه برای کاهش منکر و ترویج معروف به‌صورت غیرمستقیم در جامعه باید اقداماتی نیز انجام شود اعلام کرد: آموزش اقشار خاص به‌صورت جداگانه باهدف اینکه منکر کنندگان خلع سلاح ایدئولوژیک شوند؛ نشان‌دادن رفتار به‌طوری‌که منکر کننده را شرمنده و مروج معروف را قوی جلوه دهد؛ فراهم‌کردن زمینه برای جذب همگانی به سمت معروف و تحلیل درست از فریضتین و ترویج آن در جامعه از مهم‌ترین عواملی است که به‌صورت غیرمستقیم در انجام این امر مهم دخالت دارد.

غلامی با استناد به سخن امام راحل که فرمودند «خودتان را اصلاح کنید جامعه اصلاح می‌شود» خاطرنشان کرد: باید کاری کرد تا مردم خودشان به سمت معروف و ترک منکر جذب شوند برای رسیدن به این هدف نباید در جامعه منکر کننده را مظلوم کرد؛ زیرا این کار باعث تثبیت منکر و جذب افراد به این سمت می‌شود.

وی تأکید کرد: برای پیروزی در جنگ رسانه باید تولید محتوای درست داشته باشیم همچنین برای ترویج معروف در جامعه باید تحلیل درست از فریضتین انجام شود، بحران‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد ناشی از تحلیل نادرست است.

اشتباهات راهبردی در تبیین فریضتین

غلامی خاطرنشان کرد: اشتباهات راهبردی در تبیین فریضتین وجود دارد که باید اصلاح شود. ستاد امربه‌معروف در سه حوزه آموزش، مطالبه‌گری و نظارت فعالیت مستمری دارد که متأسفانه منحصر کردن معروف به حجاب و منکر به بدحجابی به عملکرد سازنده ستاد در جامعه آسیب وارد می‌کند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دو بازوی قوی و نیرومند اسلام برای نابودی انحراف و انحطاط است.

وی افراط در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را باعث بدبینی افراد در جامعه اعلام کرد و افزود: در برخورد با افراد بی‌حجاب باید لحن مناسب را برای ارشاد در نظر گرفت کسی نباید به بهانه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به دیگران بی‌احترامی کند.

غلامی اذعان داشت: کاری که باتقوا انجام شود بزرگ و مزین است در انجام فریضتین و تبیین آن نیز باید تقوا را مدنظر داشت اگر افرادی که برای احیای این امر مهم گام بر می‌دارند تقوا و عمل صالح را پیشه کنند هیچگاه دچار افراط‌وتفریط نمی‌شوند. هدف اصلی احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه امیدآفرینی است پس نباید با افراط در این حوزه مردم را ناامید و بدبین کرد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها