معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

۶۰ درصد اختلالات شنوایی کودکان قابل پیشگیری است

اردبیبل- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیش از ۶۰ درصد اختلالات شنوایی کودکان با برنامه‌های مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری است.
کد خبر: ۹۵۸۳۶۰۱
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

۶۰ درصد اختلالات شنوایی کودکان قابل پیشگیری است

محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج ، با اشاره به نامگذاری ۱۳ اسفند به نام روز جهانی شنوایی از طرف سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی شنوایی «تغییر نگرش، بیایید مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم!» اعلام شده است.

وی تصریح کرد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب شده و در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، نا آشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آنکه با تأخیر زیاد شناسایی می‌شود سبب بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیش از ۵۰ درصد موارد کم‌شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد انواع کم‌شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه بوده و ایمن‌سازی کودکان، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان زودهنگام کم‌شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از گوش از جمله موارد کاهش کم‌شنوایی و ناشنوایی است.

جعفرزاده با اشاره به اینکه زمان طلایی برای انجام تشخیص و تست‌های غربالگری نوزادان تا ۲۸ روز تولد است، خاطرنشان کرد: کلیه نوزادان باید برای انجام غربالگری شنوایی به مراکز منتخب ارجاع داده شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به ارائه خدمات غربالگری شنوایی و پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در نظام مراقبت‌های پایه سلامت، کلیه نوزادان و کودکان در ۶ سال اول زندگی و در زمان‌های مشخص شده نیز به صورت مستمر از نظر سلامت گوش و شنوایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت گوش و شنوایی بیان کرد: امید است با اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه این روز، غلبه بر چالش‌های ناشی از برداشت‌های نادرست اجتماعی در مورد کم‌شنوایی افراد، اهمیت دادن به سلامت گوش و شنوایی و نیز غربالگری و تشخیص زودرس در ارتقای سلامت گوش و شنوایی جامعه، شاهد ارتقای سلامت و مراقبت از شنوایی باشیم.

ارسال نظرات