خبرهای داغ:
تولایی گفت: باید به دنبال تحول باشیم؛ گفتمان مسئولان راهبردی کشور با فعالان عرصه علم و فناوری باید باز مهندسی شود و تقسیم کار هدفمند ملی بین مراکز تخصصی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۹۵۸۴۴۸۸
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

قزوین_ به گزارش بسیج، پنجمین همایش جهادگران علم و فناوری استان قزوین با حضور سردار رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین، تولایی مسوول حوزه ژئوپولتیک موسسه نور، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، عبدیان رئیس اتاق بازرگانی قزوین، مقدم مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، رؤسای دانشگاه های استان و مدیران حوزه صنعت در سالن علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.

تولایی مسوول حوزه ژئوپولتیک موسسه نور در این مراسم بیان کرد: جهش علمی نباید در کشور ما توقف داشته باشد؛ کشور ما در مرکزیت آسیای جنوب غربی و در مرکزیت کمربند طلایی منطقه شامل، افغانستان، عراق، سوریه و غیره قرار دارد و ۷۵ درصد منابع نفت و گاز جهان در آنجاست؛ اما ۷۵ درصد از منابع نفت و گاز متعلق به کشورهایی ست که اصلاً نفت و گاز ندارند؛ اما بر پایه اتکا به دانش و فناوری که در اختیار دارند نفت و گاز منطقه را به ارزانی به خدمت گرفته و ده‌ها برابر ارزش افزوده آفریده‌اند.

تولایی افزود: دشمنان در صدد هستند که با راه‌اندازی جنگ‌ها و ایجاد غفلت‌ها بتوانند به غارت سرمایه‌های ما بپردازند و کاری کنند که ما تمایلی به همکاری با همسایه‌های خود نداشته باشیم و یا با ایجاد رعب و وحشت با تحریم و مسائل مختلف دیگران را از انجام تعامل موثر و سازنده با ما باز می‌دارند. هشت درصد جامعه در این منطقه هستند ولی متاسفانه محور اتحاد وجود ندارد؛ همه ما صادر کننده مواد خام هستیم اما هیچ کدام عضو شورای امنیت نیستیم.

وی گفت: امروز زبان مشترک ما با همسایه‌ها و کشورهای دیگر زبان علم و فناوری برای منافع مشترک و توسعه قابلیت‌های فناوری برای کسب بازارهای جهانی است؛ امروز دانشگاه‌های ما در زمینه آی تی، رباتیک و هوش مصنوعی نام آور و افتخارآفرین برای کشور هستند و دنیا به برکت دانش آی تی آنلاین شده است؛ رسانه‌ها، علم و پژوهش ارتباطات و اقتصاد امروز بدون استفاده از آی تی و تسلط بر آن اصلاً قابل تصور نیست.

مسئول حوزه ژئوپولتیک موسسه نور تصریح کرد: زمانی تولید یک فرآورده بیولوژیک یا شیمیایی و دارویی در یک کارخانه عظیم موثر بود ولی امروز در یک رآکتور یا آزمایشگاه کوچک محقق شدنی است و دانش و فناوری کسی که بر آن تسلط و بر آن قدرت پیدا کند برای کسانی که بازار اقتصادی در دست آنهاست خطرناک و کشورهایی مانند ایران از دیدگاه دشمنان باید مهار بشوند.

وی با اشاره به اینکه چرا دانشمندان سرزمینمان هدف ترور قرار گرفته‌اند، گفت: در دوران هزاره سوم ابزار هماوردی که با بازار ضرادخانه‌های تسلیحاتی بود جای خود را به بازار خرد و مغزافزار داد و کسی موفق است که از مغز افزار و نرم‌افزار بالاتری برخوردار باشد. دنیای شما نخبگان عرصه علم و فناوری در حال تغییر مکرر است و اگر کوچک‌ترین غفلتی بکنیم صحنه‌هایی را از دست خواهیم داد که پر کردن آنها میسر نخواهد بود.

تولایی بیان کرد: بسیاری از بیماری‌های لاعلاجی که درمان ندارد امروز به برکت تسلط بشر بر علم و فناوری درمان پذیر شده است. امروز بررسی استعدادهای یک نوزاد متولد شده با بررسی ژنتیک قابل وصول است و بر مبنای ژنتیک استعدادهای افراد بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از پردازش ابری، دانش هوش مصنوعی و دانش علم ژنتیک تا ۱۰ سال دیگر دانش متداول پزشکی جای خود را به پزشکی مولکولی خواهد داد و با همین تکنولوژی ژنتیک تا الان پیکر بیش از ۱۲۰۰ شهید گمنام و بسیاری از شهدای مدافع حرم و تعدادی از شهدای معروف از نقاط مختلف کشور شناسایی شده‌اند و شیرین‌ترین لحظه زمانی است که ماحصل زحمات علمی شما منجر به لبخند پایان بخشی انتظار بر لبان یک مادر منتظر و چشمان یعقوب وار یک پدر منتظر می‌نشیند.

مسئول حوزه ژئوپولتیک موسسه نور بیان کرد: اگر جوانان می‌خواهند موفق باشند باید دنبال نیازسنجی و دنبال موضوع، فناوری و کالایی باشند که امروز جامعه بابت آن پول و آن را وارد می‌کند و اگر شهدای ما مثل همت، باکری ها و غیره در آن شرایط سخت جهاد کردند و نگذاشتند که یک وجب از این سرزمین دست دشمن بیفتد و شما امروز به وجود آنها افتخار می‌کنید امروز هم آینده اقتدار جمهوری اسلامی به علم و فناوری بسته است.

تولایی در پایان با اشاره به اینکه افزایش رقابت پذیری در گرو استفاده از علم و فناوری است، ابراز کرد: ما باید به دنبال تحول باشیم؛ گفتمان مسئولان راهبردی کشور با فعالان عرصه علم و فناوری باید باز مهندسی شود و تقسیم کار هدفمند ملی بین مراکز تخصصی اتفاق بیفتد و در استان قزوین بر مبنای شرایط اقلیمی و آمایش سرزمینی خود نقاط قوت و ظرفیت‌ها بین دانشگاه‌های مختلف به عنوان ماموریت تقسیم شود.

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها