استاندار خراسان رضوی گفت: نیاز به همراهی نزدیک، مستمر و در حین حرکت با بسیجیان داریم، به این معنا که بسیجیان همراه با مسئولان اجرایی در مراحل طراحی، برنامه‌ریزی و هدایت کار باشند.
کد خبر: ۹۵۸۴۸۱۹
|
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، در یازدهمین اجلاسیه عمومی مجمع بسیجیان استان که به منظور هم‌افزایی و انسجام اعضا، انعکاس اقدامات، ارائه چهره نخبگانی بسیج و بسیجیان، ترویج گفتمان تخصصی، مطالبه‌گری و جریان‌سازی برای حل و رفع مسائل اولویت‌دار  در  سالن همایش شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بدیهی است که قدرت نظام مقدس اسلامی، مبتنی بر مردم است همان‌طور که امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» را بیان کردند، نه کمتر و نه بیشتر و گویای این ماهیت است. مردم منشأ تولید قدرت مبتنی بر اسلام ناب در دو بخش نرم‌افزاری و نیز قدرت عملیاتی و اجرایی هستند.

وی بیان کرد: برای استفاده از این ظرفیت مردمی نیاز به سامان‌دهی و تشکیلات‌سازی است و هنر بسیج این است که پیشقراولان و پیشتازان مردم و کسانی را که بنای پرچم‌داری و جلوداری دارند سازمان‌دهی می‌کنند و از توان فکری و اندیشه‌ای مردم در عنوان بسیج یا ذیل این تشکیلات استفاده می‌کنند.  

نظری ادامه داد: در حوزه عملیات هم به همین ترتیب است که خوشبختانه گستره این موضوع در بخش‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در حال انجام است و آنچه درباره این مجمع مهم است، اینکه انشاءالله مورد بهره‌برداری قرار گیرد و مسئولیت اجرایی در کشور بر عهده قوه مجریه و دولت است.

وی تأکید کرد: این تعامل و ارتباط هم در مرحله برنامه‌ریزی و هم در مرحله اجرا بسیار حائز اهمیت است، زیرا ما معتقدیم در مسیر اجرا هم نیاز به اندیشه و اندیشه‌ورزی و اعمال به سرعت آن در حین حرکت است، نمی‌توان متوقف شد تا طرح و برنامه‌ای تنظیم و تهیه شود و بعد شروع به حرکت کنیم و منطقی این است که ما برای رفع مسائل و برای کاهش آن‌ها ضمن آغاز حرکت، آنچه را مبتنی بر تجربه، برآورد و یا احضای مسائل داریم، با سرعت فکر، تدبیر و اعمال کنیم، بنابراین نیاز به همراهی نزدیک، مستمر و در حین حرکت داریم، به این معنا که بسیجیان همراه با مسئولان اجرایی در مراحل طراحی، برنامه‌ریزی و هدایت کار باشند.

نظری گفت: نخست آنکه راهبرد پیشگیری از ایجاد التهاب بوده است، بدین معنا که ما معتقد هستیم در یک فضای آرام و متعادل می‌شود فکر، تصمیم‌گیری و اقدام کرد. اگر هر موضوعی به هر دلیلی و در هر عرصه‌ای ملتهب شد، در فضای ملتهب نمی‌توان بخوبی فکر و اقدام کرد، این عرصه می‌تواند بازار و اقتصاد، بهداشت و درمان، امنیتی و یا ... باشد، بنابراین برای حفظ تعادل و پیشگیری از التهاب در هر موضوع و عرصه‌ای دا‌یماً ما نیاز به مشورت، فکر، برآورد و عملیات پیش‌دستانه داریم، بدین معنا که چه کنیم تا دچار گرفتاری و عدم تعادل نشویم که جای بحث آن در چنین مجامع و کمیته‌های تخصصی است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: راهبرد دوم ما در استان جبران عقب‌ماندگی‌هاست و هنگامی که وارد این بخش شدیم بسیار قوی‌تر و گسترده‌تر این موضوع را حس کردیم و با آن مواجه شدیم و تقریباً در بسیاری از از بخش‌ها، عقب‌ماندگی‌های جدی داریم.

وی با اشاره به گزارش یکی از کمیته‌ها درباره موضوع آب گفت: چه در مشهد و چه در استان این موضوع یک تنش است، اگرچه تعداد بسیاری از روستاهای ما هم ‌اکنون ذیل برنامه آبرسانی است که بخش عمده‌ای از آن توسط بخش‌های مختلف بسیجی در حال انجام است، اما هنوز هم حدود ۶۷۰ روستا در حال آبرسانی با تانکر هستند و با توجه به منابع آبی و خشکسالی‌ها، پراکندگی‌ها برای حفظ روستاها و تثبیت جمعیت‌های روستایی چه باید کرد؟ این سؤالی است که در مرحله اجرا و عملیات وجود دارد و نیاز به کمک فکری است.

حل مسائل استان مبتنی بر مزیت‌‎ها در دستور کار است

نیاز به همراهی نزدیک و مستمر بسیجیان با مسئولان اجرایی داریم+تصاویر

نظری ادامه داد: با این نگاه و طبق تأکید و تذکر مقام معظم رهبری از همان ابتدا حل مسائل استان را مبتنی بر مزیت‌‎هایی که داریم، مطرح کردیم، بدین معنا که با نگاهی درون‌گرا و با اتکای بر توان درونی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری صورت گیرد، البته نه به این معنا که نتوانیم از امکان و توانمندی‌های بیرونی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های تحولی را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: ۲۳ طرح تحولی همچون طرح تحول آب، طرح تحول محیط زیست، طرح تحول انرژی و ... را در دستور کار قرار دادیم که بخش جدی‌ای از آن در حال اجراست، چنانکه در حوزه برق، تولید، توزیع و مصرف سه موضوع مهم است و علاوه بر افتتاح دو نیروگاه در دو سال اخیر در حوزه تأمین و آماده شدن دو نیروگاه دیگر، آنچه اهمیت دارد، تولید برق پاک با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از آنجایی که مزیت ما در حوزه تولید برق، کریدور بادی خواف است، با توجه به مشخصاتی که دارد از نظر پاکی هوا، سطح وزش باد، استمرار و سرعت آن از جمله مزایایی است که در تولید برق بادی ملاک عمل است. بزرگترین و مهم‌ترین مجوز تولید نیروگاه بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات داده شده است و تأمین زمین صورت گرفته و فرآیندهای مقدماتی طی شده تا بزرگترین نیروگاه بادی کشور در آنجا شکل گیرد.

وی افزود: درباره انرژی خورشیدی نیز به شرکت ایرسا در منطقه کاشمر به عنوان پهنه تولید انرژی خورشیدی مجوز داده شده و در حال طی مراحل اجرا هستند، بنابراین مسائل، اولویت‌بندی و در برنامه اجرا مبتنی بر مزیت‌های استان مورد توجه قرار دارند.

نظری با اشاره به بخش توزیع ادامه داد: فقط ۴ پست ۴۰۰ کیلو واتی نیاز داشتیم که اگر برای تأمین آن به‌موقع اقدام نشود، نمی‌توان پست‌های ۱۳۲ و تأمین برق سرمایه‌گذار و شهرک‌های صنعتی در مسیر توسعه اقتصادی را مهیا کنیم. این موارد در دستور کار قرار گرفته‌اند، البته هزینه‌های بسیاری دارد که با توجه به محدودیت تأمین منابع مالی این پرسش مطرح می‌شود که چه کنیم؟ فقط اصلاح شبکه مشهد در بخش توزیع نیاز به سه همت بودجه نیاز دارد که در این باره باید ظرفیت‌سازی کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در بخش راهبرد دوم، جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه آب، برق و گاز را داشتیم ناپایداری انرژی در شرق کشور، یک مسئله بسیار مهم راهبردی است و راه حل آن، خط تابش و خط یازده، تأمین گاز با لوله و تأمین سوخت مایع با لوله است که در سطح ملی مطرح و در حال پیگیری است. 

نظری با بیان اینکه روزانه حدود ۷ میلیون لیتر بنزین مصرف داریم، گفت: مسیر انتقال آن از طریق جاده اثرات خطرناک و آسیب‌پذیری‌های بسیاری دارد، همچنین در موضوع عقب‌ماندگی تخت‌های بیمارستانی که حدود ۳۲۰۰ تخت بیمارستانی نسبت به میانگین کشوری کم داریم و کمبود نزدیک به ۷۰۰۰ کلاس درس نسبت به میانگین کشوری که تاکنون حدود ۲۰۰۰ کلاس آن با همت خیران و دولت تأمین شده است، اما هنوز ۵۰۰۰ کلاس کمبود داریم که معادل ۶ تا ۷ همت پول نیاز دارد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در ۵ بسته رونق با استفاده از ظرفیت مولدسازی در هیئت عالی مصوب و در اختیار دستگاه‌هاست که به شدت و سرعت بتوانند جبران عقب‌ماندگی‌ها را داشته باشند و با توجه به این حساسیت‌ها از نظر حفظ شرایط، این عقب‌ماندگی‌ها باید جبران شود.

وی افزود: اگرچه منابع لازم را به صورت عادی در اختیار نداریم، برای این حرکت جبرانی سریع باید تدابیر و فکر خاص صورت گیرد، راه‌های میانبر را در دستور کار قرار دهیم. شاخص‌های اقتصادی نسبت به دو تا سه سال گذشته در حال بهبود است، کاهش بیمه بیکاری، کاهش ضریب بیکاری و در مقابل نرخ مشارکت قریب به ۴۴ درصد که گویای آمادگی برای اشتغال و فعالیت است که پیام مشخصی به ما می‌دهند و آن این که مسیر در استان مشخص و در حال حرکت است. 

ایجاد سکوهای پرش برای استان

نیاز به همراهی نزدیک و مستمر بسیجیان با مسئولان اجرایی داریم+تصاویر

نظری بیان کرد: راهبرد سوم آنکه با حفظ آرامش در همه عرصه‌ها با رویکرد جبران عقب‌ماندگی‌ها، ما باید سکوهای جدید ارتقا و جهش را در استان فراهم کنیم. موضوع زیارت امکان و ظرفیت بالایی در همه بخش‌ها دارد، نقش زیارت در کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، نقش زیارت در مباحث فرهنگی و اقتصادی و زیرساخت و عمران قابل توجه است.  موضوعاتی همچون شهر فرودگاهی، آزادراه حرم تا حرم اگرچه منابع سنگینی لازم دارد، اما شروع شده است. ما از پیشنهادات کارشناسی و مؤثر استقبال می‌کنیم، زیرا باید مبتنی بر اثرگذاری و یافتن راه میان‌بر بر حل مسائل بکوشیم، بنابراین مسئله‌محور کار کرده و اولویت‌بندی کنید و مبتنی بر مزیت‌های استان اقدام کنید.



ارسال نظرات
پر بیننده ها