مشاور عالی فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: خستگی راه نمی‌گذارد که زائران خراسانی در مدت اقامت سه روز در مناطق عملیاتی به‌طور کامل از شهد شیرین زیارت یادمان های شهدا بهره بیشتری ببرند. لذا برای رفع این معضل یا باید به سمت افزایش زمان اقامت یا تکمیل نگاه فن‌آورانه به راهیان نور باشیم.
کد خبر: ۹۵۸۵۶۹۰
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، رهبر معظم انقلاب دفاع مقدس را گنجی بی‌پایان می‌دانند که می‌تواند نسل‌های آینده را تغذیه کند و راهیان نور فرصتی برای تغذیه نسل جوان و نوجوان است تا بتواند این نسل بعد از جنگ را با دفاع مقدس بیشتر آشنا کند.

برای آشنایی بیشتر با این عملیات بزرگ فرهنگی و تبیین نقش راهیان نور در تربیت نسل‌های آینده و ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری پای سخنان سردار قاسمی مشاور عالی فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام نشستیم تا ایشان از چگونگی و اثرات این اقدام فرهنگی برای مخاطبان ما بگوید.

در ادامه این گفتگوی صمیمی را می‌خوانیم....

ضمن عرض سلام و تقدیر و تشکر از وقتی که به ما دادید برای شروع بحث بفرمایید آیا راهیان نور به عنوان یک عملیات بزرگ فرهنگی توانسته است در استخراج گنج دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان و نوجوان موفق باشد؟

◽️ بسم الله الرحمن الرحیم بنده هم به جنابعالی و همه مخاطبان شما سلام عرض می‌کنم همانگونه که اشاره کردید راهیان نور فرصتی است برای تربیت جوانان عزیز ما و آشنا این عزیزان با فرهنگ دفاع مقدس، اما اینکه چقدر ما در این حوزه موفق بوده‌ایم به نظرم نیازمند یک بررسی دقیق و علمی است اما به نظر بنده زیرساخت‌ها در سرزمین نور تقویت شده است اعزام‌های خوبی صورت می‌گیرد استقبال کم نظیر جوانان از این حرکت فرهنگی باشکوه است اما ما هنوز در ابتدای راه هستیم، در حوزه های زیرساخت کارهای فرهنگی راوی جوان باید تربیت شود. نکته دیگری که به نظرم بایستی به آن توجه جدی شود مدت حضور دانش آموزان و دانشجویان در مناطق و یادمان‌هاست به این معنا که وقتی زائر از راه دور مثل استان خراسان به جنوب غرب کشور سفر می‌کند خستگی راه نمی‌گذارد در طی مدت سه روز اقامت وی در مناطق عملیاتی در همه آن مناطق حضور یابد.

برای رفع این معضل یا باید به سمت افزایش زمان اقامت باشیم یا نگاه فن آورانه به راهیان نور را تکمیل کرد.

سردار، برخی به راهیان نور نقد وارد می‌کنند و معتقدند که با این مقدار اعتبار و هزینه‌ها در خصوص راهیان نور می‌شود برنامه های مؤثرتری انجام داد، نظر شما در این باره چیست؟

◽️نقد به راهیان نور شاید از حیث فرهنگی وارد باشد اما از حیث هزینه‌ها به نظرم وارد نیست. شما فکر می کنید سرانه راهیان نور برای هر فرد از طرف دستگاه‌های دولتی چقدر است؟ باید عرض کنم بیشتر مردم با هزینه خودشان به کاروان سرزمین نور مشرف می‌شوند، دانش آموزان و دانشجویان نیز بخشی از هزینه‌ها را خودشان متقبل می‌شوند اگر یک مقایسه‌ای بین هزینه‌هایی که بابت جشنواره‌ها، مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها و فیلم‌های با موضوع غیر از دفاع مقدس را با سرانه فرهنگی راهیان نور مقایسه بکنیم آن وقت پاسخ این عزیزان منتقد مشخص می‌شود. باید عرض کنم تغذیه و ایاب و ذهاب، مهمترین هزینه‌ های راهیان نور است و به نظرم این نقدها به خاطر عدم آگاهی است.

با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری برای اجرای برنامه‌های معرفتی و بصیرت افزا چگونه می‌توانیم راهیان نور را در قالب برنامه‌های شاد و مفرح برای جوانان ارائه دهیم؟

◽️حضرت امام خامنه‌ای فرمودند راهیان نور برکت است و حتی برای چند منطقه واژه قطعه ای از بهشت را بیان کرده اند، ایشان راهیان نور را با پژوهش، معرفت و هنر فناورانه تواًمان می‌دانند. ما سعی کرده‌ایم در طول سفر راهیان نور مسابقات شاد و مهیج ورزشی یا مسابقات طناب کشی و ورزش باستانی که در جبهه‌ها نیز مرسوم بود برای زائران جوان اجرا کنیم یا مثلا گروه‌های سرود و تئاتر یا نمایشگاه ها و رزمایش هنری در مناطق عملیاتی اجرا شود.

همچنین این برنامه ها را در کنار فرماندهان قدیمی با هدف انس بیشتر جوانان با این عزیزان شکل می دهیم.

از امسال در مسیر کاروان‌های راهیان نور، کارهای فرهنگی نو و جذابی انجام می‌شود به عنوان مثال راهیان پیشرفت که عزت و اقتدار ملی را به همراه دارد جزو همین کارهاست به نظر شما پیوند راهیان نور و راهیان پیشرفت چقدر می‌تواند برای نسل جدید اثرگذار باشد؟

بله درست است از مبدا حرکت تا زیارتگاه‌های دفاع مقدس و برگشت مسیر حدود چهار روز زائران در مسیر هستند و این فرصت خوبی برای انواع کارهای فرهنگی اثرگذار است.

البته در سال‌های قبل، نمایش فیلم بیان خاطره توسط راوی، بیان احکام و... از جمله اقدامات خوبی بوده که توانسته است ارتباط با زائران را برقرار کند. امروز در کنار همه کارهای فاخر فرهنگی در طول سفر شاهد اردوهای راهیان پیشرفت در کنار اردوی راهیان نور هستیم.

راهیان پیشرفت عزت ملی را برای جوانان به وضوح نشان می‌دهد دختران جوان ما یا پسران نخبه ما که بعضا تحت تاثیر رسانه های دشمنان ما از نظام اسلامی و کشورمان تصوراتی پیدا کرده اند با دیدن این همه رشد و پیشرفت، دروغ رسانه های غربی برای جوان ما ثابت می‌شود.

خبرنگار/غلامرضا ترابی

ارسال نظرات
پر بیننده ها