روستای صنوبر نگین سرسبز تربت حیدریه و مقصد گردشگران نوروزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: روستای صنوبر، نگین سرسبز این شهرستان و مقصد گردشگران نوروزی به استان خراسان رضوی است.
کد خبر: ۹۵۸۷۰۶۷
|
۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲

روستای صنوبر نگین سرسبز تربت حیدریه و مقصد گردشگران نوروزی

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از تربت حیدریه، روستای صنوبر که به نگین سرسبز تربت حیدریه مشهور است با جمعیتی بالغ بر۲ هزار نفر در۱۲ کیلومتری شمال غربی بخش مرکزی تربت حیدریه قرارداردعلی محمدی، اظهارکرد: این روستا ازجنوب به اراضی بهارستان، ازشمال به کوه های شصت دره بلافاصله هشت کیلومتری از روستای کامه علیا، از شرق به فاصله ۲کیلومتری به روستای سنجدپور،واز غرب به فاصله حدود هشت کیلومتری بخش بایگ تربت حیدریه محدود است.

وی گفت: منطقه ییلاقی صنوبر در ميان كوه‌ها و جريان رودخانه «شصت دره» آن‌چنان منطقه خوش آب و هوا و نسبتا سرد و سرسبزي پديد آورده كه از آن به نگين سرسبز تربت‌حیدریه و مقصد گردشگران در جنوب خراسان رضوی یاد می شود.

محمدی بیان کرد:کوه شصت دره متصل به ارتفاعات بخش مرکزی تربت حیدریه و مشرف به روستای صنوبر از جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی ایام نوروز برای گردشگران و مسافران به شمار می رود. رئیس اداره میراث‌فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت:از جاذبه های گردشگری این روستا می توان به کوه شصت دره، غار ماه‌پری، مناطق سرسبز کهنه تلخ و تنگل یاد کرد که با رویش فصل بهار طراوت زیبایی به این منطقه می بخشد.

وی افزود: در میان کوه و طبیعت زیبای این روستا رودخانه شصت دره این منطقه از تربت حیدریه را به جنگل های شمال شبیه کرده است.

صنوبر زادگاه ریواس تربت حیدریه

روستای صنوبر نگین سرسبز تربت حیدریه و مقصد گردشگران نوروزیمحمدی تصریح کرد: ریواس که نام اصلی آن ریواچ است،گیاهی از تیره هفت بندان است که ازسده شانزدهم در اروپا کشت می‌شد وپیش از میلاد مسیح درچین به عنوان دارو استفاده می شد، ساقه ریواس ترش مزه ومفید است واز آن درتهیه غذاهای گوناگون استفاده می‌شود والبته خام خواری آن نیز رایج است اما برگ های آن مسموم کننده می‌باشد. محمدی درخصوص محل رشد آن نیز میتوان گفت:به صورت طبیعی و دیمی ودرمناطق کوهپایه وسردسیر رشد می‌کند وبه آبیاری نیاز ندارد و محصول ریواس از۱۵ فروردین قابل برداشت است وافراد بومی روستای صنوبر از این زمان به مدت ۲۵ روز نسبت به برداشت آن اقدام می کنند که امسال به دلیل سرمافصل برداشت به اردیبهشت ماه کشیده شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار