مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان:

آب مسئله مهمی است و همه در قبال آن مسئول هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: روز جهانی آب برای آن است که همه احساس کنیم آب مسئله مهمی است و همه در قبال آن مسئول هستیم و به حفظ و صیانت آب حساس باشیم.
کد خبر: ۹۵۸۷۱۱۶
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹

علیرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان، به مناسبت روز جهانی آب که سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ روز جهانی آب نام‌گذاری شده است بیان کرد: باتوجه‌به این که روز جهانی آب مصادف با ایام تعطیلات نوروز است و امکان بهره‌گیری زیادی از آن برای آگاه‌سازی مردم درباره آب وجود ندارد.
 
وی افزود: تلاش برای پایداری آب در تأسیسات آب‌رسانی شهرها و روستاهای استان در حالی تداوم دارد که سال ۱۴۰۲ یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی این استان بود و زنگ خطر بحران آب در نیمی از جمعیت این استان شامل منطقه سیستان و شهر زاهدان به صدا درآمد.
 
 قاسمی تشریح کرد: استان که با ۱۸۰ هزار کیلومترمربع وسعت ۱۱.۴ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده شرایط آب‌وهوایی منحصربه‌فردی را تجربه می‌کند، خشکسالی و فقر منابع آبی تنها چالش‌های این روزهای استان نیست و علاوه بر این هزینه‌های بالای تأمین، نگهداری و توزیع آب به دلیل پراکندگی جمعیت یکی دیگر از معضلات این استان در خدمات‌رسانی مطلوب به مردم است که با هیچ استان دیگری قابل‌قیاس نیست.
 
وی گفت: با وجود سیلاب‌های مخرب و بارندگی‌های شدید کوتاه در بخشی از نواحی جنوب استان باز هم بیش از دو سوم مساحت استان درگیر خشکسالی است و علی‌رغم این رخداد آب‌وهوایی از تمام امکانات برای تأمین آب شرب ساکنان شهرها و روستاها استفاده شد تا تنش‌های آبی مدیریت شود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: در شمال استان خشکسالی شدید حاکم است و چند سال است که حقآبه شرب، کشاورزی و زیست‌محیطی منطقه سیستان از سمت کشور افغانستان محقق نشده است و این موضوع سبب شده جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر ساکن در دشت سیستان و بخشی از کلان‌شهر زاهدان تحت‌تأثیر قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: زیرا چاه نیمه‌های سیستان که تنها منبع آبی شمال استان محسوب می‌شوند دچار افت سطح آب شده و تنها در چاه نیمه شماره سه اندک آبی باقی‌مانده است، از نیمه پاییز ۱۴۰۱ که نگرانی ایجاد تنش آبی به دلیل عدم پایبندی افغانستان به معاهده هیرمند پررنگ شد، دولت و وزارت نیرو طرح‌های پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب را برای تأمین آب اضطراری زاهدان و سیستان مصوب کردند.
 
قاسمی اذعان کرد: در راستای اجرای این طرح‌ها همه امکانات اجرایی ملی و استانی بسیج شد تا در شدیدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر کم‌ترین تنش آبی در بحث شرب برای مردم سپری شود.
 
وی در طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان با دو رویکرد عنوان کرد: حفظ و استفاده بهینه از منابع آبی چاه نیمه‌ها و هم چنین امکان تأمین و انتقال آب از دشت‌های مستعد برداشت آب زیرزمینی در دستور کار شرکت قرار گرفت، در این راستا و به‌منظور برداشت بهینه آب ذخایر چاه نیمه دو و چهار به چاه نیمه یک و سه منتقل شد تا هیچ هدررفتی از بابت عدم برداشت آب ایجاد نشود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: پرسنل آبفا در طول یک سال اخیر با کشیک‌های ۲۴ ساعته و همت شبانه‌روزی تلاش کردند تا از بروز هرگونه تنش آبی جلوگیری شود، هم‌زمان با اقدامات لازم برای پایدارسازی آب در سیستان، عملیات اجرایی طرح تأمین آب اضطراری با حفر و تجهیز چاه‌ها، اجرای خطوط انتقال آب و برق در سه راهی دشتک با استفاده از ظرفیت دشت‌های مستعد برای برداشت آب از جمله هامونِ هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب آغاز شد.
 
وی افزود: در مرکز و جنوب استان طرح‌های توسعه‌ای برای شهرها و روستاها نیز با حمایت و تأمین اعتبار موردنیاز توسط دولت در مرحله انجام و یا تکمیل است، این حمایت‌ها سبب شد تا در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۹۶ روستای فاقد یا دچار تنش آبی شدید آبدار و رفع تنش شوند‌.
 
قاسمی در پایان با اشاره به مهم‌ترین اهداف روز جهانی آب خاطرنشان کرد: عبور از بحران جهانی آب از یک سو باید تغییرات را شتاب بخشید و از سوی دیگر مشارکت همگانی را افزایش داد و اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی و ترویج اهمیت آب کالای بی‌جانشین در حیات جوامع انسانی به اقشار مختلف جامعه انجام می‌شود، آب مسئله مهمی است و همه در قبال آن مسئول هستیم و وظیفه داریم به حفظ و صیانت آب حساس باشیم.
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار