امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: پس از گذشت بیش از چهار دهه از نظام جمهوری اسلامی همچنان مدل مشارکت مردمی قابل اعتمادی هنوز از سوی مسئولان برای مشارکت مردم در زمینه اقتصادی نداشتیم.
کد خبر: ۹۵۸۷۲۰۵
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن سفارش به تقوا، پارسایی و دوری از گناه اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در روایتی بیان فرمودند که گاهی زندگی انسان با ابر‌های تیره و تار رو‌به‌رو می‌شود و غبار‌هایی بر زندگی مادی و فکری و ایمانی انسان غبار می‌نشیند، بنابراین انسان باید در هر لحظه به قرآن توسل جوید.

وی افزود: امروزه در فضای مجازی شاهد غبار‌هایی نسبت به برخی از شخصیت‌های دینی خود هستیم، در این شرایط نباید به نشر پیام بدون تحقیق اقدام کنیم، زیرا این‌ها غبار‌هایی هستند که فضا را تیره و تار می‌کنند.

مدرسی با بیان اینکه اگر حرف انسان فاسد را به حرف انسان متدیّن ترجیح دهد، از بهشت فاصله می‌گیرد، عنوان کرد: در این فضای آلوده مجازی غبار‌هایی در ذهن و اعتقادات مردم قرار می‌گیرد که باید با ذهن باز و هوشیار نسبت به شناخت این فضا گام برداریم.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جدید تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال جدید را به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردمی نام‌گذاری کردند و در سخنان خود نیز تاکید مجدد بر لزوم جدیت بر مهار تورم داشتند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: امروز دشمن دیگر به جنگ نظامی نگاهی ندارد و دو جنگ فرهنگی و اقتصادی در کشور را اولویت خود قرار داده است، بنابراین مردم و مسئولان باید در کنار یکدیگر برای شکست دشمن گام بردارند.

وی گفت: در جنگ فرهنگی دشمن تلاش دارد تا با مأیوس کردن مردم از پیشرفت کشور ناامیدی را در جامعه بگستراند و در جنگ اقتصادی نیز هدف دشمن تحمیل مضاعف فشار‌های اقتصادی بر مردم و ملت ایران است.

مدرسی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هر دو بعد اقتصادی و فرهنگی را در شعار سال جدید لحاظ کردند؛ مسئولان و مجریان باید در ابتدا به ایجاد مدل‌های مشارکت مردمی بپردازند، زیرا همچنان پس از گذشت بیش از چهار دهه از نظام جمهوری اسلامی همچنان مدل مشارکت مردمی قابل اعتمادی هنوز از سوی مسئولان برای مشارکت مردم در زمینه اقتصادی نداشتیم.

وی با بیان اینکه مدل‌های مشارکتی باید بر اساس فرهنگ و نیاز هر منطقه طراحی شود، افزود: اگر مردم بخواهند مشارکت داشته باشند نباید این مشارکت محدود به مشارکت در تولید شود بلکه باید مشارکت در فرهنگ اقتصادی هم در زمینه تولید و هم در زمینه مصرف باشد؛ باید فرهنگ مصرف‌گرایی در جامعه اصلاح شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: باید به دولت اعتماد داشته باشیم و باتوجه به همت و اخلاص دولت سیزدهم باید این اعتماد نسبت به دولت تقویت شود.

وی استفاده از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر گام‌ها دانست و ادامه داد: قوانین باید تسهیل‌کننده مشارکت مردمی شود و در ادامه باید ظرفیت‌سنجی نیز انجام شود تا بی‌گدار به آب نزنیم.

مدرسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده تصریح کرد: نسبت به سال گذشته اقدامات فرهنگی گسترده‌تری در سطح شهر انجام شد و مسئولان استان تلاش کردند تا حرمت ماه رمضان حفظ شود و مسائل مرتبط با حجاب، امر به معروف و نهی از منکر نیز رعایت شود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از نیرو‌های مردمی و نیروی انتظامی عنوان کرد: هم‌افزایی بیشتر و نشان دادن اراده قوی، حضور در میدان و حمایت مسئولان از این افراد باید بیشتر شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته ضمن تاکید بر تقوا اظهار کرد: خداوند متعال در سوره یونس بیان کرد که تمام هستی در این جهان فانی در حال تغییر است و کسانی میتوانند از این حالت هستی بهره‌برداری کنند که در مسیر تقوا و پارسایی گام بردارند.

وی افزود: گناه مانع از رسیدن به تقوا می‌شود و باعث می‌شود تا نتوانیم عالم هستی را به‌درستی بشناسیم.

مدرسی تصریح کرد: اگر بینش‌ها تغییر کند و آنچه که در مسیر است را بشناسیم و بشناسانیم می‌توانیم به تمام عالم خلقت را بشناسیم و از طریق شناخت عالم خلقت و رسیدن به معرفت عالم خلقت تقوای الهی را پیشه کنیم.

وی با اشاره به اعیاد موجود در میان فرهنگ بشری عنوان کرد: برخی از اعیاد، اعیاد مذهبی هستند و فضایلی برای این ایام در نظر گرفته شده است که روز جمعه یکی از اعیاد مذهبی است و برتر از همه اعیاد عید سعید غدیر خم است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: برخی از اعیاد سیاسی است، مانند روز استقلال کشور‌ها که در ایران اسلامی ۱۲ فروردین و ۲۲ بهمن عید سیاسی ما است و به گفته امام خمینی (ره) این روز‌ها ایام الله هستند.

وی با بیان اینکه یک سری از اعیاد. اعیاد سنتی و باستانی هر ملتی است، عنوان کرد: خواستگاه این اعیاد اراده نیاکان و پدران هر جامعه است و این عید در میان ملت‌ها نیز وجود دارد که نوروز یکی از اعیاد باستانی ملت ایران است.

مدرسی گفت: هر مناسبتی که میخواهد مورد توجه قرار گیرد باید شرایطی را داشته باشد که اولین آن داشتن سابقه روشن است که عید نوروز از این سابقه برخوردار است و دست‌کم به ۳هزار سال گذشته باز می‌گردد و ریشه جریان نیز مشخص است که شروع فصل بهار است.

وی ادامه داد: چندین روایت نیز روشن کرده است که اتفاقات مهم مذهبی مانند جانشینی امام علی (ع) و ... در نوروز رخ داده است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز با بیان اینکه مناسبت اجتماعی باید رفتار و فلسفه عقلایی داشته باشد، گفت: عید نوروز این فلسفه عقلایی را در دل خود دارد و با منش و بینش اسلامی همراه است.

وی افزود: بسیاری از احکام در اسلام جریان‌سازی شده و قوانینی نیز برای آن در نظر گرفته تا سنت‌های مهم هر جامعه رواج یابد.

مدرسی ادامه داد: دین اسلام تاکید بسیاری بر برخی از سنت‌ها مانند طهارت و نظافت دارد و این نظافت تنها به جسم محدود نمی‌شود، بلکه به قلوب پاک نیز تاکید دارد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: ایام نوروز مناسبتی است که مردم قلوب خود را پاک کنند و بخل و حسد را از قلب‌های خود بزدایند.

مدرسی تصریح کرد: نباید سنت‌ها و اعیاد اجتماعی را آلوده کنیم و بدعت‌ها و خرافات را به این سنت‌ها وارد کنیم که نمونه این خرافات نحس بودن روز سیزده است.

وی گفت: اسلام جریان زیارت خانواده، شهدا، متوفیان و ... که در دید و بازدید نوروز مطرح است را بسیار مورد تایید قرار داده است و ما باید مراقب باشیم که این سنت‌ها را آلوده نکنیم.

ارسال نظرات