خبرهای داغ:
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه نوک پیکان تولیدکنندگان دخانیات و آن‌هایی که جز پول چیزی نمی‌شناسند؛ به زنان و جوانان است، از کاهش سرعت سقوط آزاد نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت بر اساس آخرین آمار خبرداد .
کد خبر: ۹۵۹۳۰۱۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان - دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری هفته سلامت در پاسخ به سوال خبرگزاری زنان ایران در خصوص افزایش مصرف دخانیات بین زنان و دختران جوان و تأثیر روانی آن در جامعه اظهار داشت: متأسفانه این مسئله یکی از معضل هایی است که خیلی کم به آن توجه می شود ، امروز شاهد آن هستیم که برخی از زنان و دختران جامعه که تعداد آنها البته کم است به مصرف دخانیات آن هم در ملاء عام می پردازند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه کارخانه های تولید دخانیات جوانان و بانوان را هدف گرفته اند تصریح کرد : این دو گروه از جامعه در حال آسیب دیدن هستند و باید از طریق نهادهای مربوطه خصوصا آموزش و پرورش هنر نه گفتن را به جوانان و نوجوانان آموزش دهیم .
فرشیدی در ادامه این مطلب تصریح کرد: نباید دخانیات به جوانان زیر 18 سال عرضه شود ، متأسفانه یک و نیم تا دو درصد بانوان ایرانی در حال استعمال دخانیات هستند و این مسئله با وجود آمار پایین، اصلا خوش آیند نیست چرا که قبح شکنی این معضل در سطح جامعه موجب نگرانی و مشکلات روحی و روانی خانواده ها می شود و نگران از این هستند که اینگونه از رفتارهای ناصحیح در فرزندان و نوجوانان و کودکان تأثیر منفی بگذارد.
فرشیدی خاطر نشان کرد : باید مالیات بر مواد دخانی افزایش یاید، این در حالی است که در ایران فقط 30 درصد از نرخ مواد دخانی مالیات تعلق می گیرد! اما در دنیا مالیات بر دخانیات 4 برابر قیمت عرضه است.
تغذیه ، ورزش همگانی ، پرهیز از مصرف غذای پر کالری
فرشیدی با بیان اینکه ورزش همگانی، پرهیز از مصرف غذاهای پر کالری و تغذیه، سه رکن مهم سلامتی محسوب می شود، افزود: کاهش مصرف نمک و چربی ها یکی دیگر از عواملی است که در سلامت افراد ، مخصوصا در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار تأثیرگذار است . متأسفانه بیشترین آمار مرگ و میر ما ناشی از بیماری ها قلبی و عروقی است .
همچنین کاهش کنترل استرس و مصرف نمک و چربی ها می تواند در بروز بیماری های غیرواگیر دار نقش بسیار مهمی ایفا کنند، توصیه می شود افراد حتما پیاده روی منظم داشته باشند .
نواختن خط سلامت در مدارس کشور / سه میلیون دانش آموز سفیر سلامت هستند
فرشیدی با بیان اینکه در آغاز هفته سلامت، زنگ سلامت توسط دو وزیر بهداشت و آموزش و پرورش در مدارس نواخته خواهد شد، افزود: ما 16 میلیون دانش آموز در کشور داریم این افراد می توانند در ارتقاء مفاهیم سلامت در خانواده ها نقش ایفا کنند. ضمن اینکه 3 میلیون سفر سلامت داریم که می توانند در این زمینه کمک شایانی به ما داشته باشند.
همچنین سامانه شاد یکی از بهترین بسترهایی است که ما می توانیم از طریق آنها در ارائه مفاهیم سلامت و بالا بردن سواد سلامت مردم در آن فعالیت کنیم .
کند شدن سقوط آزاد رشد جمعیت
فرشیدی در ادامه به بحث افزایش رشد جمعیت اشاره کرد و گفت : خوشبختانه سقوط آزاد رشد جمعیت در حال کند شدن است ولی ما باید با همکاری تمامی دستگاه ها خصوصا متولیان امر اقتصادی در بحث ازدواج جوانان کار کنیم ، باید ازدواجی صورت گیرد تا فرزندی متولد شود .
تأمین و تهیه واکسن هپاتیت سی
فرشیدی به فعالیت معاونت بهداشت در بحث بیماری های غیر واگیر دار در سال جدید اشاره کرد و گفت : امسال دبیرخانه بیماری های غیر واگیر دار در صدد تهیه واکسن بیماری هپاتیت سی و غربالگری بیماری ها اس ام ای است همچنین بحث سلامت خانواده، بیماری ها غیرواگیر دار و ورزش از مهم ترین برنامه های این معاونت در وزارت بهداشت می باشد .
عرضه نان کامل در 1800 نانوایی
فرشیدی در ادامه به عرضه نان کامل پرداخت و گفت: در ۱۸۰۰ نانوایی کشور ارائه نان سبوس دار آغاز شده است که این امر در کنترل پرفشاری خون و دیابت افراد موثر است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ارتقای سطح سواد سلامت مردم یکی از مهم‌ترین مولفه های حوزه سلامت به شمار میرود، بیان داشت: عشایر یکی از گروه های هدف ما در راستای بالا بردن سطح افزایش سواد سلامت در سال ۱۴۰۳ هستند.
فرشیدی در ادامه این مطلب افزود: نخستین بخش از ارتقای سواد سلامت عشایر توجه به بهداشت دهان و دندان یک و نیم میلیون عشایر است.
تهیه بسته های آموزشی برای کاهش استرس پذیری مردم
در ادامه این نشست حامد مصلحی، مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص اقدامات این معاونت در زمبنه ارتقا سلامت روان کشور ، اظهار داشت تحقیقات و گزارش‌های علمی در خصوص سلامت روان و تاثیر تخریب رسانه‌ها بر سلامت روان‌ انجام شده است؛ براساس این گزارش‌ها اگر سریال یا خبری در خصوص خودکشی تولید و منتشر شود نیاز است بررسی‌هایی صورت گیرد تا آثار مخربی برای روان جامعه نداشته باشد.
مصلحی به غربالگری سلامت روان اشاره کرد و گفت: غربالگری سلامت روان دارای هشت شاخص کلی است که دو مؤلفه اختلالات خلقی و اضطراب را در بر میگیرد
وی در ادامه این مطلب با بیان اینکه غربالگری سلامت صورت گرفته و نتیجه آن بررسی و اعلام خواهدشد، افزود: باید تلاش کنیم سطح استرس پذیری مردم را کاهش دهیم که در این زمینه در حال تهیه بسته‌های آموزشی هستیم.
خبرنگار - سیما حسینی
انتهای پیام/*
ارسال نظرات