خبرهای داغ:

رییس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) دختر امروز باید بتواند روایتی درست از رخدادهای امروز به آیندگان ارایه دهد

اصلانی گفت: دختر امروز ما باید بتواند به تاسی از حضرت معصومه (س) روایت تاریخی درستی از آن چه که امروزه در حال رخ دادن است به آیندگان ارایه دهد. چرا که امروزه رسانه همانند یک تیغ دو لبه عمل می کند.
کد خبر: ۹۵۹۵۳۵۲
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان مینو اصلانی، رییس اندیشکده زن و خانواده بیان نمود  برنامه های ما در راستای همان هشت محوری است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابلاغ کرده است. یکی از این برنامه ها برگزاری راهیان نور پیشرفت است که با هدف آشنایی دختران با پیشرفت ها و دستاوردهای شگفت انگیز کشور در حوزه های مختلف علمی و فناوری های نوین صورت می گیرد ضمن اینکه برنامه هایی هم در حوزه های ورزشی، مسابقات قرآنی و برگزاری جشن ویژه دختران پیش بینی شده است.

دختری از نسل ائمه که منشاء برکات زیادی شد

وی اظهار کرد: اگر سیره و شخصیت ارزشمند علمی و چند جانبه حضرت فاطمه معصومه (س) را در نظر بگیریم مشخص می شود که دختران ما در چه عرصه هایی می توانند از این شخصیت الهی بی نظیر بهرمنده شوند. امام صادق (ع) قبل از به دنیا آمدن این بانوی بزرگوار به وجود ایشان بشارت دادند و فرمودند: دختری از نسل ما به دنیا خواهد آمد که در قم به خاک سپرده خواهد شد و منشاء برکات زیادی می شود.

رییس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: حضرت معصومه (س) وقتی پدرشان حضرت موسی بن جعفر(ع) در سفر بودند و شیعیان برای پاسخ سوالات خود مراجعه می کردند، تمام سوالات آنها را به جای پدر پاسخ می دادنند و پدر هم همه پاسخ این حضرت را تایید می کردند و می فرمودند: "فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوها انها عالمه غیر معلمه و محدثه علیمه".

وی با بیان اینکه حضرت معصومه (ع) بانوی عالمه فرهیخته ای بودند که در مباحث علمی بسیار کوشا و براحکام الهی بسیار مسلط بودند اظهار کرد: مجاهدت علمی، امروز موضوع بسیار مهمی است که دختران ما باید آن را سر لوحه برنامه های خود در زندگی قرار دهند. بانوان ما باید در مسیر علم آموزی خسته نشوند و با کوچکترین مشکلی عقب نشینی نکنند چرا که ما در دوره ای زندگی می کنیم که هیچ محدویتی برای کسب علم و دانش دختران وجود ندارد ضمن اینکه در این میان کسب علم نافع، علمی که مشکلی از مشکلات جامعه را حل نماید و مایه پیشرفت جامعه شود بسیار مهمتر است.

اصلانی با بیان اینکه پیشرفت کشور یک مجاهدت علمی جدی را می طلبد. بیان کرد: خوشبختانه این ویژگی در جوانان ما مشهود است. چرا که کشور ما در طول این ۴۰ سال به قله هایی از پیشرفت دست یافته است که دنیا در طول ۳۰۰ سال به آن رسیده است. لذا این مجاهدت علمی جوانان ما بسیار ستودنی است و دختران ما می توانند به تاسی از حضرت معصومه (س) آن را به عنوان یک معیار و الگو در زندگی خود به کار بگیرند.

رییس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع)، مسولیت پذیری اجتماعی و حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی را یکی از ویژگی های مهم حضرت فاطمه معصومه (س) عنوان کرد و افزود: این بانوی بزرگ اسلام وضعیت سیاسی و اجتماعی روز را به خوبی می شناختند و آن را تحلیل می کردند. حضرت برای خنثی کردن توطئه عباسیان برای دعوت امام رضا (ع) برای ولیعهدی در خراسان تلاش زیادی کرد ولی برادر بزرگوارشان به دلیل قرار گرفتن در محاصره سنگین امنیتی، بدون رضایت خود مجبور به پذیرش این شرایط شد این در حالی است که حضرت معصومه (ع) برای خنثی کردن این توطئه، روشنگری و تبیین حقایق برای جهان و تاریخ نهایت تلاش خود را نمودند.

تبیین حقیقت و واقعیت برای تاریخ از ویژگی های مهم حضرت فاطمه معصومه (س)

اصلانی با بیان اینکه تبیین حقیقت و واقعیت برای تاریخ از دیگر ویژگی های مهم حضرت فاطمه معصومه (س) است اظهار کرد: دختر امروز ما باید بتواند به تاسی از حضرت معصومه (س) روایت تاریخی درستی از آن چه که امروزه در حال رخ دادن است به آیندگان ارایه دهد. چرا که امروزه رسانه همانند یک تیغ دو لبه عمل می کند، به ویژه شبکه های اجتماعی مغرض که صحت و سقم مطالبشان مشخص نیست لذا تشخیص حقیقت از دروغ بر عهده دختران امروز جامعه است که با جهاد تبیین واقعیت های تاریخ را به درستی ثبت، ضبط و انتقال دهند تا حق از باطل به خوبی تشخیص داده شود؛ این درس بزرگی است که باید از حضرت فاطمه (س) بیاموزیم و ببینم که ایشان برای تبیین واقعیت تاریخی چه رنج بزرگی را با این سفر بر خود تحمیل کردند. گاهی مواقع با تصور این که شبکه های اجتماعی واقعیت را بیان می کنند همه چیز را می پذیریم در حالی که این گونه نیست ما باید با تقویت دانش رسانه ای خود مراقب دروغ پردازی های آنها باشیم.ضمن اینکه حضرت فاطمه معصومه (س) با این رفتار خود نشان دادند که گاهی مواقع برای بیان حقایق لازم است که حرکت مکانی و علمی هم داشته باشیم .

خود سازی، تزکیه درونی، عبادت و توجه به معنویت، حلقه مفقوده بشر امروزی

وی با بیان اینکه خود سازی، تزکیه درونی، عبادت و توجه به معنویت، حلقه مفقوده بشر امروزی است بیان کرد: چیزی که امروز جهان از آن رنج می برد، خلاء معنویت و توجه به ذات اقدس الهی و آموزه های دینی است که انسان را به مخاطره انداخته است لذا تاسی از حضرت معصومه (س) که مظهر عبادت و بندگی خالصانه است می تواند درس بزرگی برای جامعه ما در این زمینه باشد.

وی در خصوص اینکه آیا با توجه به هجمه های دشمن در حوزه عفاف و حجاب دختران امروز تمایلی به الگو برداری از حضرت معصومه (س) دارند ابراز کرد: خود اهل بیت (ع) فرمودند: شما مطالب ما را به مردم انتقال دهید، محبت مردم جلب می شود بر همین اساس ما وظیفه داریم در مناسبت هایی همچون دهه کرامت و البته در طول سال حضرات معصومین (ع) را به جامعه معرفی کنیم و فرمایشات آنها را به مردم انتقال دهیم و مردم خودشان انتخاب می کنند؛ چرا که فطرت انسان ها به سوی حق و حقیقت است.

رییس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: منتهی این وظیفه در هر دوره ای متفاوت بوده و در زمان ما این وظیفه بر عهده هنرمندان متعهد و با بصیرتی است که این مباحث را هنرمندانه در قالب هنر انتقال دهند ضمن اینکه کلام همیشه در طول تاریخ جایگاه خود را داشته و قرآن کریم معجزه کلام است. شیوه دیگر، مجموعه های آموزشی و پژوهشی در این مسیر است. ما امروز ابزارهای نوین بسیار زیادی در اختیار داریم که می توانیم مطالب و فرمایشات اهل بیت (ع) را به جامعه انتقال دهیم ضمن اینکه خود اهل بیت (ع) هم فرمودند: شما عنوان کنید مردم به سمت ما خواهند آمد. کما اینکه روایت است، وقتی در عصر ظهور کلمات حق از باطل از زبان معصوم موعد (عج) مطرح می شود مردم فوج فوج به سمت حق و عدالت گام بر می دارند لذا وظیفه امروزی ما بیان مطالب با بهره گیری از ابزارهای نوین هنرمندانه و بسیار ظریف است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار