خبرهای داغ:

پروژه‌های راکدی که باهمت جهادی‌ها احیا شد

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: بسیج سازندگی به بسیاری از پروژه‌های دولتی که به دلیل نبود اعتبار متوقف شده بودند ورود و با همتی جهادی آن‌ها را به مرحله بهره‌برداری رسانده‌است.
کد خبر: ۹۵۹۷۶۷۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، بسیج سازندگی نهادی با نماد همدلی و هم‌زبانی با مردم در راستای توسعه و پیشرفت کشور و محرومیت‌زدایی از سطح جامعه است که به فرمان رهبری ایجاد شد.

تجربه بسیج سازندگی در حوزه عمران و آبادانی، نمونه‌ای برجسته از همت و تعهد مردم در توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی بوده است که در تمام نقاط کشور به‌خوبی مشهود است.

 باتوجه‌به اهمیت موضوع و مناسبت هفته بسیج سازندگی خبرنگار عصر اترک گفتگوی تفضیلی را با مسئول بسیج سازندگی خراسان شمالی انجام داده است که در ادامه تقدیمتان می‌شود:

 

 بسیج سازندگی در قالب چند قرارگاه ارائه خدمات دارد؟

 مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی اظهار داشت: بسیج سازندگی در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۹ به فرمان حضرت امام خامنه ای تشکیل شد.

 مجتبی مداحی با اشاره به اینکه هدف اصلی این سازمان کمک به دولت برای سازندگی کشور و رفع محرومیت از کشور بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر این سازمان در قالب دو قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی در حال انجام مأموریت هستند.

 وی اضافه کرد: در قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی تمام پروژه‌های محرومیت‌زدایی، باتوجه‌به ماشین‌آلات در اختیار سازمان، با اولویت در حوزه‌های مختلف آبرسانی شرب، کشاورزی، لایروبی قنات‌ها، آب‌بندها، حفر چاه‌ها به‌صورت مشارکتی درحال‌خدمت رسانی هستیم و در مواقع بحران نیز این ماشین‌آلات در اختیار ستاد بحران قرار می‌گیرد.

 مداحی گفت: همچنین در ساخت مسکن برای نیازمندان طبق تفاهم‌نامه‌هایی که بین سپاه خراسان شمالی با کمیته امداد امام خمینی (ره) استان منعقد می‌شود، فعالیت داریم.

 

 در حوزه ساخت راه‌ها، بسیج سازندگی چه خدماتی داشته است؟

 این مسئول افزود: علاوه بر این به‌صورت مشارکتی در ساخت و احداث مسکن‌ها در خصوص کمک به ساخت منازل نیازمندان علاوه بر توافقات با کمیته امداد، ایزوگام و سیمان نیز برای نیازمندان واگذار شده و می‌شود.

 مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که قرارگاه سازندگی در ساخت راه‌ها و پل‌های روستایی، زیرسازی جاده‌ها، تهیه قیر و آسفالت جاده‌های روستایی برخی موارد کار را به‌صورت کامل و برخی دیگر به‌صورت مشارکتی ارائه می‌دهد.

 

 

 چه میزان قیر رایگان در راه‌های روستایی استان توزیع شد؟

 مداحی بیان داشت: دررابطه‌با توزیع قیر رایگان سازمان بسیج سازندگی سپاه استان میزان ۴ هزار و ۵۰۰ تن قیر رایگان جهت آسفالت راه‌های روستایی و بین مزارع و مزار شهدا اختصاص داده و ۶۲ هزار مترمربع آسفالت انجام شده که این طرح طی سال جاری نیز ادامه دارد.

 

 قرارگاه سازندگی در راستای رفع کم‌آبی‌ها چه گامی برداشته است؟

 این مسئول توضیح داد: تفاهم‌نامه‌های مختلفی با آبفا، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و راهداری منعقد شده طی سال جاری اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

 مداحی خاطرنشان کرد: در حوزهٔ آب شرب به‌صورت ویژه در حال انجام مأموریت هستیم که شامل دو پروژه شیرین دره و زیدر سرانی است، علاوه‌برآن به‌صورت پراکنده در کل استان در سایر مباحث نیز همراه آب و فاضلاب استان بوده‌ایم.

 

 دررابطه‌با تشکیل ۵ قرارگاه پهنه‌ای در خراسان شمالی توضیح دهید؟

 مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی ادامه داد: در قرارگاه سازندگی در موضوع جهادی در استان خراسان شمالی در سه قرارگاه پهنه‌ای سهمیه داشت که پس از حضور سردار زهرایی مسئول بسیج سازندگی کشور در استان دو قرارگاه دیگر نیز به این موضوع اضافه شد.

 وی ابراز داشت: این قرارگاه‌ها در حال تجهیز هستند که با آماده‌سازی این قرارگاه‌ها در حوزه موضوعات محرومیت‌زدایی و بحران کمک بزرگی به استان خواهد شد.

 مداحی یادآور شد: این قرارگاه‌ها پهنه‌ای در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان یک قرارگاه، شیروان و فاروج یک قرارگاه، اسفراین و صفی‌آباد یک قرارگاه، گرمه و جاجرم یک مورد و راز و جرگلان تشکیل خواهد شد.

 

 

 جایگاه اختیارات قرارگاه‌های پهنه‌ای در چه سطحی است؟

 وی خاطرنشان کرد: به‌ازای هر قرارگاه پهنه‌ای ساختمان مشخص شده و تجهیزات در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که در موضوع بحران‌ها، سیل، آتش‌سوزی ورود کنند و در واقع این قرارگاه‌ها برای سازماندهی گروه‌های جهادی هستند که به‌صورت جزیره‌ای کار انجام نشود.

 مداحی ادامه داد: قرارگاه جهادی پهنه‌ای برای حمایت از گروه‌های جهادی و به‌عنوان بازوی عملیاتی دستگاه‌های اجرایی در مواقع بحران و مشکلات موجود عمل خواهد کرد.

 وی گفت: اولین هدف از راه‌اندازی این قرارگاه اقدام به‌موقع و جهادی در مواقع بحران و سایر مشکلات و هدف بعدی ایجاد انسجام بین گروه‌های جهادی و اقدام هدفمند در حوزه‌های مختلف خدمات مؤمنانه، مسکن محرومین، قنات، آب شرب و سایر خدمات به مردم است.

 

 اعتبارهایی که برای بسیج سازندگی لحاظ می‌شود، به چه صورت است؟

 مداحی دراین‌رابطه توضیح داد: اعتباراتی که برای بسیج سازندگی تخصیص پیدا می‌کند در دو بخش محرومیت‌زدایی و قرارگاه امام حسن (ع) است که این دو مقوله کاملاً مجزا از یکدیگر هستند.

 وی گفت: بعضی مواقع اعتبار پیش‌بینی‌شده برای یک پروژه در یک دستگاه دولتی سه میلیارد تومان است که با مشارکت بسیج سازندگی با مبلغ کمتر از یک میلیارد تومان این کار به اتمام خواهد رسید.

 

 

 کیفیت کارهای جهادی در مقایسه با پیمانکاری چگونه است؟

 این مسئول ادامه داد: نکته قابل‌توجه این است که این کار به معنای پایین آمدن کیفیت کار نیست، بلکه کار با نظارت کامل دستگاه مربوط از لحاظ مصالح انجام می‌شود اما با ورود نیروهای جهادی بسیج سازندگی بسیاری از هزینه‌ها شامل هزینه‌های پیمانکاری و عملیاتی دریافت نمی‌شود و این موضوع باعث کمترشدن هزینه‌ها خواهد شد.

 

 اقدامات جهادی بسیج سازندگی در پیشرفت پروژه‌های دولتی چه میزان اثرگذار است؟

 مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی با اشاره به این موضوع که اعتبارات دولتی که تخصیص پیدا می‌کند مبالغ پایینی است، براین‌اساس پروژه‌ها با این اعتبارات هیچ پیشرفتی نخواهد داشت، افزود: زمانی که پروژه‌ای به یک پیمانکار واگذار می‌شود چندین برابر هزینه‌های بسیج را دریافت می‌کند، اما حضور نیروهای بسیجی به‌صورت جهادی و همراهی مردم باعث رفع موانع و مشکلات با هزینه‌های پایین خواهد شد.

 

 اقدامات جهادی آب شرب چند روستا را برقرار کرد؟

 وی با تأکید بر این موضوع که پروژه‌های زیادی در استان هستند که چندین سال از توقف آنها می‌گذرد، گفت: به طور نمونه آبرسانی روستای شیرویه در اسفراین با ورود اقدامات جهادی بسیج به‌صورت کامل انجام و این حرکت باعث مهاجرت معکوس به روستا شد.

 مداحی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۳ هزار و ۶۰۰ متر خط انتقال آب در روستای گلیجان شهرستان صفی‌آباد و مجتمع آبرسانی راوو در صفی‌آباد و احد در منطقه بام باعث شد که آب شرب ۲۱ روستا برقرار شود.

 این مسئول یادآور شد: گفتنی است که تعدادی از روستاها به شبکه آبرسانی مجهز بوده‌اند؛ اما به دلیلی کم‌آبی، بهره‌برداری از آب مقدور نبوده است که با افزایش خط انتقال میزان استفاده بیشتر برای آنها فراهم شده است.

 وی گفت: طی سال گذشته برای رفع نواقص آب شرب ۶۰ روستا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک شده که ارائه خدمات در بخش‌های مختلف متفاوت بوده است.

 

 استفاده از ظرفیت‌های بسیج چه میزان در رفع مشکلات مؤثر بوده است؟

 مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی با اشاره به بیانات حضرت آقا مبنی بر این که در کشور ما در حوزه استفاده‌نکردن از ظرفیت‌ها رتبه اول را داریم، گفت: درحالی‌که استفاده از ظرفیت‌ها در برنامه‌های بسیج به‌خوبی انجام می‌شود و اگر به این ظرفیت‌ها توجه شود، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 وی ابراز داشت: همچنین طی سال گذشته در حوزه راه‌سازی پنج کیلومتر جاده روستایی دنج اسفراین به‌صورت کامل به اتمام رسید، درحالی‌که پیش‌بینی اعتبار برای ساخت این پروژه ۲۵ میلیارد تومان بوده؛ اما باهمت نیروهای بسیجی جهادی تنها با ۳ میلیارد تومان اعتبار باکیفیت بالا به اتمام رسید.

 این مسئول گفت: نکته قابل‌توجه این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج و جهادی پروژه‌های بزرگی که متوقف شده‌اند و همه به دنبال مبالغ کلان برای به‌روزرسانی آن هستند، در مرحله بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

 

 چند کیلومتر راه روستایی باهمت بسیج سازندگی به بهره‌برداری رسید؟

 مداحی اضافه کرد: براین‌اساس از ابتدای سال تاکنون در حوزه راه‌سازی دو پروژه که در مجموع ۱۳ کیلومتر راه روستایی بوده به بهره‌برداری رسیده و چندین پروژه دیگر در دست‌ساخت است.

 وی گفت: همچنین در حوزه مسکن طی تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد امام خمینی (ره) استان داریم، یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی باید ساخته شود که تاکنون با همکاری مجموعه سپاه ۴۲۰ واحد تکمیل و به مددجویان تحویل داده شده که غیر از این ۴۰ واحد در سطح استان توسط گروه‌های جهادی به‌صورت مستقل انجام شده است.

 

درباره اقداماتی که در قرارگاه اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود، توضیح دهید؟

 مداحی توضیح دهید: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی با ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی تسهیلات به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان ۸۴ماهه و چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

 این مسئول افزود: علاوه بر این در حوزه قرارگاه اقتصاد مقاومتی و اشتغال در دو بخش ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی در قالب مشاغل خانگی و صندوق‌های خرد خانگی کار انجام می‌شود.

 

 تسهیلات تخصیصی برای مشاغل خانگی چه میزان بوده است؟

 وی با اشاره به این موضوع که پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در ۲۵۰ رسته شغلی تعریف شده است، گفت: طی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته شد، اما باتوجه‌به مشکلات پرداختی بانک‌ها در کنار تشکیل پرونده‌هایی که صورت گرفت، تنها ۷۲ میلیارد تومان از این تسهیلات جذب شد و بانک‌ها همکاری نداشتند.

 این مسئول گفت: طی سال گذشته نیز سهم پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که تشکیل پرونده‌ها انجام شده و منتظر معرفی بانک هستیم؛ اما پرداخت تسهیلات به‌کندی در حال انجام بوده است.

 

 دررابطه‌با صندوق‌های قرض‌الحسنه خرد توضیح دهید؟

 مداحی توضیح داد: صندوق‌های قرض‌الحسنه خرد هم ظرفیتی برای کمک به ایجاد یا حمایت مشاغل خانگی است که متقاضیان می‌توانند به پاسگاه‌های مقاومت بسیج محلات مراجعه کنند.

 وی ادامه داد: در خصوص عرصه‌های خدمت‌رسانی دیگر هم سازمان بسیج سازندگی کمک‌هایی از جمله بسته‌های حمایتی، لوازم‌التحریر، جهیزیه را در دستور کار و اجرا داشته و دارد.

 

 

 چه تعداد اردوی جهادی با محوریت جهاد سازندگی در استان فعالیت دارند؟

 مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: حرکت‌های جهادی در کشور شامل فعالیت‌هایی برای رفع محرومیت‌ها و کمک به بحران صورت می‌گیرد که در خراسان شمالی طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۲ هزار و ۴۴ گروه جهادی ثبت سامانه اطلس شدند و این تعداد طی سال ۱۴۰۲ به ۳ هزار گروه جهادی افزایش پیدا کرده است.

 

 چه فعالیت‌هایی در قرارگاه امام حسن (ع) خراسان شمالی اجرایی می‌شود؟

 مسئول قرارگاه امام حسن (ع) در خراسان شمالی گفت: این قرارگاه در ابتدا تنها با موضوع آبرسانی کارش را دنبال می‌کرد؛ اما به دنبال عقد قراردادی در سال گذشته فعالیت‌ها به ۱۳ بخش آبرسانی، آبخیزداری، مسکن محرومان، راه روستایی، پیشرفت منطقه‌ای، امنیت غذایی، اشتغال، علم و فناوری، مدارس روستایی، بهداشت و درمان، روستا و عشایر، آمایش شهرستان صورت‌جلسه و افزایش پیدا کرده است.

 مداحی ادامه داد: این صورت‌جلسه بین استانداری خراسان شمالی و قرارگاه امام حسن (ع) با مدت‌زمان اجرای سه سال بسته شده که درعین‌حال یک قرارداد با جهاد کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان و منابع طبیعی با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده و قرارداد آبفا و عشایر نیز در دست اقدام است.

 

 بسیج سازندگی در چه صورت می‌تواند با موفقیت بیشتری گام بردارد؟

 مسئول بسیج سازندگی خراسان شمالی بیان داشت: نکته قابل‌توجه این است که طبق بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت مردمی مهم و قابل‌توجه است.

 این مسئول ابراز داشت:  در هر مرحله‌ای که مردم پای اجرایی‌شدن یک کار قرار داشتند، از ظرفیت‌ها استفاده و مشکلات به‌راحتی رفع شده است.

 مداحی گفت: بسیج سازندگی به‌عنوان خادم مردم آمادهٔ خدمت‌رسانی به عرصه‌های محرومیت در استان خراسان شمالی است که با حضور مردم و همراهی دستگاه‌ها رفع محرومیت به‌راحتی صورت خواهد گرفت.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار