خبرهای داغ:
رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی:

آمادگی ۱۰۰ درصدی خراسان جنوبی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی از آمادگی ۱۰۰ درصدی استان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۰۲۳۲۳
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، طالبی رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: در اصل ۱۳۱ قانون اساسی آمده که در صورت فوت، کناره گیری و یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور یا به دلایل دیگر، شورای موقت ریاست جمهوری ظرف ۵۰ روز باید انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

وی بیان کرد: در این راستا برنامه ریزی لازم توسط وزارت کشور و شورای نگهبان انجام و با صدور ابلاغیه ها ، فرایند انتخابات شروع شده است.

طالبی با اشاره به اینکه ابلاغ رئیس ستاد انتخابات توسط استاندار صادر شده، اظهار داشت: ابلاغ فرمانداران هم صادر و اولین جلسه ستاد انتخابات استان با هم با حضور فرمانداران پنجشنبه گذشته برگزار شد.

رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه کلیات زمان بندی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هم توسط وزارت کشور ابلاغ شده، ادامه داد: از ۱۰ تا ۱۴خرداد به مدت پنج روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به شکل متمرکز و حضوری در وزارت کشور انجام می شود و تشکیل هیئت های اجرایی مرکزی و شهرستانی هم از ۱۰ خرداد انجام خواهد شد.

طالبی خاطر نشان کرد: تفاوت هیئت های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی در این است که فرمانداران در هر شهرستان ۳۰ معتمد را معرفی می کنند و آنها با برگزاری انتخاباتی هشت نفر از بین خود را به عنوان اعضای اصلی و ۵ نفر را هم به عنوان علی البدل مشخص می نمایند.

وی بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر این افراد، دادستان و نماینده شورای شهرستان یا بخش هم عضو هیئت اجرایی هستند و درصورتی که داوطلبان درخواستی داشته باشند هر یک از آنها می توانند نماینده خود را برای حضور در جلسات هیئت اجرایی معرفی کنند.

طالبی با تأکید بر این نکته که آمادگی ۱۰۰ درصدی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: اعضای شعب مشخص شده اند و پیش بینی های لازم هم برای آموزش اعضای شعب و کاربران انجام شده است.

وی عنوان کرد: از ۱۵ تا ۲۱ خرداد هم رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انجام و ۲۲ خرداد اسامی نامزدها توسط وزارت کشور اعلام می شود.

طالبی با بیان اینکه از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر مهلت انجام تبلیغات است، متذکر شد: در روز ۷ تیر تبلیغات ممنوع است و روز ۸ تیر هم با حضور گسترده مردم انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

رئیس ستاد انتخابات استان گفت: در این مرحله هر نامزدی که حد نصاب ۵۰ به علاوه یک درصد آرا را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور برگزیده می شود و در صورتی که هیچ یک از کاندیداها حد نصاب لازم را کسب نکنند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

طالبی با بیان اینکه در قانون انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از امکانات دولتی دیده نشده، ادامه داد : در این انتخابات تنها از ظرفیت صدا و سیما استفاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: اقدام مسئولان در زمینه واگذاری امکانات دولتی به ستادها جرم محسوب می شود و با افراد مجرم برخورد خواهد شد و طبق قانون، مسئولان ملزم به رعایت اصل بیطرفی هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان با تأکید بر اینکه در انتخابات باید قانون مداری سرلوحه کار ما باشد، متذکر شد: طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری، رأی دهندگان تنها با ارائه شناسنامه یا کارت ملی می توانند رأی دهند.

طالبی تصریح کرد: انتخابات شوراها هم خرداد ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد اما دوره آن سه ساله است تا زمان برگزاری انتخابات بعدی آن با انتخابات آینده ریاست جمهوری همزمان باشد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات مجلس خبرگان هم به شکل میان دوره ای در آینده برگزار خواهد شد، ادامه داد: همه زیرساخت های مورد نظر برای برگزاری انتخابات فراهم شده و بررسی های مورد نیاز در خصوص دستگاه های احراز هویت هم تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار