خبرهای داغ:
آیت الله اعرافی:

قمی‌ها افتخار دارند که امام (ره) از این شهر برخاسته است / تشییع شهدای خدمت صحنه ای جدید از همبستگی ایمانی، ملی و انقلابی بود

خطیب جمعه قم ضمن گرامیداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد گفت: قمی‌ها افتخار دارند که امام (ره) از این شهر برخاسته است و ملت ایران افتخار دارد که با نائب امام زمان (عج) همراه شد.
کد خبر: ۹۶۰۳۰۴۶
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: خداوند در آیه ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا، یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا؛ ای اهل ایمان، متّقی و خدا ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید تا خدا اعمال شما را (به لطف خود) اصلاح فرماید و از گناهان شما در گذرد. و هر که خدا و رسول را اطاعت کند البته به سعادت و فیروزی بزرگ نائل گردیده است..»

امام جمعه قم با بیان اینکه خداوند در این آیه به تقوا و سخن سدید (محکم و درست) توصیه می کند، تصریح کرد: در روایات ۷۰ گناه برای زبان و سخن بر شمردند. سخن و زبان با بسیاری از گناهان رابطه مستقیم و غیر مستقیم دارد همانگونه که سخن صحیح مبدا بسیاری از عبادات است. قول سدید شامل محتوا، لحن، شیوه بیان و کیفیت سخن است.

آیت الله اعرافی در رابطه با آیه ۷۱ سوره احزاب بیان کرد: سخن سدید دو فایده دارد اول اینکه سبب می‌شود انسان از بسیاری از گناهان باز داشته شود و دوم اینکه باعث می شود خداوند عنایت معنوی به انسان داشته باشد.

وی ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت اظهار کرد: این حادثه تلخ و شکننده ای بود و خسارت سنگینی متوجه کشور کرد، اما همانند عملیات وعده صادق، برکات زیادی را نیز به همراه داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: از همه کسانی که در این حادثه اظهار همدردی کردند و همه مردمی که امواج انسانی را پدید آوردند و صحنه‌های دلنشین و جذاب را رقم زدند باید تشکر کرد. مردان، زنان و جوانان ما در قم، تهران، تبریز، تهران و بیرجند صحنه بسیار بزرگی از همبستگی ایمانی، انقلابی و ملی رقم زدند. آفرین بر شما مردمی که علیرغم همه مشکلات و سختی‌ها به موقع قدر سرمایه‌های خود را می‌دانید به موقع تحلیلی درست دارید و در صحنه های انقلاب حضور پیدا می‌کنید.

انسجام داخلی

وی اضافه کرد: اولین دستاورد این دو اتفاق بزرگ، انسجام داخلی و به نمایش در آمدن یک صحنه ای از همبستگی ایمانی، ملی و انقلابی بود. ما زیر فشار یک جنگ ترکبیی هستیم. اینکه در این فشار ملت ما اینگونه هوشمند و آگاه باشند و فریب نخورند، موقعیت ها را بشناسند و نقد خود را ابراز کنند اما هنگام حماسه در صحنه حضور پیدا کند نعمت بزرگی است و خدا را برای این نعمت شاکریم.

تقویت محور مقاومت و افزایش اعتبار داخلی

امام جمعه قم انسجام و عمق بیشتر در جبهه مقاومت را دستاور دوم دانست و گفت: سومین دستاورد این بود که در این حادثه اظهار اردات دیگر کشورها به ایران اسلامی افزایش پیدا کرد. بیش از ۸۰ کشور عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب، مردم بزرگ ایران و نظام اسلامی داشتند.

حساب بردن دشمنان خارجی

وی افزود: علیه ها ما پرونده های دروغین زیادی ساخته می‌شود و یاوه گویان و مستکبران خونریز علیه ملت های آزاده و ایران که پرچم آزاده خواهی در دنیا است حرف می زنند و پرونده بافی می‌کنند اما در این موج اخیر، کشورهای زیادی آمدند و حتی برخی از کشورهایی که روابط دوستانه و نزدیک هم نداریم آمدند، زیرا عظمت و شکوه ملت ایران و بزرگی خدمتگزاران به آن را دیدند.

خطیب جمعه قم تاکید کرد: پیام این حادثه برای دولتمردان عدم رخوت در فاصله گذر تا استقرار دولت جدید است. دولتمران باید تکالیف خود را انجام دهند و به آن عهدی که شهید رئیسی بر آن استوار بود استوار بمانند.

وی ادامه داد: پیام این حادثه به مردم تقویت انسجام داخلی و حضور در انتخابات پیش رو است. ما باید انتخابات مشارکت بالایی را رقم بزنیم تا دنیا اصالت ملت ایران را بیشتر باور کند.

آیت الله اعرافی در رابطه با پیام این حادثه به قوای مسئول، ضمن تبریک به مجلس جدید گفت: وظایف قوا وظیفه حساس و سنگینی است. قوه مجریه و مقننه امسال آغاز برنامه هفتم را در پیش دارند. برنامه هفتم راهنمای قوه مقننه و مجریه است.

وی افزود: حرکت برنامه ای قوی، حل مشکلاتی که در زمینه جذب سرمایه گذاری، مشارکت مردمی، صیانت از ارزش پول ملی، حل مشکلات اشتغال و مسکن، قدرت خرید مردم، مهار تورم، مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی، روابط بین الملل، علم، فرهنگ و نخبگان از جمله مسائلی است که در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه ضمن گرامیداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد اظهار کرد: قمی‌ها افتخار دارند که امام (ره) از این شهر برخاسته است و ملت ایران افتخار دارد که با نائب امام زمان (عج) همراه شد.

لزوم آشنایی نسل جوان با شخصیت جامع الاطراف امام خمینی (ره)

وی با بیان اینکه در نهضت امام راحل چند نکته مهم باید مورد توجه قرار بگیرد و در این ایام یادآوری شود، اضافه کرد: نسل جدید ما باید به این سابقه تاریخی و گذشته افتخار آمیز، افتخار کند. شخصیت جامع الاطراف امام باید معرفی شود. اگر مراتب علمی، تقوایی، ایمانی و همه ابعاد شخصیت امام راحل را در نظر بگیریم از او انسان کم نظیر به وجود می آید.

اعتماد امام راحل با خدا و همراهی با متن مردم

خطیب جمعه قم بیان کرد: امام راحل در انقلاب فقط به خدا اعتماد داشت و اعتماد به خدا کنید که او همه گره ها را باز می کند. امام راحل همراه هیچ گروهی نشد و با متن مردم پیوند داشت. خیزش عمومی از اندیشه امام برخاست و بیداری ملت را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) ریشه ها را شناخت و رژیم منحسوس پادشاهی که یک رژیم ضد دمکراسی و انسانی بود را مورد هدف قرار داد و در سطح کلان هم آمریکا و اسرائیل را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: امام راحل دارای رویکرد بین المللی و جهانی بود و ابعاد فکر امام خمینی (ره) و نهضت ۱۵ خرداد اکنون در حال گسترش در عالم است و با رهبری رهبر معظم انقلاب این پرچم خونین عاشورای حسینی و انقلاب اسلامی در عالم در حال اهتزاز است و این ملت نیز این راه را همراهی می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با مسائل فلسطین و غزه گفت: آنچه امروز در رفح در حال جریان است باید وجدان های بشریت را بیدار کند. وای بر همه کسانی که بر این ظلم بی پایان، خونریری جنایتکارانه و حق کشی وسیع چشم بسته اند. امروز اگر امت اسلامی بیدار بود صف های حجاج ما باید دهان اسرائیل را خرد کند و استخوان های این غاصبان را بشکند.

وی خطاب به رژیم اشغالگر گفت: شما می خواهید یک ملت را قتل عام کنید. شما زنان، کودکان و بیماران را به خون می کشید که حماس را از بین ببرید. مگر حماس و حزب الله یک گروه در درون جامعه بزرگ هستند؟ این اشتباه محاسباتی شما است. محور مقاومت در عمق جامعه و هویت امت اسلام و فلسطین حضور دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وای بر آمریکا، سازمان ملل و حکام منطقه و جهان اسلام. شما قتل عام یک ملت را می بینید و تکان نمی‌خورید. وای بر شما. بدانید موفق به حذف محور مقاومت نمی شوید. به فضل خدا و رهبری ما، انقلاب اسلامی، ملت ایران و محور مقاومت همچنان پیشتاز و سرافراز پیش خواهند رفت و دماغ شما را به خاک خواهند مالید.

تقسیم بندی عبادات

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول عنوان کرد: عبادت از ترس، عبادت از سر شوق به بهشت و آینده آخرت، عبادت برای شکر از خداوند عبادت از سر شوق و شیدایی در مقابل خداوند و عبادت از سر معرفت به خدا پنج درجه عبادت است.

وی با بیان اینکه هر مرحله بالاتر از مرحله قبل است و ویژگی های مرحله قبل را دارد، گفت: در روایات بیان شده است اگر کسی به پیشگاه خداوند حضور پیدا کرد و خواهش ها و تمنایی دارد اما وقتی وارد عبادت شد خواهش خود را فراموش کند خداوند هم خواسته اش و هم بیشتر از آن به او می‌دهد.

امام جمعه قم بیان کرد: آنان که وارد عبادت حبی و معرفتی شدند و عبادت عارفانه و عاشقانه را پیشه کردند لذتی را حس خواهند کرد که هیچ جای دیگری نیست.

وی با اشاره به فراز «وما أحلی المسیر إلیک بالأوهام فی مسالک الغیوب» گفت: اگر کسی چشم گشوده و عقل باز داشته باشد، صحنه‌های وسیعی از هستی را تماشا می‌کند که همه وجود او را تسخیر خواهد کرد و این لذتی فوق لذت‌ها است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه عبادت به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: برخی عبات جنبه فردی دارد و اختصاص به ارتباط میان عبد و رب دارد و برای روان کردن سیر حرکت انسان به سمت خداوند و درک محضر ربوبی است.

وی با بیان اینکه بخشی از عبادت جمعی است و با اجتماع انجام می‌شود که نماز جمعه، نمازجماعت و حج از جمله آن ها است، ادامه داد: عبادات جمعی علاوه بر اینکه به رابطه فرد با خدا توجه دارد، پیوندهای اجتماعی، تربیت اجتماعی و ابعاد مختلف معنوی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی در زیر سایه خود قرار می دهد.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: ابعاد اجتماعی ارتباط جمعی این به معنای این نیست که عبادت از خلوص فردی جدا شده باشد؛ زیرا خلوص فردی از شروط عبادت است و عبادت باید از شائبه ریا آن را پاک نگه داریم.

وی با بیان اینکه در عبادت جمعی، عبادت های فردی و متقربانه در یک جمع انجام می‌شود و این رشته های بهم پیوسته جامعه برکاتی را جلب می کند، گفت: همین صفوف به هم پیوسته باعث انقلاب اسلامی شد و می تواند آینده ایران و انقلاب اسلامی را تنظیم کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار