تلف‌شدن یک رأس کفتار کمیاب در برخورد با وسیله‌نقلیه

یک رأس کفتار راه‌راه که از گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض در شهرستان است، در محور دهگلان - بلبان آباد بر اثر برخورد با وسیله نقلیه سواری تلف شد.
کد خبر: ۹۶۰۴۳۹۸
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، کفتار جزو گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض شهرستان دهگلان و از پستاندارانی است که جمعیت آنها در جهان نیز روبه‌کاهش می‌باشد.

جمیل حمیدی، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دهگلان اظهار داشت: متأسفانه یک رأس کفتار راه‌راه که از گونه‌های در خطر انقراض در شهرستان وجود داشت در محور دهگلان به بلبان آباد بر اثر برخورد با وسیله نقلیه سواری تلف شد.

رئیس محیط‌زیست دهگلان عنوان داشت: کفتارها، نقش بسیار مهم و مؤثری در پاک‌سازی و تعادل اکوسیستم انسان‌ها دارند و از لاشه دیگر جانوران تلف شده تغذیه می‌کنند و در نهایت از انتشار بیماری در طبیعت جلوگیری کرده و به‌عنوان رفتگران طبیعت در علم بوم‌شناسی نامیده می‌شوند.



حمیدی در ادامه گفت: این نوع کفتار، جزو گونه‌های هستند که در شب‌ها فعال بوده و در طول روز کمتر دیده می‌شوند و در صورت کمبود غذای طبیعی از زباله‌های انسانی و میوه‌ها استفاده می‌کنند.

وی اذعان کرد: به دلیل تخریب زیستگاه‌های طبیعی و ورود انسان‌ها به چرخه طبیعت و همچنین تصادفات جاده‌ای ناشی از بی‌توجهی رانندگان، جمعیت این نوع کفتار‌ها به‌سرعت در حال کاهش بوده و در خیلی از جا‌ها در حال منقرض شدن است.

ایوب عسکری، از محیط‌بانان اداره محیط‌زیست شهرستان دهگلان در گفتگو با کردتودی بیان کرد: دشت لیلاخ زیستگاه بیش از ۴۰ گونه جانوری است که از این تعداد ۴ گونه جانوری در شهرستان دهگلان در معرض تهدید و کاهش هستند.



عسکری در ادامه یادآور شد: کفتار راه‌راه، راسو، رودک، ته شی و زرده، اسامی چندگونه جانوری کمیاب بوده که در معرض کاهش و انقراض قرار دارند.

وی عوامل نابودی محیط‌زیست و کاهش این گونه جانوری را تخریب زیستگاه، ازبین‌رفتن منابع آبی، شکار و صید بی‌رویه و همچنین چرای بی‌رویه دام‌ها عنوان کرد.

عسکری از محیط‌بانان استان کردستان در پایان خاطرنشان کرد: از رانندگانی که در محور‌های پرتردد و به‌خصوص در شب عبور می‌کنند، از چراغ نوربالا استفاده کرده و در زمان مشاهده جانوران به‌ویژه در شب، به‌جای برخورد و تلف کردن آنان، احتیاط لازم را داشته باشند، در صورت عدم مدیریت و تخریب بیشتر زیستگاه‌ها توسط انسان، دشت لیلاخ که از نظر تنوع گونه‌های جانوری غنی بوده در آینده با مشکلی جدی روبه‌رو خواهد شد.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار