امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از کارآمدترین و کارسازترین شیوه‌های تعامل اجتماعی است

 مدیر آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: اگر معنای فریضتین و حدود آن برای مردم روشن شود، یکی از نوترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه‌های تعامل اجتماعی، همین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.
کد خبر: ۹۶۰۴۴۱۹
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس؛ مهدی سالاری در سلسله جلسات آموزشی شیوه‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اظهار کرد: با داشتن دانش، مهارت کافی، صبر و بردباری می‌توان بازخوردهای منفی مخاطبان در عرصه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را تا حد زیادی کاهش داد.

 وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شیرین‌ترین تعامل اجتماعی است و اگر حدود این فریضه مهم برای مردم تبیین شود، مشارکت آنان در این واجب دینی افزایش می‌یابد.

 سالاری تصریح کرد: یکی از نیازهای آدمی خودشکوفایی است که او را به رشد و تعالی می‌رساند و یقیناً امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌تواند زمینه رشد و تعالی را برای خود و دیگران فراهم آورد.

 وی یکی از نکات اساسی در تبیین فریضتین را ذهن آگاه اعلام کرد و توضیح داد: ذات امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با سختی و مشقت همراه است چرا که با خطا و اشتباه مقابله می‌کند. اگر معنای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و حدود آن برای مردم روشن شود، معلوم خواهد شد یکی از نوترین، شیرین‌ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه‌های تعامل اجتماعی، همین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

 مدیر آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی با اشاره به آیات قرآن کریم، صبوری در این راه را بسیار مهم ارزیابی و تأکید کرد: با میوه صبر می‌توان طعم تلخ ناملایمات را به حلاوت و شیرینی تبدیل کرد و بامهارت کافی و اندوخته دانش، درصدد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به افراد جامعه برآمد. دودلی و ترس از مهم‌ترین نتایج و تبعات منفی در این زمینه است.

 وی ذکر کرد: کلام خشن، کم‌صبری و از کوره در رفتن، استفاده از کلمات توهین‌آمیز، مدارانکردن با فرد خطاکار، لحن غیر دلسوزانه، سرزنش مخاطب، آزار و اذیت دیگران، رهانکردن مخاطب، انتخاب زمان و مکان نامناسب، فاش گفتن، از جمله کارهایی است که باعث تلخ شدن امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و نتیجه عکس آن می‌شود.

 سالاری بیان کرد: کلام خشن می‌تواند اثر منفی در مخاطب بگذارد؛ لذا با کلام نرم و منعطف می‌توان این بازخورد منفی را به بازخورد مثبت تبدیل کرد.

 وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که خداوند متعال بندگان را به‌سوی خیر و روشنایی سوق می‌دهد و ویژگی ستارالعیوب خاص اقدس الهی است؛ لذا فرد امرکننده می‌تواند با زبان لین، کلام نرم و قاطع و در خفا، تذکر ازروی‌ادب و مهربانی به امر شونده دهد تا از اثر مثبت آن بهره برد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار