کلینیک روان/

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست ؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال معمولاً در درک چگونگی روابط اجتماعی یا تأثیر رفتارشان بر دیگران مشکل دارند
کد خبر: ۹۶۰۴۷۴۴
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از خمین؛ اختلال اسکیزوتایپال نوعی اختلال شخصیت است که موجب بروز الگوهای رفتاری غیرعادی می‌شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی معمولا رفتار غیر عادی، گفتار عجیب وغریب و باورهای جادویی از خود نشان می‌دهند.

آنان اغلب متوجه نمی‌شوند که رفتارشان غیرعادی و مشکل ساز است. افراد مبتلا به این اختلال نمی‌توانند به دیگران اعتماد کنند و رفتارهای دیگران را به صورت اشتباه برداشت می‌کنند. این مشکلات ممکن است منجر به اضطراب شدید و تمایل به اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی در فرد شود. در اکثر افراد این اختلال در بزرگسالی و معمولا در طول عمر باقی می‌ماند.
چه کسانی در معرض ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال قرار دارند؟
بیشتر اختلالات شخصیت از جمله اختلال شخصیت اسکیزوتایپی در سال‌های نوجوانی شروع می‌شود که شخصیت بیشتر رشد می‌کند و به بلوغ می‌رسد. این اختلال نادر، در مردان بیشتر است.
علائم اسکیزوتایپال:
افراد مبتلا به این اختلال در موقعیت‌های اجتماعی ناراحتی و پریشانی شدیدی را تجربه می‌کنند. آنها در ایجاد روابط نزدیک و حفظ روابط با دیگران مشکلات زیادی دارند که این مشکل بیشتر به دلیل تفسیر تحریف شده از تعاملات اجتماعی و همچنین رفتار اجتماعی عجیب و غریب آنها به وجود می‌آید.
رایج‌ترین علائم اسکیزوفرنی
-اضطراب اجتماعی شدید و روابط اجتماعی ضعیف
-عدم اعتماد به دیگران به جز بستگان درجه یک و دوستان نزدیک
-لباس پوشیدن به روش‌های عجیب و غریب مانند ظاهر نامرتب یا پوشیدن لباس‌های یک شکل 
-افکار و گفتار عجیب و غریب مانند استفاده از عبارات بیش از حد انتزاعی یا عینی با استفاده از عبارات یا کلمات به روش‌های غیرمعمول 
-عدم آگاهی فرد در مورد رفتار وافکار عجیبی که دارد 
-افزایش علاقه به فعالیت‌های انفرادی یا سطح بالای اضطراب اجتماعی 
علت بروز اسکیزوتایپال
علت اختلال شخصیت اسکیزوتایپی عمدتا بیولوژیکی و ژنتیکی است و تغییرات مغزی در مبتلایان به این بیماری شباهت زیادی به بیماری اسکیزوفرنی دارد. این بیماری در افرادی که در خانواده آنها افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلالات شخصیتی دارد بیشتر در معرض این اختلال قرار دارند.

درمان اسکیزوتایپال
روان درمانی یا درمان با گفتگو و داروهای ضد روانپریشی با دوز پایین گزینه‌های اصلی درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپی هستند.
*روان درمانی اسکیزوتایپال
روان درمانی اصطلاحی برای انواع تکنیک‌های درمانی است که هدف آن کمک به افراد در شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای نگران کننده است.

انواع روان درمانی در اختلال مبتلا به اسکیزوتایپی: گروه درمانی و درمان شناختی رفتاری است.
*دارو درمانی اسکیزوتایپال
برای درمان اسکیزوتایپال از داروهای ضد روان پریشی و داروهای آنتی سایکوتیک با دوز پایین استفاده می‌شود. داروهای ضد روان پریشی به ویژه برای افرادی که با علائم اسکیزوتایپی تسبتا شدید و کسانی که علائم روان پریشی خفیف و گذرا را تجربه می‌کنند مفید است.

احتلال شخصیت اسکیزوتایپی یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان مادام العمر دارد. این بیماری اگر درمان نشود ممکن است فرد به اختلال اضطراب اجتماعی، افسردگی، وسواس فکری عملی یا اسکیزوفرنی مبتلا شود. حدود 30 تا 50 درصد افراد مبتلا به این اختلال به افسردگی نیز مبتلا هستند. متخصصان سلامت روان می‌توانند با ارائه طرح‌های درمانی به مدیریت افکار و رفتارهای این افراد کمک کنند . اگر فردی در خانواده شما مبتلا به اختلال اسکیزوتایپال است دارای علائمی چون استرس، افسردگی و انزوا را تجربه می‌کند بهتر است هرچه سریعتر به روانشناس مراجعه کند.


مهتاب چگنی كارشناس مشاور

ارسال نظرات
پر بیننده ها