یادداشت روز| محمدرضا بیک‌محمدی‌هزاوه کارشناس مسائل فرهنگی

خصوصیات و بایسته‌های رئیس‌جمهور مطلوب، موثر و مغتنم

در ایام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم و در این ایام نگاه‌ها به کاندیداهای ریاست جمهوری دوخته شده تا توانایی‌ها و گرایش‌های آنان را رصد نمایند. همانگونه که رئیس جمهور محتاج شناخت است. جمهور نیز با شناخت و بصیرت بهترین را انتخاب خواهند کرد.
کد خبر: ۹۶۰۴۷۴۵
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمدرضا بیک‌محمدی‌هزاوه کارشناس مسائل فرهنگی درخصوص خصوصیات و بایسته‌های رئیس‌جمهور مطلوب، موثر و مغتنم نوشت: رئیس‌جمهور علاوه بر ایمان، اخلاص، تقوا و ولایت پذیری لزوماً به علم، تجربه، مهارت و شناخت نیازمند است. برای هر حرکتی شناخت لازم است. شناخت حاصل نمی‌شود مگر با عناصر و کیمیاهای نامبرده در فوق، که الگوی عملی آن رئیس جمهور شهید است. اگر این عناصر مهم در فردی جمع شود و خود را با آنان همراه سازد مس وجودیش تبدیل به طلا و قیمتی خواهد شد.
در ایام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم و در این ایام نگاه‌ها به کاندیداهای ریاست جمهوری دوخته شده تا توانایی‌ها و گرایش‌های آنان را رصد نمایند. همانگونه که رئیس جمهور محتاج شناخت است. جمهور نیز با شناخت و بصیرت بهترین را انتخاب خواهند کرد. در واقع این سؤال مطرح است که رئیس‌جمهور مطلوب و موثر و برگزیده چگونه باید باشد؟ و از چه الگویی باید تبعیت کند؟
در چنین فضایی، رسانه ملی، سایر رسانه‌های ارتباط جمعی، رسانه‌های اجتماعی و نوظهور مشغول رصد، تهیه، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارسال پیام به اذهان هستند. مبرهن است توانایی‌های کاندیداها ضرورتاً در این زمان کوتاه ظهور و بروز پیدا نمی‌کند، بلکه ایمان، اخلاص، تقوا، ولایت‌پذیری، علم، تجربه، مهارت، شناخت و بسیاری دیگر از صفات و خصوصیات انباشته شده که سرمایه حیاتی یک کاندیدا را تشکیل می‌دهد، در گذر زمان قابلیت هویدا شدن را پیدا می‌کند که نمونه آن را دیدید و دیدیم، در عین حال رسانه‌های جمعی به طور عام و رسانه ملی به شکل خاص همانگونه که امام(ره) فرمودند، همچون دانشگاهی وظیفه اصلیِ به ظهور رساندنِ توانایی‌ها و اندوخته‌های کاندیداهای ریاست جمهوری را بر عهده دارند؛ لزوماً باید جهت گیری عالمانه، زکاوتمندانه، تخصصی و هنرمندانه‌ای در راستای ظهور و بروز این توانایی‌ها داشته باشند.
ملت شریف و میدان داران واقعی دموکراسی لزوماً در راستای شناخت تلاش خود را داشته باشند و با بصیرت و نگاه نافذ به فرد مورد نظر خود برسند. در این مدت کوتاه شاید شناخت عمیق و دقیق حاصل نشود ولی به مصداق جمله معروف فقها قاعده‌ای دارند که می‌گوید: «ما لا یُدرَکُ کُلُّه، لا یُترَکُ کُلُّهُ» یعنی آنچه که امکان درکِ تمامش وجود ندارد، نباید بصورت کامل هم ترک شود! به قول شاعر:
آب دریا را اگر نتوان کشید          هم به قدر تشنگی باید چشید
باید اشاره کرد که برای شناخت گوهر اصل از بدل گرچه دقت نظر لازم است امّا وجوباً نیاز نیست همه گوهرشناس باشند، بلکه با رجوع به محک و سنجش عیار افراد براساس شاخص می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت، چه محک و عیارسنجی ارزشمندتر و گویاتر از بیانات و منویات امامین انقلاب اسلامی، پس باید کاندید مورد نظر خود را به محک ولایت ارجاع داد تا اصل از بدل شناخته شود.
از سوی دیگر باید گفت آیا کاندیداها، همه‌ی علوم، تجارب و مهارت‌ها را لزوماً باید دارا باشند آیا باید توان علمی و عملی کاندیداها را درهمه حوزه‌ها مورد سنجش قرار دهیم، به نظر می‌رسد اگر خصوصیات و داشته‌های کاندیداهای محترم را با عنصر تبلیغاتی حیثیت و اعتبار در عیارسنج ولایت محک بزنیم و با اولویت بندی و برجسته سازی در نقاط طلایی قاب رسانه‌های جمعی به تصویر بکشیم، می‌توانیم معیارهای توانایی کانداها را برای مخاطب‌ها ارائه و نیز بعد از کسب آرا  و در دوران خدمت، عملکرد شخص منتخب را به نمایش گذاشته، دنبال نموده و در منظر ملت شریف ایران از قاب رسانه‌های جمعی پاسخگو نمود.
ویژگی‌ها و بایسته‌های رئیس‌جمهور مطلوب و موثر
در این یادداشت در چهارده ردیف به ویژگی‌های ناب رئیس‌جمهور مطلوب و مؤثر که مسئولیت مُلک و ملت را می‌خواهد عهده‌دار شود و قصد دارد کشتی طوفنده انقلاب را در دریای متلاطم دنیای زر، زور و تزویر در پناه امام زمان(عج) و هدایت پدرانه مقام معظم رهبری(مدظله) و با پشتیبانی ملت بزرگ، عزتمند و قدرتمند ایران اسلامی  با دقت و صلابت به ساحل امن و نجات برساند را برشماری خواهم کرد:
* خداباوری، خودباوری و مردم باوری
*ولایی، انقلابی و جهادی
*اخلاص در نیت و تقوای در عمل
*همواره قرار داشتن در موقعیت عمل صالح
*داشتن عنصر عاملیت توام با بصیرت
*داشتن عنصر محبت توام با مهرورزی
*داشتن عنصر صداقت توام با وفای به عهد
*داشتن عنصر ارتباط اسلامی و انسانی توام با دلدادگی
*مجری قانون اساسی به تمام معنای کلمه
*پاسخگو به خدا، ولی، مردم و معادباوری
*دارای تفکر و تعقل و سرعت عمل در لحظات حساس
*دارای علم، تجریه و مهارت توام با شناخت و خستگی ناپذیری
*پرهیز از دنیا طلبی، اشرافیگری و گروه گرایی 
*پاسدار حرمت انسان‌ها و پاسدارخون شهیدان طول تاریخ
   گره روی گره افتاده، وا کن این گره‌ها را                            مثالِ سیدابراهیم، واکن قفلِ درب‌ها را
   چو ابراهیم بشکن حرمتِ بت های رنگین را                        تبر بردارو برکن این درختِ نحسِ ننگین را
                                                ریشه کنی صهیونیسم کودک‌کُشی

ارسال نظرات
پر بیننده ها