«بازارده» پلتفرم خرید و فروش آنلاین محصولات روستایی و کشاورزی راه اندازی شد

شاهرود_برای نخستین بازار الکترونیک روستایی و کشاورزی کشور موسوم به بازارده در شهرستان شاهرود راه اندازی شد این بازار الکترونیک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که از جمله آنها می‌توان به تنوع انواع فروش و معاملات و امکان توسعه کسب و کار روستایی و تولیدات کشاورزی اشاره کرد.  
کد خبر: ۹۶۰۴۷۷۹
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

«بازارده» پلتفرم خرید و فروش آنلاین محصولات روستایی و کشاورزی راه اندازی شدبه گزارش خبرگزاری بسیج، روستا‌های ما استعداد‌های بسیار خوبی به لحاظ تولید در بخش‌های مختلف دارند، اما متاسفانه  فقدان بازار فروش، سبب شده تا روستایی‌ها نتوانند آنطور که باید و شاید محصولات و خدمات خود را عرضه کنند.
برای پوشش این خلا و برای نخستین بار، یک بازار الکترونیک در کشورمان برای «روستاها» راه اندازی شده و نام آن نیز «بازارده» است.
«بازارده» تلاش دارد تا به پنج روش شامل «نمایشگاه، غرفه، تهاتر، مزایده و پیش خرید قرار دادی» بازار‌های مناسبی را پیش روی روستائیان قرار دهد بازاری که حاصل چهار دهه کار عملی در روستا‌ها و همچنین تحقیقات علمی است که ابتدا در قالب پایان نامه دکترا و سپس در قالب پلتفرم محقق شد.  
بازارده یک پلتفرم خرید و فروش انلاین محصولات روستایی است و این امکان را به روستائیان، عشایر و تولید کنندگان محصولات روستایی، صنایع دستی و ... می‌دهد که بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به گروه بزرگی از خریداران متصل شوند.
همانطور که کشور‌های چین و هند با حدود  ۶۰۰ هزار روستا توانسته اند محصولات روستایی و کشاورزی خود را به بازار‌های جهانی متصل کنند، ما نیز می‌توانیم.  
 پلتفرم تاوبائو در کشور چین از همین دست است. دهستان دایجی، مجموعه‌ای از روستا‌های غبارآلود در قلب دشت‌های مرکزیِ چین که کمتر کسی فکرش را می‌کرد گزینۀ مناسبی برای تبدیل‌شدن به قطب پیشتازِ تجارت الکترونیک باشد با بازار الکترونیک روستایی به یک قطب تولید و اقتصاد بدل شده و پلتفرم ایچوپال در هندوستان نیز مدل مشابهی در همین زمینه است. این سایت بخش بزرگی از کشاورزی هندوستان را تحت تاثیر خود قرار داده است. این پلتفرم روستائیان و کشاورزان را با نحوه قیمت‌گذاری محصولات، تاریخچه قیمت و خریداران مختلف آشنا کرده و عدم تقارن اطلاعاتی بین خریدار و فروشنده را از بین می‌برد. حال باید پرسید که اگر هند و چین توانسته اند با استفاده از بازار‌های الکترونیک اینگونه تحولات خوبی را در روستاهایشان ایجاد کنند ما چرا نتوانیم؟  
یکی از ویژگی‌های این بازار تنوع در انواع فروش است که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
نمایشگاه: یک تولیدکننده روستایی می‌تواند از تولیدات خود در زمینه‌های مختلف شامل نان، فرآوری، محصولات باغی و زراعی، صنایع دستی و نهاده‌ها و ... مستنداتی تهیه، آن را در بازارده بارگذاری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بفروشد.  
غرفه: یک تولیدکننده روستایی می‌تواند با اخذ غرفه در بازارده، انواع محصولات خود را به نمایش گذاشته و برای آنها خریدار پیدا کند. تعداد بالای مراجعه کننده و خریداران سبب می‌شود تا محصولات در غرفه‌های بازارده به سرعت به فروش بروند. تنوع محصولات همچنین دیگر مزیت غرفه داری است.  
یک روستایی برای مثال می‌تواند هم عدس تولیدی خود و هم کیف چرمی، لواشک و کشک و ... را در غرفه عرضه و در نتیجه برای محصولات خود مشتری خوبی پیدا کند.  
تهاتر: همان معاوضه کالا به کالا است یعنی برای مثال یک دامدار روستایی مقداری پشم دارد، اما به مقداری جو نیازمند است در نتیجه کسی که نیازمند پشم است و جو برای فروش دارد را در بازارده پیدا و سپس کالا‌ها را معاوضه می‌کنند این روش همچنین برای غرفه داران هم بسیار خوب است چرا که می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز تولیدات شان را در بستری امن، سریعتر و راحت‌تر تهیه کنند و به جای هزینه آن، محصولات شان را بدهند.  
پیش خرید قرار دادی: به این معنی است که کشاورز هنوز زمین خود را شخم نرده، محصول سال بعدش را می‌فروشد این روش همان سفارش قبول کردن است و می‌تواند در زمینه همه موارد باشد حتی یک روستایی می‌تواند سفارش دوخت ده عدد کیف چرمی را هم قبول کند

مزایده: در این روش روستائیان می‌توانند تولیدات خود را بارگذاری و به بالاترین پیشنهاد ممکن عرضه کنند. برای مثال برای قالیچه تولیدی یک روستایی چندین مشتری پیدا شده است در نتیجه وی کالا را به مزایده گذاشته و خریداران پیشنهادات خود را اعلام می‌کنند لذا بالاترین پیشنهاد خریدار کالا خواهد بود 
برای اولین بار در ایران همه این پنج روش یکجا در یک وبسایت گرد هم آمده است. بستری امن برای تبادلات مالی دارای تمام مجوز‌های قانونی که این اطمینان را به روستائیان تولیدگر و خریداران می‌دهد که تمام معاملات ثبت و مستند سازی شده، قرار داد‌های این پلتفرم تماماً قانونی و لازم الاجرا هستند از سوی دیگر بازارده پشتیبانی قوی را نیز دارد. همچنین باید تاکید کرد که بازارده متعلق به بخش خصوصی است و زیر نظر هیچ کدام از نهاد‌های اجرایی و نظامی و قضایی و... فعالیت نمی‌کند.  
حال شناخت نسبی از بازارده پیدا کردیم، اما تفاوت این پلتفرم با چند بازار الکترونیک مشابه چیست؟  
اولاً در هیچ سایتی هر پنج روش فروش به صورت یکجا دیده نمی‌شود از سوی دیگر شما به دشواری می‌توانید موضوع تهاتر یا پیش خرید قرار دادی را در بستر اینترنت در کشورمان پیدا کنید، اما بازارده افتخار دارد که همه این روش‌ها را یکجا در درون خود جای داده است.  
در ثانی بازارده یک پلتفرم از مردم برای مردم است در واقع مردم در بازار محور هستند و تولید کنندگان کالا و خدمات، محصول تولید کرده و مشتریان هم می‌خرند در حالی که برخی سایت‌های فروش در کشورمان در واقع امانت فروشی هستند کالا‌هایی را خود سایت خریداری و یا تامین و سپس به مردم می‌فروشد در بازارده این رابطه بین مردم و مردم است.  
هر دو سمت معامله‌ها در بازارده مردم هستند یک سمت تولیدکنندگان و سمت دیگر مصرف کنندگان در نتیجه بازارده بستری برای تبادلات مالی و خرید و فروش محصولات از مردم، برای مردم، توسط مردم است و هیچ کمپانی، کارخانه‌ای و یا مجموعه بازرگانی و اقتصادی و نظامی در آن فعالیت ندارد به زبان ساده مردم در این بازار الکترونیک با هم دیگر طرف هستند.
سومین ویژگی بازارده این است که مردم با اخذ غرفه و یا روش‌های دیگر فروش محصولات خودشان به نوعی کسب و کار خودشان را توسعه می‌دهند حتی غرفه‌ها را می‌توانند آنطور که می‌خواهند نامگذاری، تزئین و مدیریت کنند می‌توانند برای تولیدات شان تبلیغ هم درست کنند محتوا تولید کنند و شانس فروش شان را بالا ببرند در این راه بازارده و تیم پشتیبانی و تولید محتوا نیز آنان را یاری خواهد رساند.  
به عبارت دیگر یک روستایی یا تولیدکننده در بازارده عضو یک وبسایت ساده نمی‌شود بلکه یک برند (نشان تجاری) برای محصولات خود ثبت کرده و به زبان ساده‌تر یک فروشگاه بزرگ الکترونیکی را برای خودش افتتاح کرده است! برای مثال اگر یک روستایی سبزی خشک تولید می‌کند، می‌تواند نام تجاری خود را بر روی محصول گذاشته و برندسازی که یک ترفند مفید تبلیغات است را داشته باشد و از امکانات سایت برای تبلیغ برند (نشان تجاری) خود استفاده کند و نه صرفاً یک محصول ساده؛ این موضوع سبب می‌شود تا کسب و کار روستایی دچار برندسازی و توسعه نیز شود.
چهارمین ویژگی بازارده فراوانی عظیم تولیدکنندگان و خریداران است بازارده ۳۸ هزار روستای کشور و صد‌ها شهر را در کشورمان پوشش خواهد داد و در زمانی کوتاه، حجم قابل توجهی از عرضه کنندگان در برابر حجم قابل توجهی از تولیدکنندگان قرار خواهند گرفت پس نه تنها شانس فروش محصولات بلکه شانس برند سازی، شهرت و توسعه یک کسب و کار خانودگی و روستایی نیز می‌تواند در بازارده فراهم شود.
پنجمین ویژگی بازارده کاربری راحت و آسان است در بازارده شما می‌توانید با ورود یک شماره تلفن همراه و درج کد چهار رقمی که برایتان پیامک می‌شود محصول خریداری کنید و برای فروش محصولات تنها کافی است که در وبسایت وارد شده و مشخصات و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید به همین راحتی شما عضو خانواده بزرگ بازارده خواهید بود. از طرف دیگر بازارده راهنمای صوتی، تصویری، پشتیبانی تلفنی و مجازی کامل نیز خواهد داشت و شما را راهنمایی می‌کند.

ششمین ویژگی بازارده این است که تمام مجوز‌های قانونی را داشته و بستری امن برای تبادلات مالی است در بازارده شما می‌توانید مجوز اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی، زرین پال،‌ای نماد، سازمان نظام صنفی رایانه ای، سازمان اطلاعات و فناوری ایران و ... را مشاهده کنید. از سوی دیگر تمام کسانی که در این وبسایت معاملاتی را صورت می‌دهند فرم‌های قرارداد را به صورت الکترونیکی امضا خواهند کرد در نتیجه تمام معاملات رسمی است و همچنین در معاملاتی که با ارقام درشت صورت می‌گیرد، امضای گرم به صورت حضور در نزدیک‌ترین دفترخانه صورت خواهد گرفت. حتی در معامله‌هایی مانند پیش خرید قرار دادی هزینه‌ها تا زمان تحویل کالا در نزد بانک به امانت باقی می‌ماند و پس از تائید خریدار به حساب فروشنده واریز می‌گردد اینها همگی نشان از ایمنی بالای بازارده دارد
ویژگی هفتم بازارده این است که با قرارداد با شرکت پست و شرکت‌های تحویل دهنده بار، تمام خرید محصولات روستایی را در اسرع وقت در درب منزل و یا محل کار تحویل می‌دهد در نتیجه این بازار الکترونیک سیستم تحویل را نیز راه اندازی کرده است.  
در نهایت باید گفت دسته بندی ۱۲ موردی بازارده که تقریباً هر آنچه در یک روستا تولید می‌شود را مد نظر قرار می‌دهد، دیگر ویژگی مهم این بازار الکترونیک روستایی و کشاورزی است بازاری که شما را از خرید نان، تخم مرغ، محصولات روستایی و دامی، صنایع دستی، محصولات فرآوری، سبزی و گیاهان دارویی و ... راحت می‌کند و بستری امن برای توسعه کسب و کار‌های روستایی را نیز فراهم خواهدساخت.
ایده بازارده در حقیقت محصول تز دکترای دکتر محمد مهدی کریمی با ۴۰ سال سابقه کار در حوزه روستایی و ماحصل تلاش شرکت تحقیقاتی و اقتصادی مهندسی پارت ایمن سود است. شما می‌توانید هم اکنون وارد وبسایت بازارده به آدرس bazardeh.com شوید.
بازارده تلاش دارد تا مشکل بازار محصولات را برای روستائیان شریف کشورمان حل کند روستائیانی که در گیر و دار زندگی دشوار اقتصادی، همواره مجبور به فروش محصولات و تولیدات خود به دلالان و واسطه‌ها هستند و عمدتاً کمترین میزان سود را در معاملات می‌کنند. قشری که حق دارد محصولات خودش را آنطور که می‌خواهد بفروشد نه آنطور که برایش تعیین می‌کنند. بازارده با حذف واسطه‌ها تلاش کرده تا امکان رشد را به تولیدات روستایی بدهد و در اسرع وقت تولیدات روستا‌ها را به خریداران در اقصی نقاط کشور برساند.
سوال نهایی بازارده این است که کدام روستا یا دهستان در کشور ما آمادگی دارد سایت بازارده را همراهی کرده تا با استقرار سایت بازارده در آن روستا، اولین روستای پیشتاز در کسب و کار الکترونیکی به شیوه نوین غرفه داری باشد؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار