در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شد؛

دهکده اقتصاد مقاومتی در کردستان ایجاد می‌شود

معاون هماهنگ‌کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت: در سال ۱۴۰۳، استان کردستان صاحب دهکده اقتصاد مقاومتی می‌شود.
کد خبر: ۹۶۰۵۰۴۸
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، مهیار میرصالح‌پور مدیرعامل هلدینگ اقتصاد مردمی صبح امروز در اولین جلسه سال ۱۴۰۳ ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد اظهار داشت: در این هلدینگ چهار شرکت در حال فعالیت است که هدف آن ایجاد اشتغال پایدار در حوزه اقتصاد مردمی است.

وی گفت: در شرکت یاس که یکی از این شرکت‌ها است هدف اقتصاد مردمی و تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده برای کسب‌وکار‌ها و جلوگیری از تعطیل‌نشدن این کسب‌وکار‌ها است که می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

میر صالح‌پور در ادامه بیان داشت: در شرکت یاس ۵ عرصه پوشاک، گیاهان دارویی، تولید نخ، صنایع تبدیلی و صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند که در این شرکت حمایت از کار تا بعد از تولید محصول از طریق اقتصاد مردمی کمک و حمایت و تا پایداری شغل به سرانجام می‌رسد.



وی بیان داشت: شرکت رشد پایدار مأموریت بر دام سبک را دنبال می‌کند چرا که استان کردستان بنا به موقعیت جغرافیایی یکی از استان‌ها در تولید دام و محصولات آن است

میر صالح‌پور افزود: در استان کردستان بهره‌وری دام در عرصه‌های بهداشت هم‌زمان‌سازی و ژنتیک در این شرکت در حال فعالیت است.

وی گفت: مأموریت و کار‌ها در شرکت‌های اقتصادی در حوزه پایدارسازی است و ما در هر استانی یکی از محور‌هایی که به آن می‌پردازیم دانش‌بنیانی است که این یک ظرفیت است و باید بر روی آن حوزه‌ها کار شود.

مدیرعامل هلدینگ اقتصاد مردمی در پایان افزود: در حوزه صادرات ما آمادگی لازم را داریم که در حوزه مشارکت و فروش و آموزش ما آمادگی لازم را برای کمک به محور‌های فعال را به سرانجام تا از تعطیلی این واحد‌ها جلوگیری به عمل آورد.


استفاده از ظرفیت بنیاد تعاون برای صیانت از مشاغل دانش‌بنیان

در ادامه استاندار کردستان اظهار داشت: در راستای ایجاد شغل و کمک به اقتصاد مردمی امسال بیش از ۶۰ همت بنای سرمای گذاری در کشور گذاشته شد که استان کردستان یکی از این استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت بنیاد تعاون برای صیانت از مشاغل استفاده لازم را ببریم افزود: موارد مطرح شده باید با پیشنهاد روشن ارائه و دستگاه‌های اجرایی پای‌کار بیایند تا در جهت اقتصاد مقاومتی کار‌ها اجرایی و به سرانجام برسد.

زارعی کوشا افزود: هدف ما در انجام کار کسب رتبه و جایگاه نیست مگر اینکه آن رتبه جایگاه علمی و توان ما را در انجام‌وظیفه در جهت خدمت نشان دهد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه ظرفیت شهرستان‌ها باید در راستای انجام کار موردنظر شناسایی شود افزود: پارک علم و فناوری استان کردستان ظرفیت‌های مناسبی برای واگذاری دارد و باید سرمایه‌گذار نه‌تن‌ها در مرکز استان بلکه در تمامی شهرستان‌ها ترغیب به کار شود.

وی گفت: ظرفیت در استان بسیار زیاد است و باید افق دید را برای توسعه سرمای گذاری وسیع کنیم به‌طوری‌که بتوانیم از تمامی مشاغل و حمایت و از تعطیلی آنها جلوگیری کنیم.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کمیته مشترک با سلیمانیه انجام شد و در همین سفر اخیر در مورد تمامی موضوعات صحبت به عمل آمد و در این راستا در هفته جاری با حضور مسئولین اجرایی در سلیمانیه جلساتی برگزار شد.

زارعی کوشا در ادامه به ۲۰۰ درصد رشد ترانزیت در مرز باشماق اشاره و افزود: این پیشرفت نشان از عملکرد مناسب ما در این حوزه بوده است و انتظار می‌رود که در تمامی موارد دیگر این‌چنین رشدی داشته باشیم.

۶ گزینه از اراضی راه و شهرسازی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است

سوری مدیرعامل پارک علم و فناوری کردستان در ادامه این جلسه اظهار داشت: کسب رتبه سوم کشوری در مرحله دوم طرح ملی دستیار فناوری، مسی رتبه عالی از میان پارک‌های علم و فناوری بر اساس شاخص ثبت اطلاعات واحد‌های فناوری و کسب رتبه نخست در اولین رویداد‌های هوشمندسازی مرکز نظارت و… از جمله رتبه‌های کشوری پارک علم و فناوری کردستان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

وی گفت: تدوین برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، اقدامات تسهیلگرانه شامل میزان تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید‌های دولتی از محصولات دانش‌بنیان استان، مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش تولید دانش‌بنیان، میزان صادرات محصولات فناور و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و نخبگان و کارآفرین از جمله شاخص‌های ارزیابی عملکرد استان‌هاست که امیدواریم بتوانیم وضعیت بهتری را نسبت به سال‌های قبل کسب و تجربه کنیم.

وی ادامه داد: ۶ گزینه از اراضی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی کردستان جهت تأمین زیرساخت‌های موردنیاز پارک علم و فناوری استان کردستان در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: در راستای طرح تبیین رسانه‌ای نیز تولید محتوا‌های دیجیتال در قالب پادکست، انیمیشن، موشن گرافی، نصب بیلبورد و… باهدف معرفی محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان انجام شده است.

وی گفت: مجوز‌های موردنیاز جهت برگزاری نمایشگاه صادرات محصولات فناورانه و دانش‌بنیان ایرانی در سال ۱۴۰۳ در شهر سلیمانیه اخذ شده است.



توسعه شعار سال با مردمی‌کردن اقتصاد دانش‌بنیان

دکتر صادقی مدیر ستاد توسعه مردمی استاندار کردستان در ادامه افزود: تولید ژل رویال عسل علاوه بر دانش‌بنیان، جنبه مردمی نیز پیدا کرده است و ۱۰۰۰ تولیدکننده را همانند زنجیر به هم وصل کرده است.

کشت گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع استان کردستان و مجموعه اشتغال‌ها در روستا‌ها از اقداماتی بوده است که در راستای توسعه شعار سال همچنان در حوزه‌های مختلف درحال‌توسعه است.

کردستان دارای دهکده اقتصاد مقاومتی می‌شود

سعید شعبانی معاون هماهنگ‌کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان در ادامه اظهار داشت: از ۳۲ استان کشور، ۱۰ استان دارای دهکده اقتصاد مقاومتی و ۲۲ استان نیز فاقد این دهکده است؛ اما با عنایت‌های سردار تقی‌زاده در سال ۱۴۰۳ استان کردستان نیز صاحب این دهکده خواهد شد که با پیگیری‌های فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان در پادگان آموزشی حضرت رسول واقع در ننله زمین اختصاص داده شده است که این آمادگی را داریم که زمینه‌هایی را در اختیار این شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.


تأمین زمین مهم‌ترین معضل پارک‌های علم و فناوری برای توسعه دانش‌بنیان

در این نشست همچنین، برخی از نمایندگان واحد‌های فناور از جمله مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان داروماد، رئیس هیأت مدیره شرکت سیما گلستان ماژان، مدیرعامل شرکت سارانی و مدیرعامل شرکت دژ پارت گستر غرب نیز به ایراد سخنانی پرداختند که اهم آن اختصاص فضای فیزیکی مناسب به پارک و در اختیار قراردادن آن به واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، اهتمام به تقویت صنایع خلاق و کسب‌وکار‌های این حوزه بود.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار