یادداشت روز | علی مؤذنی کارشناس مسائل سیاسی

اراده یک ملت

با تائید نهایی کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، از امروز تا روز انتخابات آنچه که مهم بوده این است که همه افراد تأیید صلاحیت شده‌، شایستگی احراز منصب ریاست جمهوری را دارند و نباید بر اساس سلیقه شخصی یا بعضی کدورت‌ها در مورد آن‌ها قضاوت شود، در نهایت، این مردم هستند که بر اساس برنامه‌های کاندیداها و سوابق اجرایی آنان، فرد اصلح را برمی‌گزینند.
کد خبر: ۹۶۰۵۲۲۰
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از خمین؛ علی مؤذنی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: روند رسیدگی به صلاحیت افراد ثبت‌نام کننده برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، بسیار دقیق و حسّاس بوده و لازمه انجام این روند این است که افرادی مورد اعتماد، باتقوا و آشنا به اصول قانون اساسی - در نهادی که آن را شورای نگهبان می‌نامیم - به این کار مبادرت ورزند.

اگر ذره‌ای حبّ و بغض شخصی یا تمسّک به مسائلی ورای قانون در این افراد وجود داشته باشد، هم سلامت انتخابات زیر سؤال می‌رود و هم اعتماد مردم به این خِبرگان، مخدوش می‌شود که اثری مهلک و ویرانگر بر اصل مشارکت عمومی خواهد گذاشت.

در جریان رسیدگی به صلاحیت کاندیداها، همه ۱۲ عضو شورای نگهبان؛ (هم فقهای محترم منصوب رهبری و هم حقوقدانان محترم منصوب مجلس شورای اسلامی)، نظر خود را مبنی بر صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد ثبت‌نام‌شده اعلام می‌کنند.

نکته شایان توجه این است روال کار به این صورت نیست که شخصی حق وتو داشته باشد، بلکه نظر اکثریت اعضاء شورای نگهبان در خصوص تأیید یا عدم‌تأیید یک فرد، ملاک خواهد بود، بنابراین بعضی اظهارنظرها مبنی بر این‌که دبیر محترم شورای نگهبان نظر نهایی را در مورد افراد اعلام می‌کند و سایر اعضای شورای نگهبان تابع نظر ایشان هستند، عاری از واقعیت است.

 و سرانجام ...

بعد از یک هفته کار فشرده و دقیق، لیست نهایی افراد تأیید صلاحیت شده برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، ذکر نکاتی ضروری است:

نکته اول:

نباید با دید و نگرشی منفی به اشخاصی که صلاحیت آن‌ها برای تصدی این مسئولیت سنگین تأیید نشد، نگریسته شود، قطعاً بین این افراد، انسان‌های صالح و مدیر وجود دارند که قبلاً در عرصه‌های دیگر به مردم خدمت کرده‌اند و در آینده نیز می‌توان از ظرفیت و توان مدیریتی آنان در مناصب دیگر، استفاده کرد.

نکته دوم:

کاندیداهایی که صلاحیت آن‌ها توسط شورای محترم نگهبان برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری احراز شده است، همگی عزیز، محترم و فرزندان ملّت هستند که خود را برای یک دوره چهارساله یا هشت‌ساله خدمت در صدر یکی از قوای سه‌گانه که اثری مستقیم بر زندگی مردم دارد و تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های کلانش، مسیر آینده کشور را تعیین می‌کند، آماده می‌کنند، باید آن‌ها را به خاطر این رشادت و شجاعتِ آمادگیِ پذیرش این مسئولیت خطیر، تحسین کرد.

این افراد اگر در حاشیه قرار می‌گرفتند و پست و منصبی نه‌چندان حسّاس داشتند، آرامش خود و خانواده‌شان بیشتر حفظ می‌شد و در قبال بسیاری از اقدامات و مسائل کشور، پاسخگوی افکار عمومی نبودند، اما داشتنِ ریسک ورود به رأس قوه مجریه و هدایت اجرایی کشور، تحسین‌برانگیز و قابل‌تقدیر است.

نکته سوم:

همه این افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند، شایستگی احراز منصب ریاست جمهوری را دارند و از امروز تا روز انتخابات، به‌هیچ‌وجه نباید بر اساس سلیقه شخصی یا بعضی کدورت‌ها در مورد آن‌ها قضاوت شود، در نهایت، این مردم هستند که بر اساس برنامه‌های کاندیداها و سوابق اجرایی آنان، فرد اصلح را برمی‌گزینند و سازوکار انتخابات نیز چنین است که فردی که طبق قانون مصرّح، حائز اکثریت آراء مأخوذه شود، رئیس‌جمهور می‌شود، لذا احترام به این فرزندان ملّت باید نصب العین همه دلسوزان و طرفداران نظام اسلامی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار