معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان:

طرح‌ها در استان برای اجرا اولویت‌بندی شده‌اند

بیجار گفت: اولویت استان به ترتیب اولین آن طرح‌های آبرسانی و بحران آب بود که باید دراین‌خصوص برنامه‌ریزی می‌شد؛ دومین اولویت فصل حمل‌ونقل بود؛ شامل راه‌ها، بنادر، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن که توسعه اقتصادی در گرو توسعه این‌ها بود و بعد ظرفیت مرزها بود که مبادلات کالا در توسعه زیرساخت‌ها در بحث مبادلات مرزی است.
کد خبر: ۹۶۰۵۳۹۶
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: اولویت استان به ترتیب اولین آن طرح‌های آبرسانی و بحران آب بود که باید دراین‌خصوص برنامه‌ریزی می‌شد؛ دومین اولویت فصل حمل‌ونقل بود؛ شامل راه‌ها، بنادر، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن که توسعه اقتصادی در گرو توسعه این‌ها بود و بعد ظرفیت مرزها بود که مبادلات کالا در توسعه زیرساخت‌ها در بحث مبادلات مرزی است.
 
 وی افزود: در زمینه آموزش و آموزش عالی، استان پایین‌ترین رتبه در کشور را داشت که باید به آن توجه ویژه‌ای می‌شد، همچنین در حوزه بهداشت و درمان باید شاخص‌ها را بالا می‌آوردیم و در این راستا در اولین سفر رئیس‌جمهور که انجام شد مصوبه‌ها با این اولویت‌ها و منابع مالی تخصیص داده شد که استان برنامه‌های خود را طبق این اولویت‌ها و برنامه‌ها پیش ببرد.
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان تصریح کرد: در پایان برای اولین‌بار با توجه ویژه شخص آقای رئیسی طرحی ارائه شد که بعد از دیدار مردم و مسئولین با مقام معظم رهبری و گلایه و تذکر ایشان در خصوص کوتاهی‌کردن و تنبلی دراین‌خصوص، سند جامع تحول و توسعه استان تهیه شد و مبنای این سند هم این بود که فاصله شاخص خود را در بخش‌های مختلف با متوسط کشوری برابری کنیم و منابع آن بر اساس اصل‌های که سازمان برنامه بودجه کشور داشت پیش‌بینی شد که این سند اخیراً با حضور معاون اول به تصویب رسید که قرار شد ۶۰ همت منابع غیر از منابع بودجه سنوات در طول چهارساله به استان تزریق شود که بتوانیم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.
 
 برای زیر ساخت‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است
 وی ادامه داد: در خصوص زیرساخت‌ها که تأکید شهید رئیسی و مشارکت وزارتخانه‌ها بود حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ۲۰۰ همت سرمایه‌گذاری دولت و بخش‌های دولتی در بخش زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
 بیجار عنوان کرد: از جمله انتقال آب دریای عمان، راه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌آهن و غیره و این نزدیک به ۶۰ هزار نفر اشتغال پایدار بوده که در جریان پروژه‌های عمرانی در استان ایجاد شده است.
 
 اجرای بزرگ‌ترین طرح آب‌شیرین‌کن فراساحلی خاورمیانه تنش آبی را برای ۱۵ سال در سیستان و زاهدان از بین برد
 
 وی افزود: همچنین در حوزه آب نگرانی‌های بسیار زیادی برای تأمین آب زاهدان و سیستان وجود داشت که با بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح آب‌شیرین‌کن خاورمیانه توانستیم این تنش را در زاهدان و سیستان تا ۱۵ سال آینده از بین ببریم.
 
 دولت سیزدهم ۵۰۲ پروژه سلامت در جنوب استان انجام داده است
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در حوزه درمان و بهداشت نیز اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است که افتتاح بیمارستان مادر و کودک ایرانشهر که بزرگ‌ترین بیمارستان در جنوب شرق کشور است و بالغ بر ۱۲۰ تخت بستری و بیش از ۶ هزار مترمربع مساحت در دوطبقه دارد که تکمیل این پروژه بسیار بزرگ در جنوب شرق کشور تحولی ویژه در حوزه درمان جنوب شرقی کشور ایجاد کرده و باعث افزایش شاخص‌های کیفی در حوزه زنان و زایمان کودکان و سلامت مادران باردار جنوب شرق کشور شده است.
 
 بیجار اظهار کرد: راه‌اندازی این بیمارستان باعث مشغول کار شدن نیروهای متخصص ایرانشهر و شهرستان‌های مجاور آن شده به طور متوسط دولت سیزدهم ۲ هزار و ۵۰۰ طرح سلامت در کشور دارد که ۵۰۲ پروژه عمران بهداشت و درمان؛ یعنی بیش از ۲۰ درصد از در حوزه جنوب استان و حوزه علوم پزشکی ایرانشهر است این یعنی دولت به فکر توسعه همه نقاط کشور است.
 
 وی ادامه داد: همچنین دولت با همکاری بخش خصوصی ۵۳۷ تخت اضافه شده ۲۷۸ تخت به دانشگاه زاهدان، ۴۸ تخت به دانشگاه علوم پزشکی زابل، ۲۱۱ تخت به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، همچنین ۲۰۰ تخت به بیمارستان پارس اضافه شده همچنین مستقل شدن دانشکده چابهار و تبدیل به دانشگاه علوم پزشکی چابهار و تجهیز بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان کنارک از مجموعه اقدامات درخشان دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان استان بوده است.
 
 در حوزه گاز نیز به‌اندازه ۱۲ سال در دولت سیزدهم کار شده است
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان تصریح کرد: استان از نظر گاز در دولت‌های قبل از دولت سیزدهم یعنی از سال ۱۳۸۹ تا ابتدای این دولت یعنی نیمه ۱۴۰۰ فقط ۴ شهر دارای انشعابات گاز بود که حدود ۸۰ هزار انشعاب داشتند؛ اما در کمتر از سه سال به‌اندازه ۱۲ سال کار انجام شده و تا این لحظه به ۱۶۰ هزار انشعاب رسیده است.
 
 وی افزود: در دولت سیزدهم شهرهای دارای انشعاب گاز از چهار شهر به ۱۳ شهر و روستاها از ۱۴ روستا به ۱۳۰ روستا دارای انشعابات گاز شده‌اند و تمام پروژه‌ها در این زمینه در حال فعالیت است.
 
 بیجار خاطرنشان کرد: در همین دولت خط انتقال زاهدان به سیستان کامل شد؛ سرای دشتک و دشتک به سیستان و همچنین خط انتقال ایرانشهر به خاش، خط انتقال خاش به میرجاوه، خط انتقال ایرانشهر و چابهار که بزرگ‌ترین خط انتقال بود که بیش از ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است به اتمام رسید؛ و به‌تبع آن نیروگاه‌ها و صنایع از این نعمت گاز بهره‌مند شدند
 
 به همت دولت سیزدهم کل استان در سال ۱۴۰۴ دارای نعمت گاز می‌شوند
 
 وی افزود: در حال حاضر خطوط بین‌شهری یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر است که حدود ۷۲۶ کیلومتر در دولت سیزدهم انجام شده و مابقی مال دولت قبل بوده و در زمینه گاز یک جهش بسیار بزرگی در دولت سیزدهم ایجاد شده است.
 
 
 بیجار بیان کرد: همچنین در حوزه خطوط شهری بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ خطوطی که در خطوط شهری تقریباً نصف آن مربوط به دولت سیزدهم بوده که در این ۳۲ ماه انجام شده است قرار شده در دولت سیزدهم کل استان تا قبل از سال ۱۴۰۴ به خطوط گازرسانی مجهز شوند.
 
 بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ کلاس درس در دولت مردمی ساخته شده است
 
 وی یکی از ظرفیت‌های دیگر استان که توسط دولت شناسایی شده بود و باید در این قسمت کار بسیار زیادی انجام می‌شد در حوزه آموزش بود؛ اضافه کرد: بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ کلاس درس فقط در دولت سیزدهم انجام شده یعنی روزانه چهار و نیم تا پنج کلاس درس در استان ساخته شده است که این مقدار با نیمی از استان‌های کشور برابری می‌کند؛ با کمک منابع مالی ملی، خیرین و استانی تأمین مالی شده است؛ و در حوزه تجهیز وسایل گرمایشی و سرمایشی در مدارس روستایی بیش از ۴۰۰ مدرسه روستایی با همکاری شرکت توزیع برق و نوسازی مدارس انشعاب برق انجام شده است.
 
 
 ۴۲۰ راه اصلی و یک هزار و ۴۱ راه روستایی دستاورد دولت سیزدهم در حوزه راه
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان در حوزه راه نیز دولت سیزدهم باهمت بسیار زیاد خود خوش درخشیده است؛ ادامه داد: دولت سیزدهم توانسته ساخت ۳۳۹ کیلومتر بزرگراه که در قبل از این دولت به‌صورت متوسط در سال ۷ کیلومتر بزرگ را ساخته می‌شد و در برخی از سال‌ها صفر و در برخی از سال‌ها بیشترین مقدار ساخت بزرگراه‌ها در دولت قبل از سیزدهم ۴۲ کیلومتر بوده است؛ اما در دولت سیزدهم این عدد را به بیش از ۱۳۰ کیلومتر در سال رسانده‌ایم؛ مانند پروژه زاهدان به زابل که به‌زودی کامل می‌شود؛ راه زاهدان به نصرت‌آباد که افتتاح شده و در حوزه جنوب هم ۵۰ کیلومتر به چابهار وصل شده است.
 بیجار خاطرنشان کرد: در مجموع در دولت سیزدهم ۴۲۰ راه اصلی ساخته شده و یک هزار و ۴۱ کیلومتر راه روستایی ساخته شده و به‌صورت متوسط در روز بیش از یک کیلومتر راه روستایی ساخته شده که این کار به نوبه خود یک شاهکار است.
 
 وی همچنین ساختن پل شیله، پل لیپار و پل‌های جنوب یکی از کارهای فوق‌العاده دولت سیزدهم بوده؛ عنوان کرد: در حوزه راه‌آهن هم حرکت خوبی انجام شده راه‌آهن زاهدان به خاش در این دولت به بهره‌برداری رسیده و تلاش جدی شده که ایرانشهر به مرکز استان وصل شود به‌طورکلی دو سال خدمت آیت‌الله رئیسی با ۲۰ سال خدمت در استان برابری می‌کند.
 
 شهید رئیسی مرد میدان بودند هیچ پروژه‌ای را ناتمام بر زمین نمی‌گذاشتند
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان با بیان ویژگی‌های بارز اخلاقی آیت‌الله شهید رئیسی، می‌توان به میدانی بودن ایشان اشاره کرد: همچنین در پی سفرهای که به استان داشته‌اند در خصوص سیل دو تا پروژه ۲ هزار میلیارد تومان در جریان خسارت‌های سیل تخصیص داده شد.
 
 وی خاطرنشان کرد: همیشه از مسئولین دیگر مشورت می‌گرفتند تأکید داشت هیچ پروژه‌ای نباید به‌صورت نیمه رها شود و به‌صورت کامل انجام گردد که مردم آن را احساس کنند؛ به مناطق محروم توجه ویژه‌ای داشتند؛ برنامه‌محور بودند؛ بیش از ۲۵ هزار و ۱۹۵ واحد مسکونی شهر و روستا در دولت سیزدهم آماده شد و ۲۲۵ کیلومتر از بزرگراه‌ها در این دولت ساخته شد.
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار