معنای حقیقی عشق در گل‌ها نهفته شده است

فرزندی توانمند از دشت سرسبز لیلاخ که آستین همت را بالازده و با پشتکار و ابتکار، گلخانه‌ای کوچک راه‌اندازی کرده است، می‌گوید: معنای حقیقی عشق در گل‌ها نهفته شده است.
کد خبر: ۹۶۰۵۵۹۳
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، تأسیس گلخانه در جهت پرورش گل، یکی از صنعت‌های پر بازده و پر سود چند سال اخیر است، باتوجه‌به پتانسیل‌هایی که گلخانه داراست، امکان کاشت و پرورش انواع محصولات در آن وجود دارد، یکی از انواع محصولات پر طرف‌دار، انواع گل است، گل‌های زینتی، گل‌های آپارتمانی، انواع کاکتوس‌ها و گل‌های شاخه‌ای از پرکاربردترین گل‌هایی هستند که در گلخانه کاشته و پرورش داده می‌شوند، اما در پرورش گل‌ها در گلخانه، با رعایت چند نکته ساده و کاربردی، نتیجهٔ مطلوب و بهتری خواهد داشت.


در جامعه امروزی بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از رشته‌های پزشکی و مهندسی گرفته تا گرایش‌هایی همچون علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و… بیکار بوده و بازار کاردرست و حسابی ندارند، در چنین اوضاعی که سونامی بیکاری در سرتاسر جامعه ما سایه انداخته است، فرزندی توانمند از دشت سرسبز لیلاخ و ساکن شهر دهگلان که دارای مدرک کارشناسی رشته علوم تربیتی است، آستین همت را بالازده و با پشتکار و ابتکار، گلخانه‌ای کوچک راه‌اندازی کرده است، او امروز نامی آشنا برای شهروندان دهگلانی است و محصولات خود را در مغازه‌ای که دارد، گل‌هایش را حتی در فضای مجازی نیز به فروش می‌رساند.


اکنون به‌پای گفتگو با مردی تلاشگر از منطقه لیلاخ می‌نشینیم.

 لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید


اقبال سیف پناهی هستم، متولد سال ۱۳۵۰ و در روستای قروچای به دنیا آمده‌ام، در رشته علوم تربیتی در سال ۱۳۷۲ در مقطع کارشناسی موفق به دریافت مدرک شده و معلمی را به‌عنوان شغل دنبال کردم و در سال ۱۴۰۲ نیز بازنشسته آموزش‌وپرورش شدم، در کنار شغل معلمی هم به پرورش گل‌وگیاه مشغول بودم، اما به‌صورت جدی آن را دنبال نمی‌کردم، اما حدود دو سال است این گلخانه را راه‌اندازی کرده و در آنجا مشغول به کار هستم.


برای تأسیس گلخانه چه مقدار سرمایه اولیه داشتید؟


سرمایه اولیه خاصی نداشتم، البته نیازی به سرمایه اولیه هنگفتی نبود، تنها با مقداری وام توانستم گلخانه را راه بیندازم و باتوجه‌به این که اکثر کار‌های گلخانه را خودم انجام می‌دادم، مقدار زیادی نیاز به سرمایه را برطرف کردم.


تاکنون چه مشکلاتی را پشت سر گذاشتید؟


شروع هر کاری مشکلات خاص خودش را دارد، بیشتر مشکلاتی که با آن مواجه می‌شدم مشکلات فنی بود، چون جایی نبود که من بتوانم به طور عملی آموزش ببینم، به‌ناچار مجبور بودم خیلی از تجربه‌ها را خریداری کرده و بابتش هزینه کنم.

گلخانه شما به سوددهی رسیده است؟


گلخانه از همان شروع به کار سوددهی خودش را داشت، اما این سود بابت پرداخت پول‌ها و وام‌هایی که گرفته بودم می‌رفت و اگر اینها را در نظر نگیریم نمی‌توان گفت که از همان اول سود داشت.


چه چیزی باعث شد که منتظر کسی نباشید و خودتان برای اشتغال و کسب درآمد آستین بالا بزنید؟


در مرحله اول علاقهٔ خودم بود و این که اشتیاقی به محیط کارمندی نداشتم و از کار اداری خسته شده بودم و دوست نداشتم هر روز یک کار ثابت را تکرار کنم و در نهایت تصمیم به راه‌اندازی گلخانه کوچکی گرفتم.

بهترین محصولات قابل‌کشت در گلخانه کدامند؟


محصولات قابل‌کشت در گلخانه بسیار متعددند، به همین دلیل ممکن است انتخاب محصول مناسب برای کشت در گلخانه شما را سرگردان کند، البته ممکن است شما به‌اشتباه، محصولات و گیاهانی را برای کشت در گلخانه انتخاب کنید که چندان برای این فضا مناسب نباشند، بنابراین شناخت بهترین محصولات قابل‌کاشت در گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است.


بهترین گل‌های زینتی برای نگهداری در گلخانه کدامند؟


از میان گل‌های زینتی می‌توان به گل آدنیوم، گل سرخس، گل شاخ گوزنی، گل زاموفیلیا، گل دراسنا، گل بونسای، گلبرگ عبایی، آگلونما نقره‌ای، گلبرگ انجیری و گل شمشیری اشاره کرد، این گل‌ها را می‌توان در گلخانه نیز نگهداری کرد.


گل‌های شما به کجا‌ها صادر می‌شود؟


گل‌های زینتی که در این گلخانه پرورش می‌یابند در نهایت به ادارات سطح شهر و اماکن تفریحی برده می‌شوند، محصولات گلخانه‌ای من به سایر شهر‌های ایران نیز صادر می‌شود.


آیا تولید اشتغال نیز داشته‌اید؟


بله، من با راه‌اندازی این گلخانه به طور مستقیم تنها خودم کار می‌کنم، اما به طور غیرمستقیم اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را فراهم کردم، گل‌های زینتی که در گلخانه من پرورش می‌یابد، به اکثر استان‌های کشور صادر می‌شود.

شرایط نگهداری گیاهان زینتی گلخانه‌ای چگونه است؟


هر کدام از انواع گل‌وگیاه زینتی در گلخانه برای دکوراسیون آپارتمان، تراس، بالکن کاربرد و شرایط نگهداری متفاوتی دارند و از نظر کوددهی، هرس‌کردن، آبیاری، دسترسی به نور و مواد مغذی متفاوت هستند، اگر قصد خرید گیاهان زینتی در گلخانه را دارید، درباره روش نگهداری و شرایط رشد آن با فروشنده صحبت کنید.


توصیه شما به جوانان در جستجوی کار چیست؟


جوانان بیکار یا مهارت دارند و یا مهارت ندارند، کسانی که فاقد مهارت هستند، بالاخره باید به سراغ کسب مهارت در رشته و تخصصی بروند که به آن علاقه دارند و بعد سراغ شغل موردنظر باشند، کسانی هم که در رشته خاصی تحصیلات و مهارت دارند و منتظر استخدام‌شدن هستند بهتر است که از نیروی خودشان استفاده کنند، همتشان را بیشتر کنند و خطرپذیر باشند و برای خودشان کاری دست‌وپا کنند چرا که هم سود بیشتری عایدشان می‌شود و هم آسایش خاطر بیشتری به دست می‌آورند.

سخن پایانی…


پرورش گل‌های زینتی در گلخانه، در صورت فراهم نمودن شرایط و تجهیزات لازم و به‌کارگیری اصول و متد‌های صحیح پرورشی و بازاریابی، می‌تواند فرد را به سود بالایی برساند، بدیهی است که جهت موفقیت در این زمینه، به‌مانند هر فعالیت دیگری، باید در مرحله اول دانش و آگاهی‌های لازم را کسب نموده و حتماً از کارشناسان واجد صلاحیت و کارآفرینان مجرب در زمینه پرورش گلخانه‌ای گیاهان زینتی، مشاوره دریافت کرد.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار