جهاد تبیین/ مدیر عامل شرکت آبفای استان قزوین؛

اصلاح، توسعه و بازسازی ۱۹۶ کیلومتر از شبکه آب شهری و روستایی استان قزوین

اصلاح، توسعه و بازسازی ۱۹۶ کیلومتر از شبکه آب شهری و روستایی استان قزوین
بیرنوندی گفت: سال گذشته با کمک دولت حدود ۱۹۶ کیلومتر اصلاح توسعه و بازسازی شبکه و در بحث فرسودگی شبکه‌ها در سال گذشته حدود ۵۹ کیلومتر بازسازی شبکه‌های آب در سطح شهرها و روستاهای استان را داشتیم.
کد خبر: ۹۶۰۵۶۰۰
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸

قزوین_ به گزارش بسیج، صبح امروز نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه«ویژه گذر از دوره اوج مصرف تابستان سالجاری» در هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق در محل سالن اجتماعات آبفای استان برگزار شد.

داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: به دلیل تقارن هفته صرفه‌جویی با انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بر آن شد هفته صرفه‌جویی یک هفته جلوتر؛ بیست و پنجم خرداد ماه شروع شود و شعار محوری اصلی هفته صرفه‌جویی امسال ” آب محور و ضامن توسعه است. “

داراب بیرنوندی افزود: سازمان ملل برای امنیت چهار محور را در نظر گرفته که امنیت آب را شامل می‌شود چون آب یکی از نیازهای بدیهی برای حیات انسان است و تامین آب برای تامین امنیت تمدن‌ها و حفظ محیط زیست ضروری است.

وی ادامه داد: محور بعدی تامین آب برای مصارف صنعتی، کشاورزی و مواردی که برای تمدن انسانی نیاز می‌باشد، است. در کشور ما از لحاظ بارندگی نسبت به متوسط جهانی کشور کم آبی است و بحث امنیت آب در آن دوچندان می‌باشد؛ در سنوات گذشته به موضوع آب توجه و دقت کافی صورت نگرفته و صنایعی که آب بر هستند در جاهایی که آب وجود ندارد، ایجاد شده بود و بیشتر محور توسعه بحث‌هایی به غیر از آب بود.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان قزوین عنوان کرد: در چند سال اخیر بحث آمایش آب به عنوان مقوله اساسی را وزارت نیرو پیگیر است که اگر توسعه‌ای ایجاد می‌شود بر اساس سند آمایش آب در کشور بررسی شود و کارهای زیادی در این باره از جمله بحث سازگاری با کم آبی انجام شده است و همه باید به نوعی خود را با آن وفق دهیم چون امنیت آب تضمین کننده توسعه در بحث تمدن، امنیت، محیط زیست و مصارف کشاورزی و صنعتی است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با کمک مردم سعی کرده تا جایی که توسعه بخواهد نظمش به هم بخورد مقاومت کند و تا الان هم مقاومت نموده است.

وی با اشاره به عملکرد سال گذشته اداره آب و فاضلاب استان قزوین گفت: در سال گذشته با کمک دولت حدود ۱۹۶ کیلومتر اصلاح توسعه و بازسازی شبکه و در بحث فرسودگی شبکه‌ها در سال گذشته حدود ۵۹ کیلومتر بازسازی شبکه‌های آب در سطح شهرها و روستاهای استان را داشتیم و تکیه‌گاه منابع آبی ما در بحث آب شرب آب‌های زیرزمینی است که به غیر از آبیک بقیه مناطق ما از آب زیرزمینی استفاده می‌کند.

داراب بیرنوندی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۸ حلقه چاه در شهر و روستاهای استان حفر شد و در ۵ سال گذشته نیز بیش از ۱۵۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان انجام شده و متاسفانه استان قزوین جزو ۶ استانی است که با مشکل کم آبی مواجه می‌باشد و این امر باعث شده که منابع آبی ما با افت زیادی روبرو شود و ما مجبور شویم چاه‌های زیادی را در استان حفر کنیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۲۸ حلقه چاه حفر شده است و یکی از مشکلات ما بحث مدیریت مصرف آب است که متاسفانه در همین دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲ درصد رشد مصرف آب داشتیم.

وی ادامه داد: از بحث‌هایی که ما هر ساله پیگیری می‌کنیم بحث تنش آبی در سطح شهرها و روستاها ست که در پاییز امسال از لحاظ بارندگی وضعیت بارشی خوبی نداشتیم در چند روز گذشته در ۱۰ شهر با تنش آبی مواجه بودیم که حدود ۵۶۰ لیتر در ثانیه آب به منابع آبی اضافه گردید و در سطح روستاها ۲۴ حلقه چاه برای مشکل کم آبی حفر گردید؛ به علت کاهش سفره‌های آب‌های زیرزمینی سالانه ۱۳ درصد منابع مان را به علت شرایط اقلیمی در استان از دست می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در پایان عنوان کرد: در شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند از جمله قزوین، محمدیه و مهرگان سعی نمودیم که با مدیریت و حفر چاه‌ها این مشکلات را به حداقل برسانیم و امیدوارم طرح‌های بزرگی که در استان تعریف شده، سریعتر اجرایی شود.

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار