مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین؛

 اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه منابع آبی

 اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه منابع آبی
منصور ستوده عنوان کرد: در حال حاضر در استان طرح‌های توسعه منابع آبی را با ۱۷ هزار میلیارد تومان در دست اقدام داریم که عمده‌ترین آن مطالعات جامع آب شرب در استان برای افق ۱۴۲۵ است.
کد خبر: ۹۶۰۵۶۶۱
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸

قزوین_ به گزارش بسیج، صبح امروز نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه«ویژه گذر از دوره اوج مصرف تابستان سالجاری» در هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق در محل سالن اجتماعات آبفای استان برگزار شد.

در این نشست منصور ستوده مدیرعامل آب منطقه‌ای قزوین گفت: متوسط بارندگی استان ۳۲۲ میلیمتر است که تا به امروز ۲۶۰ میلیمتر را کسب نموده و نسبت به گذشته ۲۷ درصد وضعیت ما مطلوب شده اما نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله حدود ۱۵ درصد کاهش بارندگی داریم.

مدیرعامل آب منطقه استان قزوین افزود: شرکت آب منطقه‌ای برای سنجش آب استان ایستگاه‌های پایش دارد که در بخش آب سطحی ۹۸ ایستگاه پایش در بخش آب‌های زیرزمینی ۳۹۸ ایستگاه سنجش منابع آب زیرزمینی داریم که به صورت روزانه، ماهانه و سالانه آن را اندازه‌گیری و بر اساس آن تغییرات آب زیرزمینی و آب سطحی را اندازه‌گیری می‌نماییم.

وی اظهار کرد: کل منابع آبی استان در تخلیه آب‌های سطحی و زیرزمینی ۲ میلیارد متر مکعب است که یک و نیم میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی و نیم میلیارد مربوط به آب‌های سطحی می‌باشد و در بخش مصرف حدود ۱۴ درصد مصارف ما در بخش آب سطحی و ۸۶ درصد در بخش آب زیرزمینی است.

 وی ادامه داد: عمده‌ترین مصرف کننده ما در این بخش آب کشاورزی است که حدود هزار و ۲۱۴ میلیون متر مکعب در آب زیرزمینی و حدود ۲۴۲ میلیون متر مکعب در بخش آب سطحی استفاده می شود و سهم صنعت و شرب در این مصارف ناچیز و چیزی حدود ۱۲ درصد است.

مسعود ستوده اظهار کرد: ما در استان ۴ محدوده عمده مطالعاتی داریم که در شمال دو محدوده مطالعاتی الموت و منجیل و دو دشت قزوین و آوج است و به دلیل تراکنش چاه‌های مجاز و غیرمجاز و برداشت‌های بی‌حدی که در بخش کشاورزی اتفاق افتاده در طول ۲۷ سال گذشته حدود ۴۲ متر سطح آب زیرزمینی دشت قزوین افت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در استان در بحث چاه‌های مجاز حدود پنج هزار و ۸۱۰ چاه مجاز داریم و در بحث صیانت از آب برنامه‌هایی در دست اقدام است که مهم‌ترین آن برنامه سازگاری با کم آبی است که با مصوبه ملی در دو فاز برای آن برنامه‌هایی دیده شده است که در فاز اول تا افق ۱۴۰۵ تا ۳۲۵ میلیون متر مکعب باید شرایط آب را بهبود و در فاز ۲ هم در بخش کشاورزی ۲۳۷ میلیون متر مکعب در بخش آب زیرزمینی و ۹۸ میلیون متر مکعب در بخش آب‌های سطحی را بهبود ببخشیم که تا امروز حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: ما در استان علاوه بر وظایف قانونی یک سری کارهای دانش بنیان را هم پیگیری می‌نماییم از جمله راه‌اندازی سامانه خدمات فروش و پس از فروش کنتورهای هوشمند را به عنوان پایلوت کشوری دنبال نموده ایم و همچنین برای پاسخگویی به مردم و جلوگیری از تخلفات اقدام به راه اندازی سامانه نموده ایم که کارهای سخت افزاری آن انجام شده و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این شماره را به صورت رسمی اعلام نماییم.

وی ادامه داد: ما در استان در حال حاضر با ۱۷ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه منابع آبی را در دست اقدام داریم که عمده‌ترین آن مطالعات جامع آب شرب در استان برای افق ۱۴۲۵ است.

ستوده اظهار کرد: سد بالاخانلو نیز بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری آبگیری اولیه آن انجام شود و در عین حال مطالعات تکمیلی سد بورمانک در طارم سفلی نیز در جریان است.

وی در پایان اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح‌های استان طرح آبرسانی از سطح طالقان است که فاز اول آن برای آبیک اجرا شده و فاز دوم آبرسانی به مهرگان به طول ۳۵ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر از مسیر آن آزادسازی شده و منتظر منابع مالی هستیم که در اسرع وقت آن را عملیاتی کنیم که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پروژه به پول نیاز دارد. 

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار