هژمونی رسانه و ورود خرده فرهنگ های وارداتی علت العلل تغییر هویت است
به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ مهندس میثم قرایی کارشناس و پژوهشگر سواد رسانه در جمع فعالین فرهنگی استان در اردوگاه شیرآباد گفت: ناآگاهی از حوزه گسترده و پیچیده فضای مجازی، آسیب های جدی به افراد جامعه بویژه نسل نوجوان و جوان وارد می کند.
وی افزود: امروز افزون بر 70 درصد زندگی افراد جامعه ما با فضای مجازی پیوند خورده در حالی که در حوزه تخصصی و رفتارشناسی رسانه متاسفانه نمره خوبی نداریم.
قرایی اظهار داشت: امروزه تلفن همراه جزو لاینفک زندگی انسان است و زمان زیادی را به در طول روز به خود اختصاص می دهد. امروزه با حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون در رسانهها مواجه هستیم که بدون دستهبندی خاصی و درهم به ذهن مخاطبان وارد میشود.
به ویژه از طریق شبکههای اجتماعی که سرشار است از محتواهای غیرضروری و سطحی که هیچ کمکی در تحلیل و درک درست مسائل به مخاطب نمیدهد.
این کارشناس سواد رسانه تصریح کرد: تحلیل درست و جامع، مستلزم مطالعهی دقیق و عمیق، صرف زمان و دوری از سوگیریهای احتمالی است. اما کسانی که غرق در استفاده از شبکههای اجتماعی هستند و #رژیم_رسانهای درستی در انتخاب منابع مطالعاتی خود ندارند، به تدریج قدرت تفکر عمیق و انتقادی را از دست میدهند و تبدیل به مخاطبانی میشوند که به راحتی و با شواهد و استدلالهای سطحی چیزی را میپذیرند به معنای دیگر اضافه بارِ اطلاعاتی دارند.
وی در خصوص تکثر هویتی یا تضاد polarity عنوان کرد:جهانی شدن با فروپاشی نظام دو قطبی و جنگ سخت رو به عرصه جنگ نرم و شناختی آورد در گذشته تشکیل هویت تدریجی و برگرفته از خانواده، اقوام، محله، مدرسه و منطقه خودش بود از 13 14 سالگی تا 20 سالگی، و نهایتا یک هویت معلوم الحال در او تولید میشد اما امروزه اینطور نیست و رسانه تکثر هویتی یا هویت چهل تیکه را رقم زده است. لذا هژمونی رسانه شروع به تغییر هویت ها و دگرگونی آن و تولید هویت کاذب نمود،تکثر هویت ها با هویت دینی، ملی، مجازی و جهانی و... در تضاد هم بوده و در صدد حذف یکدیگرند. قرایی ادامه داد از جمله عواقب این مدل هویتی؛ سردرگمی در اولویت بندی هویت ها، چالش های هویتی بخصوص چالش های اجتماعی در انتخاب نوع هویت فرد خواهد بود. در بحث هویت متکثر باید حداقل چهار رده هویت و مناسبت های آنها را به رسمیت شناخت: منجمله هویت مذهبی، هویت ملی، هویت قومی و محلی و هویت مجازی برگرفته از هویت جهانی
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه نینوا در این کارگاه آموزشی به تحلیل نقش رسانهها در ایجاد جنگ شناختی ، همچنین اهمیت روایتسازی در جنگ روایتها از طریق ایجاد عملیات روانی و هدایت افکار عمومی پرداخت.
قرایی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین سلاح مقابله با جنگ شناختی آگاهسازی مردم و جوانان است تاکید کرد و گفت:
در تئوری جنگ روایتها، درک و برداشت مخاطب از آن چه که رخ داده مهمتر از آن چیزی است که در واقعیت رخ میدهد و اگر روایت تغییر کند قضاوت را دستخوش تغییر قرار میدهد.
وی در پایان بخشی از راهکارهای اثربخشی فعالین فرهنگی و رسانه را اینچنین بیان نمودند :
راهکار اول:
از فضای مجازی درک درستی پیدا کنیم.(پیچیدگی، بزرگی، فراگیری)
راهکار دوم:
آشنایی کامل با ظرفیتها و چالشهای فضای مجازی (زیست مجازی را تمرین و تجربه کرده و در این فضا وقت بذارید)
راهکار سوم:
افزایش مهارتهای استفاده از فضای مجازی(تولید،کنشگری، انتشار و ارتباط)
راهکار چهارم:
قدرت برنامهریزی پیدا کنیم قوانین بچینیم( همه مسائل فقط در داخل فضای مجازی خلاصه نمیشود، بلکه برخی از آنها نیز از بیرون حاکم بر این فضا بوده و آن قدرت و توان تنظیم برنامه برای فرزندان، نظارت بر آن و مواجهه با مشکلات احتمالی است).
راهکار پنجم:
برابری مهارت و تنظیم شناخت والدین در فض مجازی، یعنی به همان اندازه که بچهها بلدند، والدین نیز یاد بگیرند.
راهکار ششم :
گفتگوی شفاف با فرزندان، به دور از استرس، حساسیت بیمورد نشان ندهیم و مدیریت از بیرون بدون ایجاد استرس، ترس و حساسیت داشته باشیم. اگر حساسیت نشان دهیم، فرزند ما به هر حال راه خود را پیدا میکند.
راهکار هفتم :
ایجاد فضای شاد و پر انرژی، توازن بین فضای حقیقی و فضای مجازی(گردش و تفریح، بازیهای فکری و آپارتمانی )
راهکار هشتم :
ارتباط عاطفی با فرزندان را توسعه دهیم
راهکار نهم:
توسل و توکل و توجه به ابعاد معنوی زندگی؛ ما اعتقاد داریم انسان دائماً در محضر خداوند متعال است و او را مدیریت و راهنمایی خواهد نمود.
انتهای پیام/