حجت‌الاسلام والمسلمین علی پناهی

انتخابات مصداق بارز مردم سالاری دینی می باشد.

کد خبر: ۹۶۰۷۱۲۸
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان تهران : حجت الاسلام پناهی ( کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی) :

انتخابات مصداق بارز مردم سالاری دینی می باشد.

مسئول سازمان بسیج اساتید؛ طلاب و روحانیون استان تهران گفت: انتخابات یک فرایند تصمیم گیری رسمی است، که طی آن مردم برای اداره امور کشور شخص را برای مقام رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق های انتخاباتی بر می گزینند، اما در کشور ما انتخابات تجلی حضور اراده مردم آن‌ هم در نظام مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی است و در این نظام اسلامی، با توجه به اینکه میزان رأی ملت است، حضور و مشارکت حداکثری مردم در صحنه انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بر همین مبنا، باید محل اهتمام و تمرکز قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد : انتخابات یک فرایند تصمیم گیری رسمی است، که طی آن مردم برای اداره امور کشور به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند، حضور باشکوه و آگاهانه مردم جهت انتخابات اصلح در پای صندوق های رای با هر تفکر و دیدگاهی تاییدی بر قانونمندی نظام دموکراسی دینی حاکم بر کشور است.

حجت الاسلام علی پناهی با اشاره به حساسیت و اهمیت برگزاری انتخابات گفت، در حکومت اسلامی ملت و رای مردم از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست ، مردم شجاع، با بصیرت ایران اسلامی باز هم با درک صحیح شرایط حساس ژئوپلیتیکی جهان اسلام هوشمندانه رای های خود را به صندوق اخذ رای خواهند ریخت.

وی تصریح کرد: رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی تاکید بر فرماندهان جنگ نرم در جهاد تبیین فرمودند: که انتخاب آگاهانه مردم موجب کمال عقل سیاسی ملت می شود و نتیجه انتخابات زمینه ساز اعتلا و سربلندی ملت ایران است و انتخابات پرشور نمایش عظمت ملت ایران است؛ انتخاب رئیس جمهور اصلح و شایسته و جهادی همانند ( شهید جمهور) رئیسی و شهید مظلوم رجائی ( رحمه الله علیهم ) می شود و موجب پویایی و سر افرازی کشور و ملت را تضمین می کند.

مسئول سازمان بسیج اساتید؛ طلاب و روحانیون استان تهران افزود : مقام معظم رهبری (دام عزه ) همواره از رای و حق مردم دفاع کرده اند و صیانت آراء چون امانت مردم است توسط نهاد نظارتی شورای نگهبان مورد حفاظت و حراست و تایید آن نهاد قرار می گیرد.

ایشان اظهارداشته اند: نظارت بر انتخابات در ایران برعهده شورای نگهبان می باشد، این نظارت عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتحابات جاری است و نظر شوراء قطعی و فصل الخطاب است 

قانون اساسی در اصل 99 مهم ترین رسالت شورای نگهبان به عنوان یک نهاد رسمی پاسداری وصیانت از جامعیت نظام است و همچنین مسئولیت سنگین و حساس نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را برعهده دارد.

وی در پایان بیان داشت: با توجه به اهمیت خدمت صادقانه در نظام اسلامی نامزدهای ریاست جمهوری بایستی اخلاق سیاسی را رعایت کرده و در شرایط فعلی و بعد از انتخابات خدمت به مردم و رفع گرفتاری های ملت شریف (ایران) خصوصا در حوزه های فرهنگی ،سیاسی ،امنیتی و اقتصادی سرلوحه اقدامات منتخب ملت باشد و یاس و نا امید کردن دشمن، امیدبخشی و امیدوار کردن مردم یکی دیگر از وظایف مهم ریاست جمهور باید باشد. 

در اکثر کشورهای دنیا به منظور اعمال نظارت بر انتخابات، مراجعی قانونی وجود دارد ، از جمله : 

شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران ، شورای قانون اساسی در فرانسه 

دادگاه قانون اساسی در آلمان ، قضات دیوان عالی در آمریکا 

مجلس عوام در انگلستان دادگاه قانون اساسی در روسیه ،

دادگاه قانون اساسی در ترکیه ، محکمه ‌النقد در مصر

دیوان عالی در ژاپن و.... این نقش نظارتی را ایفا می‌نمایند؛ بنابراین مشابه شورای‌ نگهبان قانون اساسی ایران، در کشورهای دیگر هم نهادهایی تحت عنوان شورا یا دادگاه وجود دارند که وظیفه‌ آن‌ها نظارت بر صحت انتخابات است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار