خبرهای داغ:

شناسایی ۱۴۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در شاهرود

شاهرود_ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: عرصه بیابانی این شهرستان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است.
کد خبر: ۹۶۰۷۳۰۵
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲

به گزارش خبرنگار بسیج، محمدرضا کشاورزیان با اشاره به اینکه این عرصه بیابانی بیش از نیمی از شهرستان شاهرود را در برمی‌گیرد، افزود: تاکنون ۱۴۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی با هدف مقابله با گسترش پدیده بیابان‌زایی در این شهرستان شناسایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بیابان‌زدایی در شاهرود از سال‌ها قبل، به منظور کنترل حرکت ماسه‌های روان در مراکز جمعیتی و همچنین برقراری امنیت در راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن منطقه آغاز شد.
وی با بیان اینکه عملیات کنترل هرزآب در ۱۲۵ هکتار از اراضی روستای دستجرد بیارجمند در این راستا انجام شد، ابراز کرد: مناطق بیابانی به دلیل محدودیت بارندگی، شکنندگی زیادی دارند که باید مراقبت و نگهداری از این مناطق با نهایت دقت انجام شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود ادامه داد: این اداره طی سال‌های گذشته اقدام به اجرای عملیات نهالکاری و بذرپاشی در سطحی بیش از ۳۵ هزار هکتار کرده است.
کشاورزیان از عملیات احداث بادشکن در ۲۲۰ کیلومتر از مناطق بیابانی این شهرستان خبر داد و گفت: طرح آماده‌سازی، نهالکاری، مراقبت و آبیاری در ۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه «پهنو» بیارجمند با گونه‌های سازگار تاغ و اتریپلکس با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال طی سال ۱۴۰۲ اجرا شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود تصریح کرد: به هنگام بهره‌برداری از این عرصه‌ها و مراتع مجاور باید همواره نکات فنی لازم مورد توجه قرار گیرد تا از گسترش بیابان‌ها جلوگیری شود و تضمینی برای توسعه پایدار منطقه باشد.
وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار