امام جمعه اردبیل:

فعالان صنایع دستی باید از حمایت مسئولان بهره مند شوند

اردبیل- امام جمعه اردبیل گفت: هنرمندی که چشم و عمر و جوانی خود را در صنایع دستی هزینه می‌کند و درآمد کافی ندارد، نیازمند حمایت است و مسئولان استانی نباید در این زمینه کوتاهی کنند.
کد خبر: ۹۶۰۸۳۰۱
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲

فعالان صنایع دستی باید از حمایت مسئولان بهره مند شوند

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سیدحسن عاملی در آئین رونمای از کتاب «بررسی تاثیر سبک آبی و سفید چین در هنر سفالگری عصر صفوی ایران» تالیف «نوید اچگان» در نگارخانه‌ ختایی اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل باید استعداد خود را بیش از پیش به جهان معرفی کند چرا که روزگاری صفر تا صد صنعت استان را صنایع دستی تشکیل می‌داد و امور روزمره انسان با آن سپری می‌شد و با وجود اینکه پیشرفت‌های فعلی وجود نداشت صنایع دستی بشر قدرت حیرت‌آوری داشت.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع دستی باید هر چه بیشتر به طرف ظرافت‌کاری برویم و کیفیت تولیدات بالا برود و مسئولان نیز به هنرمندان این عرصه کمک کنند زیرا هنرمندی که چشم و عمر و جوانی خود را در این صنعت هزینه می‌کند و درآمد کافی ندارد نیازمند حمایت است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: صنایع دستی ما باید حاوی پیام باشد علویان ترکیه با صنایع دستی خود پیام فکری صلح را ترویج می‌کنند و ما معتقدیم صنایع دستی برای معرفی مناطق مختلف استان اردبیل نیز می‌تواند ایفای نقش کند.

آیت الله عاملی با بیان اینکه خلاقیت و قدرت ابتکار نمره نخست را در این عرصه دارد و باید تقویت شود ، تصریح کرد: باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم و از مسئولان انتظار دارم به مشکلات هنرمندان برسند و از محصولات و تولیدات صنایع دستی منطقه برای اهدای هدایا استفاده کرده و بازار لازم را برای تولیدات صنایع دستی استان اردبیل ایجاد کنند.

مولف کتاب«بررسی تاثیر سبک آبی و سفید چین در هنر سفالگری عصر صفوی ایران» نیز در این مراسم با اشاره به هدف کتاب و تاریخ سفال‌گری دوره اسلامی ایران گفت: ساخت و نقش‌پردازی سفالینه‌های آبی و سفید نقطه عطف در تاریخ سفال‌گری دوره اسلامی ایران مخصوصاً عصر صفوی است.

نوید اچگان خاطرنشان کرد: هدف این کتاب، معرفی و بررسی نمونه سفالینه‌های آبی و سفید حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی شهر اردبیل به ویژه محوطه تاریخی مروج و تطبیق اشکال و نقش و نگاره‌های آنها با برخی از داده‌های موجود در موزه‌های داخلی و خارجی است.

وی گفت: این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی تاثیر سبک هنر چینی را در نمونه قطعات چینی مکشوفه از بافت تاریخی شهر اردبیل به ویژه محوطه تاریخی خانه مروج مورد بررسی قرار داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار