خبرهای داغ:
گزارش/

احیای قنوات مسیر بزگراه امام خامنه‌ای توسط شرکت عمران صدرا در راستای حفاظت از محیط زیست/ شهر صدرا از بن‌بست درآمد

مدیرعامل شرکت عمران صدرا با اشاره به ایجاد ۵ بزرگراه از صدرا به مرودشت، دوکوهک، شیراز و گلستان، گفت: با این بزرگراه‌ها، شهرصدرا از بن‌بست حمل و نقل درآمده است.
کد خبر: ۹۶۰۸۳۷۹
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرنگار بسیج از شیراز، صدرا؛ یکی از سه شهر جدید بزرگ کشور به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۸ و به دلیل رشد قابل توجه جمعیت ساکن، عنوان شهر را از وزارت کشور گرفت، اما با وجود همه تلاش‌ها و علیرغم استقرار مراکز دانشگاهی، درمانی و ورزشی، همچنان از نظر زیرساخت‌ها با مشکلات جدی مواجه و به شیراز وابسته است. صدرا، در ۱۵ کیلومتری شمالغرب شیراز قرار دارد و زمانی قرار بود اسکان دهنده سرریز جمعیت این شهر باشد، اما براساس آخرین آمارها جمعیت آن از 20۰ هزار نفر هم عبور کرد تا عنوان دومین شهر پرجمعیت فارس را به خود اختصاص دهد؛ شهری که اکنون بزرگترین مرکز درمانی سوختگی جنوب و تخصصی و مهمترین مرکز پیوند عضو کشور در آن قرار دارد؛ اما همچنان به لحاظ امکانات زیرساختی و عمرانی، در ابتدای راه مانده و حتی بسیاری از ادارات هم در آن فعال نشده است. مشکل بعد مسافت صدرا تا شیراز و کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل در شهر صدرا، که با تغییر ساختاری و تقویت پایانه بزین و ناوگان حمل و نقل توسط شهرداری شیراز و صدرا بخشی از این مشکلات را کمتر کرده است؛ اما سالهاست که بحث عبور صدرا از بن‌بست و راه‌های جدید دسترسی صدرا به شیراز، دوکوهک و مرودشت بر سر زبان‌هاست. اما اینکه این مشکل حمل و نقل به کجا رسیده، و رفع این معضلات، که اساسی‌ترین معضل برای یک منطقه مسکونی بخصوص با این جمعیت است، موضوع تور خبرنگاران شیرازی است که به همت شرکت عمران صدرای شیراز برگزار شد.

از آنجا که عمده طرح‌های مسکن، اعم از مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به این منطقه معطوف است، و دسترسی شاغلین شیرازی که در این شهر ساکن هستند، یکی از معظلات این شهر است، باعث شد رسانه‌های ملی و محلی برای پوشش این تور خبری حضور داشته باشند.

اسماعیلی، رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا در جمع خبرنگاران در این تور خبری گفت: این شرکت متولی تعمیر و نگهداری ۵ مسیر است و در خصوص بزرگراه خلیج فارس باید بیان کرد که آخرین اقدامی که این شرکت انجام داده است ترمیم روکش آسفالت بوده است.

اسماعیلی گفت: در بزرگراه خلیج فارس (صدرا_گلستان) ترمیم روکش آسفالت از آخرین اقدامات شرکت عمران صدراست و در بزرگراه دکتر‌ملک‌حسینی تعویض و ایمن‌سازی به ارزش ریالی ۱۰۰۰میلیارد ریال و نصب علایم راهنمایی از آخرین اقدامات است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاربری‌هایی که در مسیر است، در حال مطالعات برای افزایش ایمنی این مسیر هستیم، تصریح کرد: شرکت عمران با هزینه‌ای نزدیک به هزار میلیارد ریال مسیر دوکوهک به صدرا را تکمیل کرده و هم‌اکنون فقط تکمیل روشنایی این مسیر باقی مانده است.

اسماعیلی با اشاره به اقداماتی که در بزرگراه شهید سلمانی به طول 5ونیم کیلومتر و عرض 30 متر انجام شده، ادامه داد: در حال حاضر تکمیل و اجرای زیرگذر هستیم که هزار و ۴۰۰ میلیارد دیگر برای دسترسی کامل نیاز دارد که شهر‌حدید صدرا را به مرودشت متصل می‌کند.

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا با بیان اینکه در این پروژه ۲۸ دستگاه و ۴۵ نیروز انسانی درحال کار هستند، از نامگذاری بزرگراه قره پیری به نام امام خامنه‌ای خبر داد و افزود: این بزرگراه، شهرک آرین را به صدرا متصل می‌کند؛ همچنین دسترسی شهرک آرین را به شهرک محلاتی متصل خواهد کرد و هزینه اجرای مسیر ۱۲ هزار میلیارد ریال است که در حال پیگیری هستیم تا از این طربق، دانشگاه آزاد را به دانشگاه علوم پزشکی هم متصل کنیم.

وی با بیان اینکه اتصال شهر صدرا به قطعه‌ آزاد راه شاهچراغ(ع) در حال انجام است و تا کنون دو کیلو متر را آسفالت کردیم و ۳ کیلومتر آن را در حال اجراست که عرض ۲۵.۲ است و هزینه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۱۱۳ میلیارد تومان است، از بررسی و اجرای طرح تفصیلی برای غرب صدرا خبر داد.

اسماعیلی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد شیراز از این مسیر دسترسی خواهند داشت.

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا با اشاره به اینکه این بزرگراه‌ها کمک شایانی به شبکه ترافیکی دارند تصریح کرد: با توجه به تراکم بالای شهرک‌های شمال غرب شیراز بزرگراه قره پیری دسترسی راحت این شهرک‌ها به شمال را فراهم می‌کند و باعث می‌شود که بستری مناسب جهت احداث سامانه اتوبوس تندرو در بلوار دکتر حسابی داشته باشیم و برای ایجاد مترو هم سهولت زیرساخت داشته باشیم.

احیای قنوات مسیر بزگراه امام خامنه‌ای توسط شرکت عمران صدرا در راستای حفاظت از محیط زیست/ شهر صدرا از بن‌بست درآمد

به گفته اسماعیلی، ابنیه فنی این بزرگراه که درحال طراحی است، مجموعا ۲۱ دستگاه است که این شرکت برای تکمیل پروژه قره‌پیری(امام خامنه‌ای) ۱۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرده و پیشرفت فیزیکی این بزرگراه ۷۰ درصد است. وی افزود: در این بزرگراه ، ۹مورد ابنیه خاص وجود دارد که موارد ۱تا۸ توسط شهرداری شیراز و شماره ۹ توسط شرکت عمران صدرا تاسیس می‌شوند.

در ادامه این نشست، مهدی پوربهی مدیر عامل شرکت عمران صدرا و نماینده عالی دولت در این شهر جدید با بیان اینکه تقریبا در سال‌های گذشته تنها یک مسر بزرگراه خلیج فارس برای دسترسی مردم صدرا به شیراز داشتیم و عملا این شهر جدید در بن‌بست قرار داشت، اظهار داشت: اکنون بیش از ۵ مسیر در این شهر وجود دارد که باعث از بن‌بست درآمدن شهر صدرا شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی ‌خاک‌برداری بزرگراه قره پیری (امام خامنه‌ای) انجام شده است و ما یک معارض برق داشتیم که رفع شد، همچنین حجم عملیات این مسیر بسیار زیاد است و معادل ۵۰ کیلومتر راه اصلی است و قابل ذکر است که ابنیه فنی درحال انجام است.

احیای قنات‌های بزرگراه امام خامنه‌ای توسط شرکت عمران صدرا در حفاظت از آب و محیط زیست

پوربهی با بیان اینکه علت اصلی که در پروژه بزرگراه قره پیری (امام خامنه‌ای) در کیلومتر ۵ و ۶ کار کند انجام شده است، وجود قنات در این منطقه است که یکی از سختی‌های کار در این پروژه، این است که ۱۵۰ حلقه قنات وجود دارد که به شهرک آرین و جوادیه می‌رسد و به شکل نفر به عمق مربوطه می‌رود؛ چرا که در این محدوده امکان استفاده از دستگاه وجود ندارد و معادل 4و نیم کیلو متر به سمت پایین رفتیم و قنات‌ها را مرمت و مقاوم‌سازی کردیم تا مشکلی جهت ساخت این پروژه به وجود نیاید.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در این بزرگراه، آزادسازی مسیر از تملک افراد است که از وقتی شنیدند که زمینهایشان در مسیر این بزرگراه قرار گرفته، اقدام به کاشت نهال کردند که الان نهال‌ها حدود 3، 4ساله است؛ در این راستا با جلسات متعددی که برگزار شده است و دو بار جلسه میدانی با حضور استاندار و برخی نمایندگان، امیدواریم به زودی آزادسازی انجام شود.

 پوربهی با بیان اینکه رسالت خبرنگاران و رسانه دارای اهمیت ویژه است، کار رسانه و خبرنگاری مخصوصا در عصر حاضر را به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد تبیین دانست و خاطرنشان کرد: شهید حسن باقری هم خبرنگاری در جنگ ‌تحمیلی بود که ابتدا که مجموعه اطلاعات را پایه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا، تمام این اقداماتی که در شرکت انجام می‌شود را هدیه به روح شهید رئیسی کرد.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار