خبرهای داغ:
/گزارش/

از مجری تلویزیون تا همه کودکان یک خانواده/ جاده‌های خوزستان قربانی می‌گیرند

 تصادفات رانندگی در خوزستان یکی از علل مهم مرگ و میر است به گونه‌ای که بر اساس آمار پلیس راه استان، ماهانه ۷۰ خوزستانی در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۰۸۴۷۷
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹

به گزارش بسیج، حوادث ترافیکی اولین علت مرگ‌های ناشی از حوادث هستند. بین مکانیسم‌های مختلف تروما، تصادفات رانندگی بالاترین میزان مرگ و میر را دارد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه ۱.۳ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آسیب‌های ناشی از حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر مجروح و معلول می‌شوند و بیشترین قربانیان حوادث مردان هستند.

امروزه در ایران تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در وضعیت بحرانی قرار دارد. طبق گفته‌های پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، هر سه دقیقه یک تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد و هر ۱۹ دقیقه یک نفر در این تصادفات کشته می‌شود. طبق اعلام پلیس راه خوزستان نیز ماهانه ۷۰ خوزستانی جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند.

در هفته‌ای که گذشت هادی گودرزی مجری صدا و سیمای خوزستان، در حادثه تصادف در جاده خرمشهر – اهواز جان خود را از دست داد. امین، نگار و نرگس رحیمی‌فر هم سه خواهر و برادر ۱۰، ۸ و ۱۵ ساله ماهشهری بودند که در واژگونی خودروی پژو ۴۰۵ در  محور شوش – اندیمشک جان باختند. این تنها بخشی از تلفات جاده‌ای خوزستان در یک هفته بود.

فرهنگ غلط رانندگی، خودروهای غیراستاندارد و راه‌های ناایمن از علل مهم وقوع تصادفات فوتی هستند. بنا به اعلام پلیس راه خوزستان، اغلب جاده‌های خوزستان دو طرفه هستند و در این جاده‌ها ریسک حادثه وجود دارد زیرا در این جاده‌ها راننده مجبور به سبقت گرفتن می‌شود و اگر آستانه تحمل نداشته باشد و فرهنگ‌پذیری از منظر ترافیک و سفر را نداشته باشد، خطر وقوع حادثه بیشتر می‌شود.

حادثه‌خیزترین محورهای خوزستان

بنا به گفته سرهنگ رحیمی رئیس پلیس راه خوزستان، خوزستان به جای نقاط حادثه‌خیز، مقاطع حادثه‌خیز دارد. محورهای ملاثانی تا سه راهی گاو سوار، هفتکل – باغملک، محور اهواز – خرمشهر، جاده قدیم اهواز – خرمشهر، ایذه – دهدز و محور رامهرمز – رامشیر مقاطع حادثه‌خیز خوزستان هستند.

رحیمی در ادامه به بسیج گفت: در استان خوزستان تصادفات، مقطعی شده‌اند و در سطح استان پراکنده‌اند.

وی افزود: از سوی دیگر حتی جاده‌های یک‌طرفه‌ای که در قالب آزادراه یا بزرگ‌راه داریم نیز ایمن نیستند و شیب شیروانی ندارند. اگر راننده‌ای به هر علتی از راه خارج شود حتما در آن کشته می‌دهیم زیرا جاده اختلاف سطح دارد و ماشین هم که ماشین نیست.

انتظار نداریم خودرویی حادثه ببیند و سرنشین و راننده سالم بماند 

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: هر زمانی خودرویی از مسیر خارج شد، دیگر می‌دانیم کشته می‌دهد. انتظار نداریم خودرویی حادثه ببینند و سرنشین و راننده سالم بمانند؛ چنین انتظاری، یک انتظار واهی است و به نظر می‌رسد مردم این موضوع را نمی‌دانند و این مساله یکی از مشکلاتی است که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

رحیمی ادامه داد: یک فرد سوار یک خودرو می‌شود و فکر می‌کند بی‌ام‌و یا بنز سوار شده است و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر می‌رود و در نتیجه وقتی حادثه رخ می‌دهد، خودش و خودرویش به ۱۰ قسمت تبدیل و متلاشی می‌شوند.

خودروها تاثیر مستقیم در شدت گرفتن حوادث دارند

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه خودروها تاثیر مستقیم در شدت حوادث دارند، گفت: رسانه‌ها باید پیگیری کنند که ایمنی خودروها چقدر ارتقاء یافته است و متولیان امر نیز باید پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: راننده سوار خودرو می‌شود و گاز می‌دهد فکر می‌کند ایمن‌ترین خودرو را سوار شده و این مساله یک عامل مهم در تصادفات است. رسانه‌ها باید آگاهی‌بخشی کنند تا مردم متوجه شوند سوار چه خودرویی شده‌اند و راننده به تناسب همین وضعیت خودرو سرعت داشته باشد و مسافر سوار کند و به سفر ایمن توجه کند.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: زمانی که فردی سوار پراید می‌شود، اگر با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر با هر چیزی یا هر خودرویی برخورد کند باید انتظار کشته شدن داشته باشد اما راننده پرایدی داریم که با سرعت ۱۵۷ کیلومتر رانندگی کرده و موردی داشتیم که با ۱۷۸ کیلومتر رانندگی کرده است. اگر این راننده بداند خودرویی که زیر پایش است چه مولفه‌هایی دارد، سرعت را رعایت می‌کند.

مرگ ماهانه ۷۰ نفر در حوادث ترافیکی خوزستان

وی بیان کرد: ما نقش‌های فرهنگی و آموزشی را در جامعه از دست داده‌ایم و همیشه منتظر می‌مانیم تا حادثه‌ای رخ دهد و چند نفر فوت کنند، وضعیتی که هر ماه شاهد آن هستیم. ماهانه به صورت میانگین ۷۰ کشته در حوادث ترافیکی در خوزستان داریم که بیشتر این افراد جوان هستند. بخش اعظمی از این تصادفات ناشی از فقر آموزش و فرهنگ است و بقیه آن هم به شرایط راه و خودرو ارتباط دارد.

همچنین رئیس پلیس راه خوزستان در اظهار نظر دیگری گفت: در حوزه راه‌ها، عقب‌ماندگی داریم و باید این عقب‌ماندگی‌ها را با مطالبات درست اعتبارات جبران کنیم، نه اینکه پروژه‌ای کلنگ‌زنی شود و ۱۰ ساله بعد به بهره‌برداری برسد. بنابراین نیازمند اراده ملی در این زمینه هستیم. برای ۶۸ محور پروژه تعریف کردیم و هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است. اگر هر سال مشکل دو محور حل شود، می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

لزوم پرداختن به چالش صنعت خودروسازی

وی با انتقاد از وضعیت ایمنی خودروهای تولید داخل بیان کرد: این خودروها کیسه هوا، ایمنی و سیستم تعلیق درستی ندارند. در یکی از حوادث دو ایربگ یک پژو پارس باز شدند، اما کمکی نکردند. ایربگ این خودرو چه کمکی کرده است؟ باید به چه کسی این مسائل را بگوییم؟ راننده خودرو کمربند ایمنی خود را هم بسته بود، اما سرش به ستون خودرو برخورد کرد و دو سرنشین جلو کشته شدند. حداقل پژو پارس باید ایمنی داشته باشد.

وی گفت: امروز یکی از مشکلات ما این است که نمی‌خواهیم چالش صنعت خودروسازی را بگوییم اما همه مردم باید بدانند با این خودروها نباید تصادف کنند. حالا که باید سوار این خودروها شویم، باید مردم بدانند که باید سنسور بگذارند تا با خودرو بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی نکنند. چرا به کیلومترشمار چنین خودروهایی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اجازه سرعت می‌دهند تا افراد، خودروهای خود را تقویت کنند و گاز دهند؟

رحیمی بیان کرد: ما باید درباره حوادثی که رخ می‌دهد، منتقل و مطالبه کنیم. مردم این خودرو را با ۷۵۰ میلیون تومان می‌خرند، اما کیسه هوا در این خودرو ترکیده است و دو سرنشین کشته شده‌اند، در حالی که کیسه هوا باید باز می‌شد و از برخورد سر با جسم جلوگیری می‌کرد.

وی گفت: خودروهای روز دنیا بعد از ۲۵ سال اوراق می‌شود، خودروی ما چیست که بعد از ۳۰ سال کار کردن برای آن معاینه فنی صادر می‌کنیم و در جاده تردد می‌کند و برای همه دردسر درست می‌کند.

سه مولفه مهم و موثر در تصادف‌ها

رحیمی بیان کرد: مردم باید بدانند این خودروها ایربگ و ایمنی ندارند. بارها در خوزستان دیده‌ایم مردم با خودروهای پلاک اروند (خودروی خارجی) تصادف کرده‌اند و هیچ اتفاقی هم برای آن‌ها رخ نداده است؛ اما این مسائل را نمی‌گوییم، در حالی که جان مردم باید مهم باشد. ما فقط دنبال این هستیم یکی از ارگان‌ها را مقصر کنیم و از اصل موضوع که گفتمان صحیح است فرار می‌کنیم و نتیجه آن، این تصادف‌ها می‌شود.

وی گفت: عامل انسانی، خودرویی که بستر حادثه دارد و ایمنی ندارد و راه‌ها سه مولفه مهم و موثر در تصادف‌ها هستند.

دلایل کاهش نیافتن تصادفات باید شناسایی شود

محمد خانچی معاون امور عمرانی استانداری خوزستان نیز اخیرا از مرگ روزانه ۲ خوزستانی در تصادفات خبر داد و گفت: باید دلایل کاهش نیافتن تصادفات شناسایی و با کمک یکدیگر برنامه‌ریزی لازم برای کاهش خطای انسانی انجام شود.

خانچی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در این خصوص بیان کرد: هر تصادفی که بر اثر قصور یا کوتاهی سازمان و ارگانی باشد یک سوم سهم تقصیر بر عهده ارگان مربوطه خواهد بود.

به گزارش بسیج ، بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان به ازای یک درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت ۴ درصد و آسیب‌دیدگی‌های شدید ۳ درصد افزایش می‌یابد. حتی کاهش اندک در سرعت وسایل نقلیه، اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای بر کاهش خطر حوادث کشنده و مصدومیت‌های شدید دارد. به ازای ۵ درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد تلفات حوادث ترافیکی می‌تواند تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

همچنین احتمال مرگ برای عابران پیاده در برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۴.۵ برابر زمانی است که سرعت خودرو ۵۰  کیلومتر بر ساعت باشد. احتمال مرگ برای سرنشینان وسایل نقلیه در شرایط تصادف با وسایل نقلیه با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت برابر ۸۵ درصد است، اما این احتمال برای وسایل نقلیه با تجهیزات ایمنی حفاظت از سرنشینان کاهش می‌یابد.

عامل انسانی، عمده دلیل تصادفات فوتی در خوزستان

سرهنگ سعید رحیمی رئیس پلیس راه خوزستان در گفت‌وگو با بسیج با اشاره به حوادث ترافیکی اخیر اظهار کرد: عمده دلایل تصادفات فوتی در خوزستان عامل انسانی دارند و رانندگان باید به قوانین و مقررات توجه و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به شرایط راه‌ها در مسیرهای فرعی و کوهستانی گفت: رانندگان وقتی در جاده کوهستانی هستند فکر نکنند در اتوبان هستند بلکه باید متناسب با شرایط راه رانندگی کنند اما متاسفانه رانندگان خوزستان انگار شرایط رانندگی در جاده‌های کوهستانی را بلد نیستند. با سرعت در این راه ها رانندگی می‌کنند و نمی‌توانند خودرو را کنترل کنند در نتیجه از راه خارج می شوند. طبیعتا رعایت سرعت مطمئنه هنگام رانندگی در همه شبکه معابر به ویژه معابر کم عرض، روستایی و کوهستانی مورد تاکید است.  

وی با اشاره به  کشته شدن سه کودک در یک حادثه واژگونی خودرو افزود: در یکی از حوادث اخیر سه کودک کشته شدند. راننده خوابش برد و از راه خارج شد در نتیجه خودرو واژگون شد و فرزندانش فوت کردند.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های استان تصریح کرد: تنها یک درصد راه‌های خوزستان آزادراهی هستند و ۷۵ درصد راه‌ها فرعی و روستایی هستند و این شرایط دیگر قابل توصیف نیست.

همه راه‌های خوزستان نیاز به توجه ویژه دارند

سیدمحسن موسوی‌زاده نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با بسیج اظهار کرد: خوزستان راه‌های متنوع بزرگراهی، اتوبانی و روستایی دارد و برخی از راه‌ها به توجه ویژه‌ای نیاز دارند. یکی از محورهایی که نیازمند توجه ویژه وجدی است جاده قدیم اهواز – خرمشهر است که در سال‌های اخیر چند حادثه ناگوار در این مسیر رخ داده است.

وی افزود: از سال‌های قبل قرار بود توسعه و تعریض این راه انجام شود و این کار آغاز شده است اما روند کار کند پیش می‌رود و نمایندگان مردم خوزستان باید پیگیری‌های لازم برای دریافت اعتبارات و تسریع اجرای این پروژه را انجام دهند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه جاده قدیم اهواز – خرمشهر مسیر تردد زائران اربعین حسینی(ع) و کاروان‌های راهیان نور است و علاوه بر شرکت‌های توسعه نیشکر، روستاهای زیادی نیز از این جاده تردد می‌کنند، بنابراین اولویت نخست توسعه و تعریض این راه است.

موسوی‌زاده بیان کرد: همچنین راه‌های منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه که به شاهراه‌های حیاتی تردد زائران اربعین حسینی تبدیل شده‌اند از نظر روشنایی و جداکننده مشکل دارند و نیازمند تعریض و بهسازی هم هستند و نمایندگان خوزستان پیگیری این موضوعات را در دستور کار دارند.

وی افزود: در مجموع، راه‌های شرق، غرب، شمال و جنوب خوزستان نیاز به توجه ویژه‌ای دارند که مستلزم پیگیری خاص نمایندگان است. همچنین باید از ظرفیت‌های موجود و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت استفاده شود تا این راه‌ها ترمیم شوند، زیرا خسارت‌هایی که در این راه‌ها رخ می دهد جبران ناپذیر است.

دعوت وزیر صمت به مجلس برای بررسی موضوع ایمنی خودروها

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر ایمنی خودروها در شدت حوادث ترافیکی گفت: در روزهای اخیر وزیر صنعت معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی دعوت شد و در خصوص موضوع ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی و بحث خودروهای وارداتی صحبت‌های مفصلی انجام شد. نمایندگان مردم انتقادات خاص خود را به خصوص درباره کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل و همچنین بحث خودروهای وارداتی داشتند.

خودروهای داخلی، ایمنی و کیفیت لازم را ندارند

موسوی‌زاده بیان کرد: قطعا علاوه بر راه‌های مناسب، به خودروهای ایمن نیاز داریم اما متاسفانه خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند ایمنی و کیفیت لازم را ندارند و همه کارشناسان به این موضوع واقف و معتقدند.

وی با اشاره به فروش خودروهای داخلی به قیمت خودروهای خارجی و تحویل خودروی بی‌کیفیت به مردم، تصریح کرد: مطالبه همه ما این است که کیفیت و ایمنی خودروها افزایش یابد تا در زمان وقوع حوادث، تلفات به حداقل برسد.

به گزارش بسیج ، علاوه بر فرهنگ غلط رانندگی، استفاده از خودروهای ناایمن تولید داخل در شدت تصادفات تاثیر مستقیمی دارند. راه‌های خوزستان هم شرایط مناسبی ندارند و همه این عوامل دست به دست داده‌اند تا هر روز شاهد وقوع تصادفات ناگوار باشیم.

سال‌ها است که از بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی و راه‌های نامناسب خوزستان گفته می‌شود اما سوال اینجا است مگر با حرف زدن کاری درست می‌شود و کی قرار است مردم خودروی باکیفیت سوار شوند و راه‌های ایمنی داشته باشند؟

انتهای پیام 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار