در میزگرد انتخاباتی بررسی شد؛

مشارکت حداکثری یا انتخاب اصلح / انتخابات یا انتصابات

در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، میزگرد انتخاباتی با حضور فعالان دانشجویی کاشمر برگزار و در این میزگرد در خصوص مشارکت حداکثری یا انتخاب اصلح و انتخابات یا انتصابات صحبت شد.
کد خبر: ۹۶۰۹۹۲۷
|
۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از کاشمر ، دانشجویان و فعالان حوزه دانشجویی همواره در عرصه‌های مختلف و سرنوشت‌ساز کشور نقش‌آفرین هستند و این قشر به‌عنوان پایگاه اجتماعی تأثیرگذار در جامعه همیشه حضور فعالی در صحنه انتخابات دارند و در این دوره از انتخابات نیز همچون دوره‌های گذشته بسترساز خلق حماسه‌های پرشور مردمی هستند.

با توجه به جایگاه دانشجویان در جامعه و در امر برگزاری انتخابات و نقش این قشر در افزایش مشارکت انتخاباتی، پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» با حضور امیرحسین اسفندیاری، مسئول دفتر بسیج دانشجویی کاشمر، عرفان خرم‌آبادی، فعال دانشجویی، ابوالفضل صفرائی، مسئول قرارگاه شهید دیالمه بسیج دانشجویی کاشمر میزگرد «مشارکت حداکثری یا انتخاب اصلح و انتخابات یا انتصابات» برگزار کرد.

انتخابات یا انتصابات؟

عرفان خرم‌آبادی، فعال دانشجویی در این میزگرد با بیان اینکه منظور از انتصابات این است که شاید در فرایند رأی‌گیری تقلبی صورت نگیرد و شخصی از طرف قدرت‌های پشت پرده مشخص نشود، تأکید کرد: ولی سؤال این است که بین مواردی که در نامزدهای انتخابات وجود دارد باید یک سری افراد را انتخاب کرد و مردم هم ناچار به انتخاب هستند.

وی با تأکید بر اینکه تعداد مشخصی از افراد تأیید صلاحیت می‌شوند و مردم به‌ناچار باید از بین افراد مشخص شده انتخاب کنند شاید هیچ‌کدام از این افراد از نظر مردم فرد مناسبی نباشند؛ ولی ناچار به انتخاب هستند، بیان کرد: چرا باید به‌جای ۸۰ درصد مشارکت کشور ما ۴۰ درصد مشارکت در انتخابات داشته باشیم.

فعال دانشجویی همچنین در ادامه اظهار کرد: مردم متوجه می‌شوند گزینه‌هایی بر روی میز قرار دارند که گزینه خود افراد پشت پرده هستند و این سؤال باید پاسخ داده شود.

ابوالفضل صفرایی، مسئول قرارگاه شهید دیالمه بسیج دانشجویی کاشمر در این میزگرد با اشاره به بحث انتخابات یا انتصابات، اذعان داشت: چیزی که بیان می‌شود تحت عنوان اینکه رأی ما تأثیری ندارد یا عموماً انتصابات هست تا انتخابات؛ خوب ما این تأثیر را در دولت‌های مختلف می‌بینیم، یک وقتی است که کشور به سمتی می‌رود که در حال پیشرفت است، از افراد کارآمد استفاده می‌شود و کشور در مجامع بین‌المللی از موضع قدرت صبحت می‌کند این یعنی رأی تأثیرگذار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی از نرمش قهرمانانه صحبت می‌شود یعنی نیاز است مردم مشارکت بیشتری در این حوزه داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما در برهه‌هایی از تاریخ دیدیم که مردم به فردی رأی دادند که دنبال سازش بوده و زمانی به فردی رأی دادند که به دنبال اقتدار کشور بوده است.

مسئول قرارگاه شهید دیالمه بسیج دانشجویی کاشمر با بیان اینکه اگر بحث انتصابات مطرح بود که باید تنها یک تفکر بر سرکار بود درحالی‌که از ابتدای انقلاب چندین جناح بر سرکار بودند، تصریح کرد: پس بحث انتصابات نیست و این مردم هستند که در انتخابات تأثیرگذار هستند.

امیرحسین اسفندیاری، مسئول دفتر بسیج دانشجویی کاشمر در این میزگرد با بیان اینکه سال ۹۴ انتخابات مجلس، بی‌بی‌سی فارسی یک لیستی را منتشر کرد و گفت مردم تهران به این لیست رأی بدهند، عنوان کرد: سؤال اینجاست که اگر انتخابات انتصابات بود چرا بی‌بی‌سی فارسی لیست منتشر کرد، می‌توانست بگوید رأی ندهید این انتصابات است و انتخابات نیست.

وی با بیان اینکه پس بی‌بی‌سی فارسی می‌داند که انتخابات برگزار می‌شود و انتصابات نیست و به همین جهت لیست منتشر می‌کند تا این لیست منافع انگلستان و کشورهای همسو با انگلستان را در ایران تأمین کند، اعلام کرد: مسئله بعد اگر انتصابات است چرا باید نامزدهای انتخابات این‌همه هزینه تبلیغات انجام دهند.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی کاشمر با تأکید بر اینکه به نظر بنده باید یک‌سری صحبت‌هایی انجام شود که با منطق و حقیقت مطابقت داشته باشد، تشریح کرد: اگر انتصابات است چرا در سال ۹۲ یک فردی رأی می‌آورد که مواضع او خلاف مواضع ولی جامعه است و درحالی‌که ولی جامعه به مذاکره خوش‌بین نبود؛ ولی این فرد به دنبال مذاکره بود.

وی با اشاره به اینکه طبیعت انتصابات این است که فردی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار بگیرد که با ولی جامعه همسو باشد، ابراز کرد: این‌ها شواهدی است که بخشی از این شواهد به ما نشان می‌دهد که این انتخابات انتصابات نیست و از بطن جامعه و عصاره ملت، شهید رئیسی انتخابات می‌شود که به همین مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

اسفندیاری اظهار کرد: شهید رئیسی انتظارات ما را از یک رئیس‌جمهور فوق‌العاده افزایش داد و صندلی را برای دیگر نامزدها داغ کرد به‌طوری‌که در مناظرات هیچ فردی دیگر بی‌اخلاقی نمی‌کند و سعی دارد که اخلاق را رعایت کند هر چند که به آن اعتقاد نداشته باشند.

وی افزود: شهید رئیسی یک میراثی را بنا کرد که اگر هر فردی بر خلاف این میراث عمل کند مطمئناً مردم آن را کنار می‌گذارند

مشارکت حداکثری یا انتخاب اصلح؟!

عرفان خرم‌آبادی دراین‌خصوص با بیان اینکه به نظر بنده انتخاب اصلح بسیار مهم است، اظهار کرد: مشارکت حداکثری در انتخابات برای مشروعیت جمهوری اسلامی بسیار مهم است؛ ولی انتخاب اصلح نیز خیلی می‌تواند حائز اهمیت باشد.

ابوالفضل صفرائی دراین‌خصوص با اشاره به اینکه اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری رجوع کنیم، رهبری می‌فرمایند که در ابتدا مشارکت حداکثری مهم است، اذعان داشت: مشارکت حداکثری باعث رشد شخصیت ملی نظام در دنیا می‌شود؛ وقتی انسان‌های مختلف با تفکرات مختلف در انتخابات مشارکت می‌کنند؛ یعنی امنیت و قدرت چانه‌زنی بیشتر می‌شود.

مسئول قرارگاه شهید دیالمه بسیج دانشجویی کاشمر با بیان اینکه سلیقه‌های مختلف با طیف‌ها و نظرات مختلف باید پای‌کار بیایند و بعد به دنبال انتخاب اصلح باشند، عنوان کرد: اصلح به این معنا که تقوای سیاسی و دینی داشته باشد و کشور را بند یک نیروی خارجی نمی‌بیند و مشارکت حداکثری می‌تواند تأییدی بر انتخابات و بالابردن شخصیت مقام ریاست‌جمهوری باشد.

اسفندیاری دراین‌خصوص با تأکید بر اینکه بر اساس نظرات مختلف در عرصه علوم‌انسانی هر جا دوگانه‌ای مطرح شد می‌توان شک کرد که این دوگانه باطل است، تشریح کرد: با احترام باید بگویم این سؤال غلط است؛ چرا مشارکت مردمی توأم با انتخاب اصلح نباشد؟ ما باید به سمتی حرکت کنیم که مشارکت حداکثری باشد و این مشارکت حداکثری اصلح را انتخاب کنند.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی کاشمر با اشاره به اینکه چندین سال است که دوگانه‌ای مطرح شده که توسعه مقدم است یا عدالت؟ چرا نباید توسعه عدالت‌محور نباید داشته باشیم، ابراز کرد: یعنی توسعه داشته باشیم درحالی‌که به عدالت هم توجه داریم و چرا مشارکت بالا نداشته باشیم درحالی‌که به اصلح هم توجه داریم.

چرا حضور مردم در انتخابات می‌تواند زمینه‌ای برای اقتدار ایران در منطقه یا جهان باشد؟

خرم‌آبادی دراین‌خصوص با بیان اینکه اقتدار ملی و حضور مردم اهمیت دارد و باعث می‌شود کشورهای دیگر به رسمیت بشناسند، تصریح کرد: سؤال این است که چطور حضور حداکثری که ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و الباقی مردم نیز یا قبول ندارند یا اعتراض دارند.

وی همچنین اذعان داشت: حضور ۵۰ درصدی به نظر شما مشروعیت را زیر سؤال نمی‌برد؟

اسفندیاری با بیان اینکه در عرصه سیاسی، اعتبار یک کشور به میزان مشارکت و حمایت مردم از آن بستگی دارد، تأکید کرد: در سال ۸۸ آمار مشارکت بالایی داشتیم و کشور یک وجهه خیلی خوبی پیدا کرد و اگر به اغتشاشات ختم نمی‌شد شرایط کشور خیلی متفاوت بود.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی کاشمر همچنین در ادامه بیان کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یک آبرو، حیثیت و اعتبار ویژه برای کشور در پیشبرد برنامه‌های سیاست خارجی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اعتراض داشتن دلیل بر عدم مشارکت در انتخابات نیست کما اینکه اگر آمار مشارکت در سال ۵۸ بالغ بر ۸۵ درصد بود و ۹۸.۲ درصد به جمهوری اسلامی آری گفتند و حدود دو ماه بعد انتخابات ریاست‌جمهوری با ۶۰ درصد مشارکت برگزار می‌شود، تصریح کرد: چهار ماه بعد از انتخابات سال ۵۸ مشارکت در انتخابات مجلس ۵۴ درصد می‌شود، آیا در این چهار ماه مردم ضدانقلاب شدند؟ نه این مردم در جایی که دوست داشتند و اهمیتش را درک کردند حضور داشتند و در همین انتخابات مجلس سال گذشته مشارکت ۵۰ درصدی داشتیم؛ یعنی در این ۴۰ سال با آن توپخانه عظیم رسانه‌ای دشمن مشارکت به ۵۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر همین آمار را در آمریکا و فرانسه نگاه کنید انتخابات زیر ۴۰ درصد برای آنها طبیعی است، اذعان کرد: اینکه مردم این احساس را نداشته‌اند که حضور آنها در انتخابات تأثیری ندارد؛ چون ما نرفته‌ایم با آنها صحبت کنیم و اینکه مشارکت حداکثری تأثیرگذار است.

صفرائی دراین‌خصوص با بیان اینکه ترامپ در آمریکا هر حرفی که می‌خواهد می‌زند و بعد در دادگاه می‌گوید من طرف‌دار خودم را دارم و در دنیا نیز همین مسئله حکم‌فرما است، اظهار داشت: وقتی ایران در سازمان ملل حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند با صدای بلند فریاد بزند که مشارکت حداکثری داشته باشد.

مسئول قرارگاه شهید دیالمه بسیج دانشجویی کاشمر همچنین با تأکید بر اینکه مشارکت اگر بالا باشد خیلی از قدرت‌های دنیا مجبور هستند که همراهی لازم را با آن کشور داشته باشند؛ چون اگر همراهی نکنند در اقتصاد آن کشور جایی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: وقتی کشوری خود را بند کشورهای دیگر می‌کند که پشتوانه قوی نداشته باشد؛ ولی وقتی کشوری پشتوانه حداکثری مردمی داشته باشد آن وقت کشورهای دیگر برای ارتباط تقاضا می‌کنند.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار