رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین:

مشارکت بالا در انتخابات اقتدارآفرین است

مشارکت بالا در انتخابات اقتدارآفرین است
حضور پرشور در انتخابات قدرت چانه‌زنی کشور در مجامع بین‌المللی را افزایش می‌دهد،انتخابات یعنی تجلی اراده آحاد مردم در اداره کشور
کد خبر: ۹۶۱۰۲۴۸
|
۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰

قزوین_به گزارش خبر گزاری بسیج،حمیدرضا مشهدی رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج، با اشاره به اهمیت حضور پرشور در انتخابات بیان کرد: در مجامع سیاسی یکی از مولفه‌های علم امنیتی و ثبات در کشور، میزان مشارکت است اما این امر به جز اینکه منجر به انتخاب فردی در جایگاه ریاست جمهوری می‌شود کارکرد دیگری هم دارد که آثار آن در مجامع بین‌المللی و داخلی کشور قابل مشهود خواهد بود.

وی افزود: مجامع بین‌المللی میزان مشارکت مردم در انتخابات را رصد می‌کنند تا از این طریق بتوانند میزان محبوبیت نظام، دولت و مسئولان را بسنجند. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین تصریح کرد: اهمیت شرکت در انتخابات به اندازه‌ای بالاست که مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند حتی اگر کسی نظام و من را هم قبول ندارد اما خواستار امنیت کشور برای آرامش خاطر زندگی خود و خانواده‌اش است، بنابراین از این منظر در انتخابات شرکت کند.

*نقش انتخابات در اقتدارآفرینی کشور 

وی با اشاره به نقش انتخابات در اقتدار آفرینی برای کشور گفت: بسیاری از کشورها در بحث مسائل امنیتی، منتظر میزان مشارکت مردم در انتخابات هستند چراکه اگر میزان حضور مردم پای صندوق آرا مطلوب باشد کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی هم در سیاست‌های خود نسبت به کشور ما بلافاصله تجدید نظر می‌کنند و مسائل امنیتی را در مورد کشور با شرایط بهتری در نظر می‌گیرند.

این مسوول با اشاره به انتخابات سال ۸۸ کشور گفت: سال ۸۸ دوستان وزارت خارجه عنوان می‌داشتند پیش از انتخابات، ما با بسیاری از کشورهایی که توافقنامه امضا کرده بودیم یا تعهداتی داشتیم آنان منتظر زمان انتخابات بودند تا ببینند میزان مشارکت چقدر خواهد بود تا متناسب با آن تصمیم بگیرند.

وی اضافه کرد: در انتخابات سال ۸۸ میزان مشارکت مردمی بسیار بالا بود لذا به گفته دوستان در وزارت خارجه وقتی کشورهای دیگر میزان حضور مردم پای صندوق آرا را مشاهده کردند از فردای آن روز تماس‌ها شروع شد و موافقت خود را مبنی بر اجرای توافقنامه‌های فی ما بین اعلام کردند.

مشهدی خاطرنشان کرد: اما کسانی در آن دوره قاعده بازی را بر هم زدند و نگذاشتند تا ملت ایران از فواید شیرین مشارکت بالای انتخاباتی استفاده کنند زیرا به محض شروع اغتشاشات، مجدد کشورهای دیگر نسبت به توافقات خود تجدیدنظر کردند.

*راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی، مشارکت در انتخابات است

وی با تاکید بر اهمیت حضور مردم در انتخابات گفت: معتقدم حتی کسانیکه بعضا از موضوعاتی همچون گرانی و مسائل اقتصادی و معیشتی گلایه دارند راه حل برون رفت از مشکلات، مشارکت در انتخابات است.

این مسوول با اشاره به اینکه مشارکت بالا در انتخابات باعث می‌شود تا نگاه کشورها در مراودات اقتصادی با کشور ما تحت تاثیر قرار بگیرد، افزود: از جمله زیرساخت‌های لازم در مباحث سرمایه‌گذاری موضوع امنیت و اعتماد عمومی است و مشارکت بالا همه این مولفه‌ها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: از نظر سیاسی هم وضعیت بدین شکل است و مشارکت بالا سایه جنگ را برای سال‌ها از کشور ما دور می‌کند؛ هرچند سایه جنگ دور از کشور ما است و هیچ کسی جرات جنگ با کشور ما را ندارد اما مشارکت بالا باعث می‌شود حتی این موضوع در فکر آنان هم نگنجد. 

رای تک‌تک مردم ارزشمند و تاثیرگذار در سرنوشت کشور است

مشهدی خاطرنشان کرد: ما یک قانون اساسی بسیار مترقی داریم که براساس آن حقی به آحاد ملت داده شده که برای تک تک مردم ایران یکسان و برابر است یعنی به همان اندازه که رای مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین شخصیت کشور در انتخابات موثر است من هم صاحب یک رای هستم، رای فردی هم که در روستای بسیار دوردست زندگی می‌کند ارزشمند است و به همان میزان موثر است.

وی تاکید کرد: براساس قانون اساسی این حق به همه ملت ایران داده شده که در انتخاب رئیس جمهور و در حقیقت در اداره کشور دخالت داشته باشند.

*انتخابات یعنی تجلی اراده آحاد مردم در اداره کشور

رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین با تاکید براینکه انتخابات یعنی تجلی اراده تک تک مردم در اداره کشور و قانونا همه باید از حق خود استفاده کنند که راه آن هم مشارکت است، گفت: خوشبختانه میزان مشارکت مردم در انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شده، عمدتا مطلوب و بالای ۵۰ درصد بوده است، امیدوارم امسال هم به امید خدا میزان مشارکت قابل توجه باشد.

وی اضافه کرد: میزان مشارکت حتی قدرت چانه زنی فرد انتخاب شده برای جایگاه ریاست جمهوری را هم تعیین می‌کند، به عبارتی میزان آرا در نگاه سایر کشورها با فرد منتخب در چانه‌زنی و مراودات اقتصادی، سیاسی، نظامی و سایر موارد تاثیرگذار است.

مشهدی بیان کرد: قاعدتا کسی که می‌خواهد از میان کاندیداها فردی را انتخاب کند باید دارای دو ویژگی مهم قدرت شناخت و آینده نگری باشد یعنی هم باید نسبت به اوضاع و احوال کشور و هم نامزدهای انتخاباتی شناخت و آگاهی داشته باشد، ضمن اینکه آینده نگر بوده و بتواند تحلیل مختصری کند که کدام یک از کاندیداها متناسب با سوابق و کارنامه‌ای که دارند در اداره کشور موفق عمل خواهند کرد.

***مردم برای انتخاب اصلح از نظرات نخبگان قابل اعتماد بهره‌مند شوند

وی ادامه داد: تشخیص و انتخاب اصلح از میان کاندیداها از عهده خیلی از افراد عادی جامعه خارج است لذا نقش نخبگان به ویژه کسانیکه از اعتماد عمومی و ظریب نفوذ کلام بالا در جامعه برخوردارند در این زمینه حائز اهمیت می‌باشد.  

این مسوول عنوان کرد: به نظر من نخبگان در این حوزه می‌توانند به تشخیص درست مردم و افزایش آگاهی و بصیرت آنان کمک کنند و در این راستا احساس وظیفه کرده و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند.

وی در پایان گفت: فضای سیاسی، فضای پیچیده‌ای است که شاید افراد معمولی از پیچیدگی این فضا آگاه نباشند اما نخبگان با توجه به تجربه و صلاحیتی که دارند بیشتر به مسائل سیاسی آگاه هستند لذا می‌توانند برای انتخاب اصلح به مردم کمک کنند همچنین در میزان مشارکت نقش مهمی داشته باشند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار