بسیج گزارش می‌دهد؛

سگ‌گردانی؛ تهدیدی برای سلامت شهروندان!

سگ گردانی از جمله رفتارهای غلطی است که در برخی مواقع موجب بروز حادثه نیز شده و شاهد این مطلب حملات حیوانات به افراد مختلف به خصوص کودکان شده؛ از سوی دیگر کم نیستند بیماری‌هایی که به واسطه حضور این حیوانات در فضاهای مشترک به انسان به افراد منتقل شده است.
کد خبر: ۹۶۱۰۴۹۴
|
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سگ‌گردانی معضلی که در سال‌های اخیر بیش از پیش در سطح جامعه و در بین خانواده‌ها به چشم می‌خورد. پدیده‌ای که کراهت آن رنگ باخته و نگهداری از این حیوان در بین بسیاری از خانوارها به ویژه زوج‌های جوان پا را فراتر گذاشته و به جایگزینی برای فرزند تبدیل شده است و کارشناسان علت آن را گسترش فضای مجازی و غلبه سبک زندگی غربی بر جامعه ایرانی می‌دانند.

کمتر جوانی را در تفرجگاه‌ها و معابر شهری می‌بینیم که سگ‌گردانی را به عنوان تفریح جدید برگزیده و داشتن سگ‌های لاکچری و فانتزی را نشانه شیک بودن‌شان می‌دانند.

متاسفانه شاهدیم که در جامعه ایرانی دیگر نگه داشتن سگ فقط مربوط به افراد با خانه‌های بزرگ، ویلاها و باغ‌ها نیست و حضور این حیوان در آپارتمان‌ها نیز به چشم می‌خورد، افرادی که حتی یک حیاط کوچک اختصاصی هم ندارند و در بیشتر مواقع این حیوان را با خود همراه دارند از کوچه و خیابان و پارک‌ها گرفته تا واحدهای صنفی عرضه مواد غذایی که خلاف موازین بهداشتی و باعث تضییع حقوق عمومی افراد می‌شود.

ورود برخی افراد با سگ به پارک‌ها به خصوص سگ‌های فانتزی و بزرگ که حتی مشاهده آن‌ها برای برخی رعب آور است موجب آزار مردم می‌شود و این در حالیست که در ورودی هیچ یک از پارک‌های شهر اراک تابلوهایی با مضمون ممنوعیت ورود سگ به پارک‌ها و فضاهای عمومی نصب نشده است. 

در بسیاری از موارد نیز شاهد بوده‌ایم که به دلیل انتقاد دیگر شهروندان به افرادی که سگ به همراه داشته و وارد مکان‌های عمومی شده‌اند که تهدیدی بر بهداشت و سلامت عمومی بوده؛ در برخی موارد منجر به نزاع نیز شده است.

سگ گردانی در خیابان‌ها و پارک‌ها از جمله رفتارهای غلطی است که در برخی مواقع موجب بروز حادثه نیز شده و شاهد این مطلب حملات حیوانات به افراد مختلف به خصوص کودکان است که موارد بسیار زیادی را می‌توان از این نمونه بر شمرد. همچنین کم نیستند افردی که فوبیای سگ دارند و صرفاً با پارس سگ دچار وحشت فراوانی می‌شوند. از سوی دیگر کم نیستند بیماری‌هایی که به واسطه حضور این حیوانات در فضاهای مشترک به انسان به افراد منتقل شده است.

با شروع فصل گرما و حضور خانواده‌ها در پارک‌های سطح شهر شاهد اعتراضات و مطالبه شهروندان برای برخورد مسئولین، با معضل سگ‌گردانی هستیم.

حجت‌اله درودگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری بسیج درخصوص برخورد با سگ‌گردانی گفت: درخصوص برخورد با سگ‌های ولگرد، شهرداری مکلف به جمع‌آوری و نگهداری این حیوانات است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت رویه در برخورد با این معضل گفت: اما اینکه بعد از جمع‌آوری با این سگها چه شود هنوز به یک نتیجه قطعی نرسیده‌ایم به طوری که دادستان کل کشور هم به این موضوع ورود کرده و از استان‌ها خواسته است تا نظراتشان را در این خصوص بدهند تا یک وحدت رویه در این مورد شکل بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی درخصوص سگ‌های زینتی که توسط افراد نگهداری می‌شود، چون ضمن ایجاد رعب و وحشت از نظر بهداشتی براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی تهدیدی برای سلامت جامعه است براساس قانون جرم محسوب شده و به نیروی انتظامی دستور داده شده تا چنانچه در اماکن عمومی و پارک‌ها شاهد این پدیده بود سگ را از مالک گرفته و پرونده قضایی تشکیل شود.

درودگر با تاکید بر حمایت دستگاه قضا از نیروی انتظامی در انجام ماموریت‌ها، خاطرنشان کرد: چنانچه فرد یا افرادی در اجرای وظایف قانونی در مقابل مأمور قانون بایستند و تمرد کنند، دستگاه قضا با آنان برخورد قضایی خواهد کرد و بدون شک در این زمینه اختیارت و دستورات لازم برای برخورد با مجرمین صریح، به موقع و شفاف داده می‌شود.

با توجه به حساسیت موضوع سگ‌گردانی در جامعه به نظر می‌رسد بایستی قانون لازم و جامعی در این زمینه از سوی مجلس تدوین شود و حدود و ثغور استفاده از حیوانات خانگی در قانون تعیین و نحوه برخورد و اعمال قانون با آن مشخص گردد؛ در این صورت است که می‌توان حجم بالایی از آشفته‌بازار حیوانات خانگی را سامان بخشید.

از سوی دیگر یقینا این ناهنجاری‌ها علاوه بر آسیب‌های اجتماعی برای جوانان و خانواده‌ها، سلامت اجتماعی آنان را نیز به خطر می‌اندازد لذا مسئولین فرهنگی نیز مکلفند برای فرهنگ سازی و روشنگری در همه زمینه‌های اجتماعی به ویژه مبارزه با ترویج سگ گردانی که می‌رود تا به یک فرهنگ همه‌گیر در جامعه ایرانی تبدیل شود، برنامه ریزی و برای آن هزینه پرداخت کنند.

انتهای پیام/ع.م

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار