خبرهای داغ:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین؛

ثبت آیین کهن پنجاه به‌در قزوین در تقویم ملی رویدادهای گردشگری

ثبت آیین کهن پنجاه به‌در قزوین در تقویم ملی رویدادهای گردشگری
خزائلی گفت: آیین کهن پنجاه به‌در قزوینی‌ها که هرساله در پنجاهمین روز بهار برای شکرگزاری و طلب باران برگزار می‌شود، در تقویم ملی رویدادهای گردشگری به‌ثبت رسید.
کد خبر: ۹۶۱۰۷۱۵
|
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵

قزوین_ علیرضا خزائلی در گفتگو با بسیج بیان کرد: مراسم سنتی پنجاه به‌در آیین آمیخته با اعتقادات و از رسوم دیرینه مردمان دیار مینودری است که از گذشته‌های دور هرساله با عنوان آیین باران‌خواهی و شکرگزاری در مصلای قدیمی باغستان سنتی قزوین برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: خوشبختانه طی سه سال اخیر با حمایت و تاکید استاندار قزوین برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر این مراسم به‌منظور معرفی شایسته آن به گردشگران و دعوت از آنها برای حضور در این رویداد، در کنار مراسم اصلی، رویدادها و ویژه‌ برنامه‌های شاد و متنوعی به اجرا درآمده که با استقبال خوبی از سوی شهروندان و گردشگران مواجه شده و ثبت آن در تقویم ملی گردشگری نیز گام موثر دیگری برای معرفی و پاسداشت این آیین است که در توسعه و رونق گردشگری استان نقش مهمی خواهد داشت.

خزائلی افزود: این رویداد علاوه بر ثبت در تقویم ملی رویدادهای گردشگری از آثار ثبت شده در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس است که امیدواریم با توجه به اصالت تاریخی، فرهنگی و معنوی آن و اهمیت و جایگاه ویژه آن نزد مردمان قزوین بتوانیم آن را بیش‌ از ‌پیش معرفی کرده و به‌شایستگی حفظ کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین یادآور شد: پیش از این هفت رویداد دیگر شامل جشن فندق، جشن سماق، شور زرآباد، سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال، مراسم سوم امام و آیین سمنوپزان و هفته خوشنویسی قزوین در این تقویم ثبت شده است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار