جایگاه شاخص دانشگاه صنعتی شاهرود در تولید مقالات علمی نمایه شده در پایگاه بین المللی ISC
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود به لحاظ تعداد کل مقالات تولید شده در پایگاه isc در دانشگاههای صنعتی زیر ۴۰ سال، دانشگاه صنعتی شاهرود با اختلاف زیاد نسبت به سایر دانشگاهها رتبه اول و دانشگاههای صنعتی نوشیروانی بابا، صنعتی سهند، تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفتند.
همچنین به لحاظ شاخص تعداد مقالات Q۱ دانشگاههای صنعتی زیر ۴۰ سال، دانشگاه صنعتی شاهرود با اختلاف رتبه اول و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در جایگاه دوم و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان در جایگاه سوم قرار دارد.
به لحاظ شاخص سرانه مقالات Q۱ اعضای هیات علمی دانشگاههای صنعتی زیر ۴۰ سال نیز دانشگاه صنعتی شاهرود در بین چهار دانشگاه اول جای گرفت.
به لحاظ سرانه مقالات اعضای هیات علمی در دانشگاههای صنعتی زیر ۴۰ سال، دانشگاههای صنعتی اراک، صنعتی جندی شاپور دزفول، صنعتی شاهرود، صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان به ترتیب در رتبههای اول تا پنجم قرار گرفتند.
دانشگاه صنعتی شاهرود همچنین در سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سرانه مقالات Q۱ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای زیر ۴۰ سال جای گرفت.
مسئول مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، گفت: متوسط ضریب تاثیر مقالات بین المللی دانشگاهها که در پایگاه WoS نمایه شده است برابر ۳.۲ میباشد که نشان دهنده توجه پژوهشگران به کیفیت مجلات جهت انتشار دستاوردهای علمی است. همچنین به لحاظ کمی نیز سرانه مقالات بین المللی اعضا هیئت علمی دانشگاهها برابر ۱.۲۳ میباشد.
سید احمد فاضل زاده اظهار کرد: بهره وری در دانشگاهها نیز مانند سایر سازمانها باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و از آنجایی که یکی از مهمترین کارکردهای دانشگاه پژوهش است، بررسی بهره وری دانشگاه میتواند بر اساس پژوهش، در دانشگاهها صورت گیرد. از آنجایی که مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بعنوان متولی رتبه بندی دانشگاههای کشور میباشد. بر مبنای نتایج رتبه بندی اعلامی سال ۱۴۰۲ بهره وری کمی و کیفی سنجیده شده است.
رئیس مؤسسه ISC گفت: اصطلاح بهره وری که همزمان کارایی و اثربخشی را تحت پوشش قرار میدهد، از مهمترین ابزارهای سنجش عملکرد در ارگانها و سازمانها محسوب میشود که سبب رشد، ارتقاء و رقابت پذیری سازمانی میشود. دانش دانشگاهی در قالب مقالات علمی منتشر شده در نشریات علمی معتبر انتشار مییابد که قالب انتشاراتی برگزیده توسط اکثر اعضای هیات علمی در دانشگاهها است. بررسی خروجی علمی دانشگاهها در قالب مقالات نشریات نمایه شده در پایگاههای بینالمللی معتبر یکی از ابزارهای سنجش و ارزیابی دانشگاههاست.
وی ادامه داد: مقالاتی که در این بررسی مورد نظر بوده اند، مربوط به سال ۲۰۲۰ میباشد. این سال آخرین سالی است که دادههای آن در بانک اطلاعاتی رتبه بندی موجود میباشد و در آخرین رتبه بندی دانشگاههای ایران نیز لحاظ شده است.
شاخصهای مورد بررسی جهت سنجش بهره وری شامل موارد زیر میباشد:
تعداد کل مقالات، ضریب تأثیر، مجموع مقالات در ضریب تاثیر نشریه، متوسط ضریب تأثیر، سرانه تولیدات مقالات علمی اعضای هیات علمی، سرانه مقالات در ضریب تاثیر نشریه اعضای هیات علمی، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سرانه مقالات در ضریب تاثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مقالات نشریات Q۱، سرانه مقالات نشریات Q۱ اعضای هیات علمی، سرانه مقالات نشریات Q۱ دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مقالات با مشارکت بینالمللی، سرانه مقالات با مشارکت بینالمللی اعضای هیات علمی، مقالات نشریات نمایه نیچر، سرانه مقالات نشریات نمایه نیچر اعضای هیات علمی، هم انتشاراتی صنعت و دانشگاه، سرانه همانتشاری صنعت و دانشگاه اعضای هیأت علمی.
در این بررسی دانشگاهها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندیهای جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاههای وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.
برای اطلاع از متن کامل گزارش " بهره وری انتشار مقالات علمی دانشگاههای کشور بر اساس پایگاه WoS" منتشر شده توسط ISC به آدرس https://isc.ac/fa/page/۴۶۲/ مراجعه فرمایید.