توسعه نیروگاه خورشیدی؛ رویکرد شهرک های صنعتی خراسان رضوی است

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: توسعه کمی و کیفی انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی در شهرک‌های صنعتی این استان امسال مورد توجه قرار دارد.
کد خبر: ۹۶۱۱۳۹۷
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از گناباد ، جعفر فرشچی طوسی در دیدار با فرماندار گناباد افزود:‌ این مساله از طریق اختصاص فضاهایی برای ایجاد پنل های خورشیدی در واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی مورد توجه قرار می گیرد و از سرمایه‌گذاران متقاضی در این بخش حمایت می‌شود.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در دولت سیزدهم تصریح کرد: تامین زمین از مشکلات مهم و جلب سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی استان و مشهد در ۱۵ سال قبل به شمار می رفت.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت به موازات تقاضا برای افزایش سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی به تامین زیرساخت های آنان مانند آب و برق و زمین توجه لازم نشده بود و در سه سال فعالیت دولت سیزدهم پیگیری های خوبی برای کاهش این تنگناها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۸ هکتار از محدوده شهرک صنعتی شماره یک گناباد در محدوده شهری قرار دارد،‌ بیان کرد: اگر با مساعدت مسوولان مربوطه و اداره کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی این محدوده از فضای شهری به منابع طبیعی الحاق شود،‌ امکان استفاده بهینه از آن برای توسعه انرژی های تجدید پذیر فراهم می‌ شود.

فرشچی طوسی ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع، ۵۰ درصد این ۶۸ هکتار برای استقرار واحدهای صنفی مزاحم داخل شهر و ۵۰ درصد بقیه به سرمایه گذاری انرژی های خورشیدی و تجدید پذیر اختصاص می یابد.

کمبود زمین مشکل مهم شهرکهای صنعتی

فرماندار گناباد هم کمبود زمین و زیرساخت های لازم را از مشکلات مهم توسعه سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی این شهرستان ذکر کرد و افزود: درخواستهای زیادی برای سرمایه‌ گذاری در این شهرک‌ها وجود دارد که به دلیل این مشکل امکان تحقق آنها وجود ندارد.

رضا نصیری ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسوولان به تامین زمین و زیرساخت های لازم برای توسعه سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی از جمله شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان گناباد، گفت:‌ احداث پست برق فوق توزیع این شهرستان از ۲ سال قبل آغاز شده و به دلیل کمبود منابع اعتباری هنوز به بهره‌برداری نرسیده و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه کرد: میزان تعهد گناباد برای احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم، سه هزار و ۶۵۰ واحد بوده است، در حالی که تاکنون هفت هزار واحد در حال احداث است و یک هزار و ۹۲ واحد هم به تازگی به صورت وبیناری با حضور سرپرست ریاست جمهوری در این شهرستان به بهره برداری رسید.

فرماندار گناباد گفت: عملیات اجرایی احداث فرودگاه این شهرستان از سال ۱۳۷۲ آغاز شده بود و پس از ۲۹ سال با اهتمام دولت سیزدهم و تامین اعتبار لازم روند احداث آن سرعت یافت و در سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

در حال حاضر از ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب استان ۴۱ مورد فعال بوده که قرارداد برای واگذاری زمین با پنج هزار و ۱۷۴ واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان منعقد شده است.

۱۸۸ واحد صنعتی در زیربخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در بخش صنعت گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها چهار هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای سه هزار و ۶۹۵ نفر به طور مستقیم و ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در این شهرستان فعال است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار