بیماری هاری را جدی بگیرید

شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر طی اطلاعیه ای از شهروندان خواست بیماری هاری را که عموما از گازگرفتگی یا پنجه کشیدن حیوانات به خصوص سگ و گربه هار به انسان سرایت می کند جدی بگیرند.
کد خبر: ۹۶۱۱۴۱۵
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
بیماری هاری را جدی بگیرید

به گزارش خبرگزاری بسیج اسان خراسان رضوی از کاشمر رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر ضمن اعلام این هشدار تصریح کرد: در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ در حدود هزار  قلاده سگ صاحبدار روستایی، گله و نگهبان به صورت رایگان توسط اداره دامپزشکی شهرستان واکسینه شده اند و به منظور ارائه توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری دوره های آموزشی چهره به چهره همراه با توزیع بروشور های آموزشی برگزار گردیده است. 
دکتر سعید خانزاده با بیان اینکه بسیاری از حیوانات مبتلا به هاری در ابتدا علامت واضحی ندارند، بیان کرد: هرگونه گزش توسط حیوانات اهلی یا وحشی باید هار گزیدگی تلقی شده و ضروری است بلافاصله پس از گزش محل به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو و سپس جهت انجام اقدامات بعدی سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه گردد. 
وی با تاکید بر اینکه هاری بیماری خطرناک و غیر قابل درمان ولی قابل پیشگیری است افزود: مهمترین راه انتقال هاری به انسان گاز گرفتن حیوان هار است، بنابراین با لمس، نوازش، لیس زدن پوست سالم انسان توسط حیوان و موارد مشابه، امکان انتقال هاری وجود نخواهد داشت. 
خانزاده به  ميزان کشندگي بالای بیماری اشاره کرد و گفت: پس از ظهور علائم باليني این بیماری در انسان درمان پذير نبوده و بيماری منجر به مرگ خواهد شد.

وی علائمی را که پس از درگیری در حیوانات ظهور میکند برشمرد و اعلام کرد : در بیماری هاری با دو نوع خشمگین و آرام، حيوان پريشان و مضطرب و كم كم به صورت وحشي و درنده در آمده به گاز گرفتن سنگ و چوب و اشيا مختلف به علت عدم امكان بلع كف از دهانش سرازير شده و مرتباَ به زمين مي خورد، صداي پارس حيوان خشن و ناموزون و بريده و حالت درندگي در چهره اش هويدا مي باشد و پس از طی دوره کمون در اثر فلج دستگاه تنفسي خواهد مرد. 
وی در ادامه مهم ترين علائم در انسان مبتلا به هاری را تحريك پذيري شديد، توهم ، نگراني و هيجان ، ترس از آب ، افزايش ترشح بزاق و اختلال بلع ، خواب آلودگي ، انقباض هاي عضلاني ، علائم مننژيت ،تشنج و فلج موضعي ، گشاد شدن نامنظم مردمك ، تعريق و كاهش فشار خون وضعيتي عنوان کرد و توضیح داد: شهروندان محترم در صورت نگهداری حیوان(سگ، گربه و ...) در منزل، واکسیناسیون دوره ای آن را جدی گرفته و نسبت به قلاده گذاری آن اقدام نمایند. 
وی از شهروندان خواست در صورتی که حیوان دارای علائم مشکوک به هاری شامل حیوان مضطرب و حمله کننده، خروج کف از دهان، صدای خشن و عدم میل به آب و غذا بود، تحت هیچ شرایطی به حیوان نزدیک نشده و در اسرع وقت مراتب را به اداره دامپزشکی گزارش نمایند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار