خبرهای داغ:

"علم بندان" آیینی دیرینه در خراسان جنوبی برای استقبال از ماه محرم

مراسم "علم بندان" یکی از رسوم سنتی عزاداری خراسان جنوبی در ماه محرم است که در برخی مناطق در غروب آخرین روز ماه ذی الحجه انجام می شود که نشانه شروع مراسم ماه محرم است.
کد خبر: ۹۶۱۱۹۳۸
|
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مراسم علم بندان یکی از رسوم سنتی عزاداری خراسان جنوبی در ماه محرم است که در برخی مناطق در غروب آخرین روز ماه ذی الحجه انجام می شود که نشانه شروع مراسم ماه محرم است.

هر ساله مراسم عزاداری ماه محرم در استان خراسان جنوبی با آیین علم‌بندان آغاز می‌شود و این مراسم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

«علم» مهم‌ترین وسیله در اجرای مراسم سوگواری محرم به‌شمار می‌رود؛ مردم علمها را به نشانه یادآوری ورود امام حسین (ع) و اهل بیت علیه‌السلام می بندند و علم را نمادی از آن شخصیت می‌پندارند و برای علم احترام زیادی قائلند.

علم از دو قسمت پایه و توغ تشكیل شده كه پایه های آن از دو تا ۲۰ متر متغیر است و بیشتر آنها دو تا پنج متر است.

علم پوشش پارچه ای دارد كه به آن پیراهن علم می گویند و به رنگهای سبز، سیاه، سفید و روشن است؛ به بالای علمها توغ وصل است و به زیر توغ دستمالهای زیادی متصل می شود كه اكثر آنها توسط مردم تهیه می شوند و توغ علم انواع گوناگونی دارد كه مشهورترین آن پنچه، قپه، سرتوغ و نخل است.

در برخی روستاهای استان خراسان جنوبی این مراسم در روزهای پنجم، ششم و هفتم محرم آغاز می‌شود و علت آن را ورود اهل بیت(ع) به کربلا ذکر می‌کنند.

از روز چهارم محرم تا پایان مراسم عزاداری در عصر عاشورا، علم‌گردانان علم‌ها را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌چرخانند و برای صحت و سلامتی اهالی منزل و شادی مردگان آنان فاتحه می‌خوانند.

هر کدام از علم‌ها به نام یکی از ائمه اطهار(ع) نامگذاری و برپا می‌شود و به این ترتیب ۱۲ علم به نام ۱۲ امام و دو علم به نام حضرت فاطمه زهرا(س) و قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در مراسم خاص با پارچه‌‌هایی به رنگ‌های مختلف پوشانده می‌شود.

مراسم علم‌بندان به شماره ۶۲۸ سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار