نظام تعلیم و تربیت اسلامی نظام‌مبارزه است

کد خبر: ۹۶۱۲۲۱۱
|
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج فرهنگیان کشور دکتر سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان طی ارائه سرفصل مفهوم شناسی نظام تعلیم و تربیت اسلامی گفت: وقتی بخواهیم درباره‌ی مسئله‌ی تحول در نظام تعلیم و تربیت صحبت کنیم، باید ابتدا چهار مقدمه بیان شود:
۱- تفاوت روابط اجتماعی با ساختار اجتماعی 
۲-نسبت روابط و ساختار اجتماعي نظامات ارزشی جامعه
۳-نسبت روابط و ساختارها با نظام نیازمندی
۴-نظام نیازمندی‌ها با نظام ارزشی

در ادامه با اشاره به مسئله تحول در نظام تعلیم و تربیت گفت: بعد از انقلاب اسلامی آنچه برای اداره‌ی جامعه لازم بود باید متناسب اسلام تنظیم می‌شد‌؛ لذا به دنبال پایه ریزی ارگان های توحیدی در جامعه بودیم. ما در بحث مسئله تعلیم و تربیت هم نیاز به اسلامی شدن داشته و داریم. 

صدیقی با خوانش پیام امام (ره) به هنرمندان ادامه داد: اگر بخواهیم نظام تعلیم و تربیت اسلامی را براساس این پیام امام تعریف کنیم، نظام تعلیم و تربیتی مورد قبول است که براساس جهت گیری ارزش‌های اسلام باشد. اما کدام ارزش؟ و کدام اسلام؟
هنگامی که یک نظام آموزشی بتواند فوران شهید حججی‌ها را داشته باشد و یک مجاهد فی سبیل الله تربیت کند؟ آنگاه می‌توانیم بگوییم یک نظام آموزشی اسلامی است، یعنی جهت گیری ارزشی دارد.

وی ادامه داد: وقتی درباره‌ی یک نظام ساختاری صحبت میکنیم باید نسبت آن را با نظام ارزشی مشخص کنیم. وقتی درباره‌ی ساختار نظام آموزشی صحبت می‌کنیم به هر شکلی باید نسبت آن با نظام ارزشی مدنظر که همان اسلام ناب است، مشخص شود. نظام آموزشی که نتواند موازنه‌ی قدرت را به نفع مستضعفین عوض کند، ولو تمام خروجی آن قاری و حافظ باشد، نه اسلامی‌ست و نه قرآنی. 

صدیقی گفت: وقتی درباره‌ی مفهوم نظام تربیت اسلامی صحبت میکنیم دومسئله حتما باید تعریف شود:۱-ساختار اجتماعی ۲-اسلام به قرائت اسلام ناب
به عنوان مثال مدارس نمونه دولتی نمونه‌ای از خدمات نظام آموزشی اسلامی بود زیرا هدف این مدارس تغییر موازنه به نفع مستضعفین بود. درست برخلاف مدارس سمپاد که این موازنه‌ی قدرت را تغییر نمی‌دهد. 

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گفت: حال که ما در این نظام تعلیم و تربیت مدرن هستیم، چه کنیم؟ پاسخ واضح است. باید ابتدا جهت‌گیری نظام ارزشی را بر اساس نظام فکری امام تنظیم کنیم و در ادامه در کلاس درس هم باهمین نگاه شروع به تصرف کنیم. نکته‌ی مهم این است که ما ایده‌ی تحولی نداریم، ایده‌ی تصرف داریم. تصرف در مکانیسم اداره و ساختار اجتماعي. تصرف باید آنقدر باشد که ماهیت را عوض کند.

وی ادامه داد: در کلاس اول و دوم معلم از ما میخواست که یک لوبیا بین دستمال نم‌دار بگذاریم‌. وقتی شروع به رشد می‌کرد، معلم می‌گفت لوبیا برای رشد به نور، آب و غذا نیاز دارد. یعنی از همان ابتدا گفته می‌شد که پدیده‌ها بهم وابسته هستند. این یعنی مواجهه‌ی ما با پدیده‌ها جدای از خالق بود و بویی از اراده‌ی خدا نداشت. به نوعی نظام اموزشی دوازده ساله‌ی ما دانش آموزانی تربیت می‌کند که برای امورات جاری خود به خدا نیاز ندارند. یعنی درمدارس ما دین زدایی از عرصه‌ی زندگی بشر اتفاق می‌افتد.

ایشان اظهار کرد: نظام تربیت اسلامی یعنی انسان مضطر اراده‌ی خدا شود، نه بریده از آن. برای تصرف در این نظام مدرن باید ابتدا دقیق آن را شناسایی کنیم و آرایش آن را بشناسیم. بعد از آن باید عرصه را برای توسعه‌ی اراده‌ی امام جامعه فراهم‌ کنیم.آنچه ما از نظام تعلیم و تربیت انتظار داریم، تربیت انسان خوب نیست! نظام تعلیم و تربیت اسلامی نظام‌مبارزه است. یعنی بچه‌ها را برای درهم شکستن نظام استکبار آماده کنیم. ما باید به دنبال تغییر موازنه‌ی قدرت برای حضور مستضعفین در عرصه‌ی قدرت باشیم؛ یعنی عدالت را برقرار کنیم. لذا تحول یعنی ساختار جدیدی مبتنی بر اندیشه‌ی امام طراحی شود و نقش ما در این مسیر تصرف گام‌ به گام در این ساختار اجتماعي موجود است.

گفتنی است که این دوره از تاریخ ۱۳ الی ۲۲ تیرماه در مشهدمقدس با حضور دانشجومعلمان سراسر کشور درحال برگزاری می‌باشد.

ارسال نظرات