حاج آقا و همسرش ۷۰ کیلومتر آنسوی شهر غوغایی را در دل محرومیت ها به واسطه مسجد ایجاد کرده اند

رضا عبدی و همسرش غوغایی را در دل محرومیت ها به واسطه مسجد ایجاد کرده اند، غوغایی از جنس حضور پرشور نوجوانان و جوانان در مسجد تا ایجاد مهاجرت معکوس و اشتغالزایی برای حتی زنان خانه دار.
کد خبر: ۹۶۱۲۴۷۲
|
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رضا عبدی 5 سالی است که از طرف قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا، امام جماعت روستای بیشه بنه از توابع شهرستان بهشهر می باشد.

 رضا عبدی از مسجد روستا می گوید که آن را بعنوان یک سنگر قرار دادند و ادامه می دهد: این شعار نیست و ما این را به مرحله عمل رساندیم و ثابت کردیم که می شود علاوه بر کار های روزانه و ثابتی که در همه مساجد به طور معمول انجام می شود، کارهای بزرگتری را هم انجام داد.

 وی افزود: به واسطه فعالیت هایی که در مسجد انجام داده ایم، جمعیت 5 الی 6 نفره ای که شب ها برای اقامه نماز می آمدند به 150 تا 160 نفر رسیده است و در این بین شاهد حضور همه سنین و قشرها هستیم.

 امام جماعت روستای بیشه بنه به تشریح اقداماتی می پردازد که موجبات همدلی بین مردم و مسجد شده و اظهار می کند: در ابتدا مشکلات مردم را احصا کردیم چون اعتقاد داریم با حل مشکلات مردم، خود به خود یکسری برکات در کار دیده خواهد شد  و با راه اندازی هسته های جهادی خواهران و براداران و نیز با استفاده از معتمدین محل مشکلات را احصا کردیم. مسئولیت هسته جهادی خواهران بر عهده همسر بنده و مسئولیت هسته جهادی برادران را نیز خودم بر عهده گرفتم و این هسته ها به عنوان حلقه های میانی مشکلات مردم را احصا نمودند.

 وی در مورد مشکلات موجود در روستا تصریح کرد: مشکل اساسی مردم این روستا به واسطه شرایط جغرافیایی این مناطق و از دغدغه های اصلی آنان تامین نهاده های دامی است، که باید برای رفع این نیاز اساسی و معیشتی خود علاوه بر طی مسافت زیاد، هزینه های گزافی را در بحث خرید و حمل و نقل متقبل می شدند؛ ما در هسته های جهادی خودمان این نیاز را احصا کردیم و به قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا اطلاع داده شد که به واسطه مجاهدت و روحیه جهادی این بزرگواران دغدغه نهاده های دامی حل شد بدین صورت که نهاده های دامی را با قیمت خیلی کمتر و با حمل و نقل رایگان در درب منازل، تحویل اهالی زحمتکش این روستا داده شد.

 رضا عبدی با اشاره به موضوع اشتغال زایی اظهار کرد: در حوزه اشتغال هم ابتدا ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در روستا وجود دارد را شناسایی کردیم و متناسب با آن کلاس های آموزشی را برای مردم در مسجد روستا برگزار کردیم که به واسطه همین آگاهی ها، طرفیت برای بانوان خانه دار هم ایجاد شد تا اشتغالی را برای خود ایجاد کنند.

 وی افزود: ازجمله آموزش های صورت گرفته شده، آموزش هایی در حوزه سلامت بوده است به خصوص آشنایی با سموم کشاورزی، که به واسطه همین کار درصد ابتلا به بیماری ها در بین اهالی روستا به شدت کاهش یافت.

 رضا عبدی اینگونه از مهاجرت معکوس در این روستا می گوید: ما به واسطه ی ایجاد اشتغالزایی، برگزاری کلاس های آموزشی و رساندن نهاده های دامی به صورت یارانه ای و فوق یارانه ای به دست مردم در بعضی از این مناطق شاهد مهاجرت منفی و در بعضی از روستاها هم شاهد مهاجرت معکوس بوده ایم و افراد بومی این مناطق که برای کسب و کار به شهر مهاجرت کرده بودند به واسطه شغل هایی که ایجاد شده بود دوباره برگشتند و به لطف خدا با محوریت مسجد توانستیم امید به زندگی را در این روستاها بالا ببریم.

 امام جماعت روستای بیشه بنه از برگزاری جشن عبادت برای اولین بار در این روستا خبر می دهد: برای اولین بار در این مناطق، جشن های عبادت را در مسجد برگزار کردیم این یعنی اهمیت دادن به قشر کودک و دانش آموز  و وقتی این جشن ها در مسجد برگزار شد باعث حضور چشمگیر دانش آموزان و کودکان در مسجد گردید و ریش سفیدان روستا گفته اند که بعد از سال ها دوباره شاهد حضور پرشور نوجوانان و جوانان در مسجد هستیم.

 وی با اشاره به موضوع کادر سازی اظهار کرد: به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که فعالیت های فرهنگی و مذهبی به واسطه هسته های جهادی و خود این دانش آموزان و جوانان برنامه ریزی و برگزار شود، کارهای مسجد به صورت تشکیلاتی و با مبنای کادر سازی انجام شده، به گونه ای که حتی بدون حضور ما هم، این کار به واسطه تشکیلات و نوجوانان و جوانان به نحو شایسته انجام خواهد شد.

 رضا عبدی از نحوه جذب دانش آموزان به مسجد می گوید: ما برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان طرح سجادیه درس را گذاشتیم و دروسی که دانش آموزان دچار مشکل بودند را آموزش دادیم و در بعضی از مقاطع سال به خصوص در ایام امتحانات ما از اساتید و معلمان برتر دروس انگلیسی و ریاضی با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا، دعوت کردیم و با حضور آنان برای دانش آموزان منطقه کلاس های خصوصی برگزار کردیم و این یعنی اهمیت دادن به دانش آموز و وقتی دانش آموز می بیند کسی به آنان اهمیت می دهد خود به خود به مسجد گرایش پیدا می کند و جذب مسجد می شوند و در نتیجه حضورشان در مسجد چشمگیر می شود.

 وی ادامه می دهد: در مسئله کتاب و کتابخوانی در سطح کشور دارای مشکل هستیم و این موضوع را در مسجد به عنوان یکی از اولویت های اصلی خودمان قرار دادیم و با کمک هسته های جهادی و قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا به صورت فصلی مسابقه کتابخوانی را در سه بخش کودکان، نوجوانان و جوانان برگزار می کنیم و در پایان هر فصل از افراد برتر تجلیل و قدردانی می شود.

 رضا عبدی از تلاش های انجام شده برای آسایش روانی خانواده ها اینگونه می گوید: در حوزه خانه و خانواده مشکلات و حتی اختلافاتی که در خانواده ای وجود داشته است را با حضور بزرگان محل و ریش سفیدان مسجد برطرف کردیم و اگر مشکل خیلی حاد بود از ظرفیت مشاوران خانواده استفاده کردیم، که به همین واسطه با ارائه مشاوره ها جلوی طلاق را گرفتیم و توانستیم به واسطه ی اینکه مسجد محلی برای رجوع افراد است این مشکلات را با همت خود مردم رفع کنیم.

 وی تصریح کرد: برای خانم های جوان روستا، همسرم کلاس های سبک زندگی و همسرداری برگزار می کند و در حوزه مشاغل خرد خانگی هم کلاس های بافتنی و عروسک سازی را به دختران نوجوان و جوان آموزش داده ایم و برای پسران، کلاس های استعداد یابی با حضور اساتید مجرب استانی برگزار شده است و تا استعداد های آنان شناسایی و متناسب با آن از همین الان به سمت مهارت افزایی و پرورش استعداد ها به منظور دستیابی به موفقیت های آینده سوق پیدا کنند.

 امام جماعت روستای بیشه بنه گفت: افرادی که در روستا دارای مشکلات معیشتی بودند را شناسایی و به کمک هسته های جهادی، خیرین و قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا یک سری بسته های معیشتی را به صورت مستمر در طول سال بین این خانواده های کم برخوردار توزیع می کنیم.

ارسال نظرات