امام جمعه ماهدشت:

حرکت عاشورا، یک نهضت قرآنی و نبوی است/حضرت سیدالشهداء (ع) در این حرکت الهی، کراراً به آیات متعدد قرآن استناد کرده اند/جمهوری اسلامی ایران مسیرش مطمئنا حق است/مسئولان به اردوگاه الزهرا (س) توجه ویژه داشته باشند

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر محرم الحرام، عزاداری حسینی و تعلیم و تربیت، بیان کرد.
کد خبر: ۹۶۱۳۰۸۸
|
۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر محرم الحرام، عزاداری حسینی و تعلیم و تربیت به شرح زیر است:
حرکت عاشورا، یک نهضت قرآنی و نبوی است/حضرت سیدالشهداء (ع) در این حرکت الهی، کراراً به آیات متعدد قرآن استناد کرده اند/جمهوری اسلامی ایران مسیرش مطمئنا حق است/مسئولان به اردوگاه الزهرا (س) توجه ویژه داشته باشند
در متن قُدسی و الهی زیارت عاشورا، دعا‌ها و درخواست‌هایی از بارگاه الهی تعلیم داده شده است که بسیار عرشی و متعالی‌اند و می‌توان گفت هر کدام از آنها، به مثابه مقامی از مقامات عبودیت الهی و سیر و سلوک الی الله با عنایت آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام است که آن حضرت «هم «مصباح الهدی» است، هم «سفینة النجاة»، هم «الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ وَ السَّبِیلُ الْأَعْظَمُ» و هم «رحمة الله الواسعة».

این دعا‌ها و درخواست‌ها در متن زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی و ربوبی هستند.

بعضی از این دعا‌ها به قدری متعالی است که اگر زیارت عاشورا وجود نمی‌داشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آن‌ها را از خدا داشته باشد.

اساسا یکی از دلائل اجر و ثواب فراوان برای خواندن زیارت عاشورا همین است که این متن آسمانی، شرح منازل السالکین حسینی (ع) است.

یکی از مهمترین مقام‌های درخواستی از خدای متعال، مقام معرفت اهل بیت (ع) است (اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم)، این مقام فتح الباب همه مقامات متعالی انسانی است و انسان با نردبان معرفت به تمام سطوح عالی که برای انسان کامل است نائل می‌شود.

به بیان پیامبر (ص): «هر که خداوند با شناخت اهل بیت من و ولایت ایشان بر او منّت نهاده باشد خداوند همه خیر را براى او جمع آورده است (مَن مَنَّ اللّهُ عَلَیهِ بِمَعرِفَةِ أهلِ بَیتی و وَلایَتِهِم فَقَد جَمَعَ اللّهُ لَهُ الخَیرَ کُلَّه (أمالی الصدوق، ص ۳۸۳)).

در ذیل آیه شریف «ما خَلَقْتُ الجِنَّ و الانْسَ اِلّا لِیَعْبُدون» فیض کاشانی؛ روایتی از حضرت سیدالشهدا ع نقل می‌کند که حضرت به اصحاب خود فرمود: أَیُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ؛‌ای مردم! خدای متعال، انسان را برای معرفت رسیدن به معرفت خدا آفریده است که اثر معرفت، عبودیت و اثر عبودیت، استغنا از عبادت و توجه به غیر است. آن گاه از حضرت سؤال شد: آن معرفت الهی چیست که خلقت برای آن است و اگر انسان به این مقام معرفت نرسد، به مقام عبودیت راه پیدا نمی‌کند؟ حضرت فرمود: مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ، اگر مردم هر زمان امام زمان خود را بشناسند، با این معرفت، به معرفت خدای متعال راه می‌یابند، به تعبیر دیگر از طریق معرفت امام، معرفت الله تحقق پیدا می‌کند.

اگر به واقعه عاشورا نگاهی بیندازیم، برخی افراد را پیدا می‌کنیم که این معرفت را داشتند به کجا‌ها رسیدند و برخی نداشتند به نا کجا آباد رسیدند، زهیر بن قین یکی از یاران امام حسین (ع) است که زندگی‌اش بسیار برای ما عبرت دارد. زهیر جزو رویش‌های کربلاست. کسی که در جنگ صفین عثمانی بود، در کربلا جزو سرداران سپاه امام حسین (ع) می‌شود.

دقیقاً برعکس شِمر، شمر در صفین در لشکر امام علی (ع) است و حتی در آن جنگ جانباز می‌شود، اما در کربلا جزو سرداران سپاه عمر ابن سعد است.

این یکی از تاثیرات داشتن معرفت امام و نداشتن آن است، بر اساس روایاتی که تقدیم شد، اگر ما هم نسبت به امام زمان علیه السلام معرفت داشته باشیم، عاقبت زهیر پیش روی ماست و الا عاقبت شمر، شمر همراه امام علی علیه السلام در صفین بود، جانباز صفین است، اما، چون معرفت همان زمان هم نبوده این عاقبت ایجاد شده، معرفت منظور شناخت شناسنامه‌ای امام علیه السلام نیست، یعنی او امام است اَلَّذِی یَجِبُ عَلَیْنا طَاعَتُهُ، طاعت یعنی چه، یعنی امر امام (ع) را بشناسیم و در زندگی پیاده کنیم، امر امام چیه؟ همان امر خداست در تمام شئون و ابعاد زندگی انسان، از مسائل فردی تا سیاسی و اجتماعی و ...، امر خدا باید خودش را نشان دهد، ساده لوحانه و به حالت روزمرگی و سطحی زندگی نکنیم، انسان مومن، با معرفت مجاهد است، مبارز است لذا زندگی یکدست و یکنواختی ندارد، همیشه پویا و زنده و پر تلاش و پر از امید، وارد میدان‌های مختلف زندگی می‌شوند و هدفمند و روشمند سراغ مسائل و موضوعات زندگی فردی و اجتماعی خودش می‌شود.


در زیارت‌نامه‌های حضرت سیدالشهداء علیه السلام آمده است: «قَتَلَ اَللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ اَلْأَلْسُنِ»، به این معنا است که همواره جریان معاند جبهه حق، با دو حربه جنایت می‌کرده است: یکی «بِالْأَیْدِی» یعنی با شمشیر و قتل و ترور شخصی؛ و دوم «اَلْأَلْسُنِ» یعنی با زبان، تبلیغات، رسانه، دروغ‌پردازی، شایعه‌پراکنی، تحریف حقایق و ترور شخصیتی. سیدالشهداء علیه السلام نیز در حماسه عاشورا، با قدرت سخت (بِالْأَیْدِی) و قدرت نرم و جهاد تبیین (اَلْأَلْسُنِ) اقدام نمود. به همین جهت، آن‌حضرت از ابتدای قیام تا لحظه شهادت مناظرات و احتجاج‌های متعددی با افراد مختلف داشته‌اند که به‌خوبی با دقت در این مناظرات، می‌توان منطق قیام عاشورا را فهمید.

اساسا حرکت عاشورا، یک نهضت قرآنی و نبوی (ص) است و حضرت سیدالشهداء در این حرکت الهی، کراراً به آیات متعدد قرآن استناد کرده اند.

مثلا هنگامی که امام حسین علیه السلام از عبید اللّه بن حُرّ جُعفى کمک خواست و او اعلام آمادگی نکرد و گفت این، اسب من است.


آن را براى خود ببردار، امام حسین علیه السلام از او روى گرداندند و این آیه را بیان فرمودند: «لَا حَاجَةَ لَنَا فِیکَ وَ لَا فِی فَرَسِکَ «وَ ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً» (کهف: ۵۱)».


پس برو که نه براى ما و نه علیه ما باشى؛ چراکه من از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که می‌فرمود: اگر کسی ندای اهل بیت مرا بشنود و آنان را برگرفتن حق یاری ندهد، خدا او را به رو در آتش جهنم افکند»، هنگامی که یزید بن معاویه از شام نامه‌ای به مردم مدینه از قریش و بنی هاشم فرستاد که به زبان شعر متضمن این معانی بود که اعمال امام حسین (علیه السلام) نادرست است و برای دور کردن مردم از امام چنین کرد، افرادی این اشعار را به امام رساندند و ایشان در جواب فقط این آیه را تلاوت فرمودند: «فإِن کَذَّبُوکَ فَقُل لِّی عَمَلِی وَلَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ» پس این نکته مهم است که بدانیم دشمن از تمام ابزار خودش استفاده می‌کند برای ضربه زدن به جریان حق و کنار زدن و از بین بردن حق، بله نهایت کار حق و باطل پیروزی حق است، اما کی؟ چه زمانی؟ زمانی که ما به وظیفه مان عمل کنیم در شناخت حق و پیروی از حق و دفاع از حق، اما اگر بی تفاوت بودیم ممکن است در زمان ما نباشد، آن پیروزی نهایی، ممکن است به تاخیر بیفتد، اما اگر ما تلاش کردیم و مدافع بودن، در شناختن و شناساندن حق کوتاهی نکنیم.

حق در میان همه‌ی این تهاجمات دشمن خودش را نشان می‌دهد و اگر خدای متعال این تلاشو تحرک در دفاع از حق را ببیند که مصداق نصرت خداست، او هم نصرتش را شامل حال می‌کند، ان تنصرالله ینصرکم، در همه‌ی زمان‌ها ما این تقابل را دیده ایم و تلاش‌ها و یا عدم تلاش‌ها را دیده و تجربه کرده ایم، الان میان درس‌ها و عبرت‌ها باید نشسته باشیم و بهره ببریم و عامل به درس‌ها و عبرت گیرنده از عبرت‌ها باشیم.

جمهوری اسلامی ایران مسیرش مطمئنا حق است و فراوان استدلال‌های عقلی و نقلی می‌توان آورد و به آن استناد کرد، اما آن حرکت و تلاش دشمن را نباید فراموش کرد بِالْأَیْدِی وَ اَلْأَلْسُنِ، می‌آیند وارد میدان می‌شوند، که البته شدند و از همان ابتدای انقلاب هم شروع کردند و حتی می‌شود گفت قبل از انقلاب، همه‌ی تلاش ساواک و روزنامه‌ها که توهین به امام (ره) کردند و فضای رسانه‌ای که بود برعلیه انقلاب و امام ره بود، ساوک بِالْأَیْدِی را داشت و روزنامه‌ها و برخی درباری‌ها بالاَلْسُن را، بعد پیروزی انقلاب هم همین مسیر ادامه پیدا کرد، بازیگران میدان تغییر پیدا کردند شدند، صدام و رسانه‌های غربی و منافقین و ... و همان خط تا الان هم ادامه دارد، در سال‌های گوناگون تجربه کردیم، کسانیکه فتنه‌های دهه ۶۰ را ایجاد کردند، کسانیکه فتنه ۷۸ را تقویت کردند و کسانیکه فتنه ۸۸ را ساخت و پرداخت کردند تا فتنه‌های مختلفی که کشور به خودش دید، اعترافات کسانیکه مدیریت می‌کردند که چاپ هم شده است برخی از آن‌ها، مطالعه کنید که برداشت نکنیم که از خودمان نکته‌ای را گفتیم، آنچه ما را در مقابل این حوادث بیمه و قوی می‌کند، همان شناخت حق است و دفاع کردن از حق که در هر پست و مقامی که هستیم این یکی از نکات برجسته ما باید باشد، همان ویژگی که وقتی در بیانات رهبر معظم انقلاب بررسی می‌کنیم به شخصیت‌هایی می‌رسیم که ایشان مطرح کردند و ما باید آنها را الگوی خودمان قرار دهیم، چون خود ما آنها را تجربه کرده ایم.

یکی از افراد شهید عزیزمان آیت الله رئیسی بود که در ویژگی‌های او در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم که بدون او برگزار شد، فرمودند: «یک نقطه‌ی برجسته‌ی دیگری که در ایشان وجود داشت صراحت در اعلام مواضع انقلابی و دینی بود.

دوپهلو حرف زدن و ملاحظه‌ی این را کردن که اگر ما مواضع انقلابی‌مان را صریح بیان کنیم، فلان آدم، فلان دسته، فلان شخصیّت ممکن است ناراحت بشوند، این ملاحظات را ایشان نداشت؛ یعنی مواضع انقلابی خودش را، همان که به آن معتقد و پابند بود، ایشان صریح بیان میکرد.» که ۱۰ ویژگی را حضرت آقا بیان کردند که توقع ما این است که اینها در مسیر حرکت دولت چهاردهم هم پیاده سازی شود، الحمدلله مشارکت قابل اعتنا و قابل توجهی شکل گرفت، هرچند تحلیل‌هایی هم وجود دارد که می‌شد بیشتر باشد، خب ان شاءالله ادامه مسیر خدمت اتفاق بیفتد مطمئنا در دوره‌های بعدی بیشتر هم خواهد شد، تبریک عرض می‌کنم به رئیس جمهور منتخب و همچنین به شما مردم عزیز که افتخار آفریدید با حضورتان در انتخابات، اما غفلت به سراغمان نیاید و حرکت‌هایی که دشمن در این کشور رقم زدند و شعار‌هایی را ساختند برای زدن شعار‌های متعالی انقلاب اسلامی، اینها از محافل سخنرانی ما سر در بیاورد، این همین اول یک زنگ خطر است، ما وظیفه داریم و تکلیف داریم به تکلیف شرعی و انقلابی خودمان که از دولت حمایت کنیم و حمایت میکنیم و بعد تنفیذ هم تکلیفمان مستحکم می‌شود، اما این تذکرات دلسوزانه را هم بشنویم و مراقبت کنیم، این حاشیه سازی‌های عامدانه ما را از مسیر اصلی که خدمت به مردم و پیشبرد اهداف مترقی انقلاب اسلامی ایران است، باز ندارد.

همان ویژگی شهید جمهور که حضرت آقا بیان فرمودند راه نجات و برون رفت از این حاشیه سازی‌ها است یعنی اعلام صریح مواضع انقلابی خودمان، مطمئنا برخی دنبال ایجاد دوقطبی‌های اجتماعی و سیاسی هستند و می‌دمند تا تقویت و بیشتر شود، ان شاءالله خدای متعال به همه‌ی توفیق بیان حق و دفاع از حق را بیش از پیش عنایت بفرماید.

نکته پایانی:

ما در حوزه بودجه‌ها نیازمند کمک بیشتر استان هستیم، برخی ادارات ما متاسفانه در این حوزه‌ها ضعیف عمل می‌کنند و ما احساس می‌کنیم ماهدشت جایی جدای از البرز است، خیلی از مطالبات شهر مانده و متاسفانه کسی پیگیری نمیکند و اگر هم پیگیری می‌کنند، به نتیجه نمی‌رسانند، ما بار‌ها نسبت به موضوع الحاق بخشی از حریم شهر به محدوده شهر براساس تفاهمی که در سال ایجاد شهرک صنعتی خوارزمی صحبت کردیم، می‌گویند هم پیگیری میکنیم، اما نتیجه چه شد؟ فعلا همان مسیر گذشته، وقتی نسبت به اردوگاه الزهراء صحبت و مطالبه می‌کنیم، می‌بینیم به نتیجه نمی‌رسانیم به شکل کامل و قطعی و وقتی وضعیت اردوگاه را می‌بیند از عمق جان درک می‌کند که مسئولین بی توجه شدند! وقتی به مسئله سیاه جوی نگاه می‌کنیم با اینکه کلی پیشرفت داشته و تلاش‌های فراوانی شده و همکاری‌های زیادی انجام شده، اما وقتی کار بخواهد به نتیجه برسد، پیمانکار باید برای دریافت مطالبات خودش کار را متوقف کند و فشار بیاورد به مسئولین که تامین اعتبار کنند و مسائل دیگر و یا عوض اینکه ببینند ضعیف بودن ماهدشت را در مدیریت شهری بلحاظ اعتبارات و بودجه، هزینه‌های استانی را تحمیل کردن که شهرداری شما فلان موضوع را باید نزدیک به ۳ میلیارد به آن بدهید و امثال این هزینه‌ها، خب اولویت‌های شهری ما دچار اشکال می‌شود، ما نیاز داریم اعتبارات استانی بیاید داخل شهر، اعتبارات زیر ساختی بیشتر از آنچه هست، بیاید، این شهر این همه عقب افتاده در این مسائل، مسائل مسکن مهر ما هنوز در برخی موضوعات اساسی اش مانده ایم، آقای استاندار توقع داریم جلوی برخی برداشت هزینه‌ها را بگیرید، شما نیابت از شورای ما دارید، باید منافع شهر را در اولویت ببینید، حالا فلان موضوع استانی باید انجام شود، چرا شهرداری‌ها؟ چرا شهرداری‌های که با سختی اداره می‌شوند؟ اعتبارات استانی نیست؟ خب سرفصل ایجاد کنید، ما مخالف اینگونه کار‌ها هستیم که میدانیم در دراز مدت به ضرر شهر است! نگویند ما با فلان مسئله که اعتبار خواسته اند مخالفیم، این کج فهمی و تخریب کردن مطالبه به حق است، راه چاره هست شما به آسان‌ترین راه چسبیده اید. این شهر در حوزه اجرایی مدافعی ندارد، اگر فرماندار مستقر شود، مدافع پیدا میکند در حوزه اجرایی و برنامه ریزی بودجه‌ای و ...، لذا مسئله شهرستان شدن باید جدی‌تر گرفته شود و زودتر به نتیجه برسد، اگر باز دستخوش برخی کار‌ها قرار گیرد، عقب افتادگی شهر است و ضرر مردم صبور و شریف و شهید پرور این منطقه خواهد بود. ان شاءالله که تدبیر درست و محکم و با نگاه با آینده در اینجا شکل گیرد.

البته تشکر می‌کنیم، از تمام تلاش‌ها و حمایت ها، اما نتیجه‌ها را باید دید و تمام شدن کار‌ها را، کاری که به پایان نرسد، انگار انجام نشده و باید تلاش را بیشتر کنیم.

از همه عزیزان در مساجد و هیئات مذهبی و بخصوص پیرغلامان و جوانان حسینی تشکر می‌کنم در بر پایی مراسمات خوبی که در سطح شهر برگزار می‌کنند که جای سپاسگزاری دارد از محضر خدای متعال که در روز‌های باقی مانده از دهه اول ان شاءالله بر نظم و کیفیت برنامه اضافه شود خصوصا برنامه‌های تاسوعا و عاشورا که ان شاءالله مادر گرامی اباعبدالحسین، فاطمه زهرا سلام الله علیها از همه ما بپذیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار