خبرهای داغ:

ابتکارات یک کانون مسجدی در ترویج عفاف و حجاب فاطمی

ابتکارات یک کانون مسجدی در ترویج عفاف و حجاب فاطمی
بزرگداشت هفته «حجاب و عفاف» بهانه‌ای است تا ضمن تبیین این دو مفهوم مهم و حیاتی به احیا و ترویج آن در جامعه گام بر داشته شود؛ امری که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مروجان عرصه دین و فرهنگ در تحقق آن کوشا هستند.
کد خبر: ۹۶۱۳۵۵۴
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- «حجاب و عفاف» دو مفهوم مهم و حیاتی در جامعه اسلامی است که به آن ارزش‌های اخلاقی، تربیتی و اجتماعی ارزشمندی افزوده و به حفظ انسانیت و ارزش‌های انسانی کمک می‌کند.

این دو مفهوم نشان دهنده احترام به خود و دیگران، پایبندی به اصول اخلاقی و انسانیت و حریم شخصی افراد است.

نمادی از آموزه‌های اخلاقی

اهمیت حجاب به عنوان یک نشانه از اعتقاد و دینی است که در آن، زنان و مردان باید حد و حرمت خود را حفظ کنند. حجاب برای زنان، نشانه پوشش مناسب متناسب با آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی دینی محسوب می‌شود که باعث حفظ حیثیت، احترام و عفت آنها می‌شود.

از طرف دیگر، حجاب مردان نیز نمادی از پوشش مناسب و رفتار شایسته در جامعه است که به حیثیت و شرافت فرد کمک می‌کند.

ابتکارات یک کانون مسجدی در ترویج عفاف و حجاب فاطمی

عفاف نیز به عنوان یک ارزش اخلاقی و تربیتی از اهمیت بسزایی در جامعه برخوردار است؛ حفظ عفاف به معنای پایبندی به اصول اخلاقی، احترام و رعایت حقوق خود و دیگران است.

خانواده سالم و پایدار

افراد پایبند به عفاف، قادرند خانواده‌ای سالم و پایداری را بوجود آورند و جامعه را از مشکلات اخلاقی و اجتماعی دور نگه دارند.

افراد پایبند به عفاف، قادرند خانواده‌ای سالم و پایداری را بوجود آورند و جامعه را از مشکلات اخلاقی و اجتماعی دور نگه دارند.

از آنجا که حجاب و عفاف نشانه‌هایی از تربیت و انضباط شخصی هستند، لازم است که افراد به این ارزش‌ها پایبند باشند تا جامعه‌ای سالم، پویا و انسان‌محور شکل گیرد.

بزرگداشت هفته «حجاب و عفاف» بهانه ای است تا ضمن تبیین این دو مفهوم مهم و حیاتی به احیا و ترویج آن در جامعه گام بر داشته شود؛ امری که کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مروجان عرصه دین و فرهنگ در تحقق آن کوشا هستند.

احساس تکلیف

«یکی از تکالیف همه افراد جامعه اسلامی حساس شدن و واکنش مناسب نشان دادن در برابر ارتکاب منکرات در سطح جامعه است که این تکلیف هم متوجه عموم مردم است و هم مسئولین هرکدام وظیفه خود را باید انجاد دهند.» این را مسئول امور بانوان کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون می گوید و حفظ حجاب و عفاف در جوامع اسلامی را به عنوان یک عنصر مهم از فرهنگ و ارزش های اجتماعی می داند.

زینب زراعت پیشه ادامه می دهد: حفظ حفظ حجاب و عفاف در واقع از یک طرف به تقویت هویت فردی و احترام به خود افراد کمک کرده و از سوی دیگر، به پایداری و توسعه اجتماعی کمک زیادی می کند.

ابتکارات یک کانون مسجدی در ترویج عفاف و حجاب فاطمی

یک پدیده فرهنگی

وی با اشاره به اینکه عفت از جمله فضائلی است که مانع از غلبه خواسته‌های نفسانی و باعث ظهور دینداری در انسان می‌شود، حجاب و عفاف را پدیده مذهبی و ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی عنوان می کند که توجه به زمینه‌های فرهنگی اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم است که در این راستا اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.

اشاعه و تعمیق حجاب و عفاف نیازمند آموزش های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.

زراعت پیشه همچنین به نقش اساسی خانواده و مدرسه در زمینه عفاف و حجاب تاکید دارد و می گوید: امروزه رشد انسان‌ها و منشاء ایجاد خلق و خوی آن‌ها در چنین جاهایی رقم می‌خورد، که چنانچه بچه‌ها از کودکی با فرهنگ حجاب بزرگ شوند، نمی‌توانند به آسانی از مقوله حجاب و عفاف دست بردارند چراکه پوشش در آن‌ها امر فطری بوده و کار خلاف فطرت نیاز به زمینه و مقدمات محکم و استوار خواهد داشت.

کارگاه سبک زندگی اسلامی

وی به برنامه های هفته عفاف و حجاب در این کانون فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلامی و تحکیم خانواده از جمله ویژه برنامه هایی است که به همت و مشارکت بچه مسجدی های این کانون فرهنگی هنری در نظر گرفته شده است.

کتابخوانی حجاب

مسئول امور بانوان کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون فرهنگ سازی را نقطه عطف مسئله حجاب و عفاف می داند و ادامه می دهد: در این زمینه با برگزاری مسابقه کتابخوانی در زمینه حجاب و عفاف ویژه بانوان، بر اهمیت نقش و رسالت زن در سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید خواهیم کرد.

ابتکارات یک کانون مسجدی در ترویج عفاف و حجاب فاطمی

برپایی نمایشگاه حجاب

برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف، برنامه دیگری است که در این کانون فرهنگی هنری به مناسبت هفته حجاب و عفاف به اجرا در خواهد آمد.

مسابقه نقاشی حجاب

زراعت پیشه با اشاره به لزوم فرهنگ سازی مسئله حجاب و عفاف از زمان کودکی، می گوید: در این زمینه نیز با برگزرای مسابقه نقاشی کودکان با موضوع عفاف و حجاب، اهمیت این مهم را از دوران کودکی به بچه ها آموزش می دهیم.

احترام به حجاب و عفاف، به معنای ارتقاء ارزش‌های انسانی و اخلاقی در جامعه است و برای ساختار و تعالی جامعه الزامی است.

تجلیل از دختران محجبه

وی همچنین دیدار با مادران شهدا، تجلیل از دختران نمونه و کودکان محجبه، تولید محتوا در فضای مجازی و همچنین تولید محصولات چندرسانه ای با محوریت عفاف و حجاب را از اهم برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت هفته عفاف و حجاب برشمرد.

احترام به حجاب و عفاف، به معنای ارتقاء ارزش‌های انسانی و اخلاقی در جامعه است و برای ساختار و تعالی جامعه الزامی است.

به طور کلی، حجاب و عفاف به عنوان دو مفهوم اساسی در جامعه اسلامی و حتی غیر اسلامی نقش مهمی دارند.

احترام و رعایت این دو ارزش به تقویت ارتباطات انسانی، حفظ خانواده، ایجاد تعادل اجتماعی و ارتقاء ارزش‌های اخلاقی و انسانی کمک می‌کند. از این رو لازم است که هر فرد در جامعه، به حفظ و حراست از این دو ارزش انسانی اعتقاد داشته باشد و به آن عمل کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها